Kuten päivitystiheydestä voi päätellä, V70 osalta ei ole kummoista kehitystä tapahtunut ja
konekin tuli laitettua myyntiin. Onhan turbovitosten osalta kaikki jo kokeiltukin muiden osalta. Niinpä loppukesän ja alkusyksyn aikana kypsyi ajatus V70I tai 850 nelikosta D5:llä. Tästähän ei saa nykysäännöillä tehtyä ilman poikkeuslupahakemusta, joten katse oli käännettävä joko -97 tai vanhempaan TDI:hin tai koriin jota ei ole katsastettu uusien sääntöjen aikana. Vanhojen sääntöjen siirtymäaika loppuu vuodenvaihteessa ja -97 tai vanhemman voi muuttaa nelikoksi "käyttöön sopivilla osilla".
Viime kuun alkupuolella ostin aihioksi 850 TDI:n, mutta se osottautui turhan rapeaksi omaan makuun vaikka peruspesun jälkeen näyttikin päällepäin ihan kohtalaiselta. Edelliseltä omistajalta oli jäänyt kansiremontti kesken ja päätynyt seisomaan useamman vuoden.


Kopan tilanteen toteamisen jälkeen ei muuta kuin katsomaan tarkemmin mikä on varaosa-auton helmojen ja pohjan kunto. Näky oli huomattavasti lohdullisempi, joten mitäpä etsimään toista koria kun "kaikissa" kuitenkin saa tehdä saman verran uusiksi. Ja onhan se jo valmiiksi pihassakin

Alkuunsa tämä tuli hankittua käyttöön jonka täytti toinen
850 ja lopulta joutui sille varaosa-autoksi. Vasen etulokasuoja, takaluukku, penkit, yms. puuttui jo ostaessa.
Ostettu "suoraan ajosta."

Toissa perjantai-iltana tyhjensin korista enimmät ylimääräiset rojut kyydistä, hilasin nosturille ja aloitin purkamisen. Aluksi olin ajatellut vain takapään hiekkapuhallusta ja maalausta ennen nelikon osien siirtoa, mutta niinhän siinä kävi että menikin koko pohja samalla kun puhaltajalla oli sen verran aikaa. Paikattavaa ei löytynyt koputtelemallakaan kuin helmoista ja vasemmasta takakotelosta. Vetokoukku lähti yllätävän kivuttomasti vaikka pultit näyttivät umpiruosteisilta.
Perjantai-iltana karistelin enimmät osat pois. Auton keskellä oleva tukipelti odottaa edelleen irrotustaan, koska vastamutterit pyörähtivät tyhjää ja aika oli rajallista.

Näkymä ennen puhallusta oli ihan kohtuullinen.



Lauantaisen puhalluksen jälkeenkin näytti suht hyvältä.

Sen verran kiireellä puhaltaja pyyhki menemään, että oli muutamissa paksumpien ruosteiden kohdissa hiottava

Sitten vaan epoksia pohjalle.


Puhalluksen aikaan ja pohjamaalin kuivumista odotellessa aloitin V70 purkamisen. Takakehto valahti lattialle ja siinä mukana irtosivat korin kiinnityspisteet sekä vahvikelevy takapenkin etureunan alta. Korissa olevat kupit olikin aika happamia sisältä ja niihin piti tehdä vahvikkeet. Kaikki keskimmäisessä kuvassa näkyvä kuona on kuppien sisältä.



Lauantai-ilta jatkui vähän pidempään

Hitsailin kupit sekä vahvikkeet paikoilleen, putsasin paikat ja suihkin uretaanimaalin pintaan.



Sunnuntaina päivällä oli vielä jokunen tunti käytettävissä ja olihan laitos saatava rullaavaksi. Tankin ja viskon etupäänkiinnike paikalleen, koteloainetta joka väliin jonne ei enää helposti pääse, pakoputken lämpösuoja paikalleen ja akselisto perään. Sepä ei mennytkään pohjaan asti ja syypäänä oli unohtuneet lovet takaiskaritornien poteroiden reunoista. Apurungon reuna runkopalkin sisäpuolelta on sen verran korkea, että vaatii lovet. Samalla taka-akseliston asennuksen kanssa vaihdoin V70:stä etuapurungon ja etutolpat.


Tuon pyrähdyksen jälkeen edistyminen onkin ollut hitaampaa(paitsi silloin kun on ehtinyt tekemään

)
V70:n tein rullaavaksi 850 osilla eli nythän se onkin etuveto

Koska 850:stä puuttui vasen etulokasuoja, oikeassa ruostereikä ja haluaisin XC70 puskurit, meni homma keulaswapiksi vaikka 850 keula on nätimpi. Puskurit irrottelin jo aiemmin, eilen illalla purin molemmista loputkin keulan osat ja laitoin keulapalat sekä konepellit ristiin. Samalla siirsin V70 keulasta ehjät kennot sekä välijäähyn. Hyvä keli oli illalla laitella V70 ollessa pihalla.

Tekniikalle on luovuttaja pihassa seisomassa. S60 -02 jossa on puheiden mukaan 170tkm ajettu kansi. Niin siivosti käy mekaanisten äänien perusteella, että voi hyvinkin olla totta koska autolla pitäisi olla ajettu reilu 480tkm.
Kulmavaihteen sekä vaihteiston boorit on kunnostettu ja ne odottavat kasausta.
Jotkut tekee huolella hyvää, täällä tahtoo tulla kiireellä kohtalaista
