Proturbo  Autodiagnoosi

S60 -07 2.5t awd kysymyksiä ja korjauksia

  • 88 Vastauksia
  • 7003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #60 : 15.01.2024, 08:49:40 »
Varmasti tuo Wurhin öljy ajaa asiansa.

Itse olen tykästynyt tuohon Teflubeen, sen hyvistä ominaisuuksista johtuen (käyttölämpötila -60...+250c). Tuo toimii itselläni ns. perusvoiteluaineena.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1026
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #61 : 15.01.2024, 08:56:50 »
Täytyy tosiaan seurata takajarruja ja tarvittaessa vaihtaa männät. Ihan saakelin hyvin ne männät nyt kuitenkin liikkui, vaikka ei todellakaan uskoisi kuvia katsomalla.

Vaikka liikkuvat, tuskin ovat kovin pitkäikäiset. Nuo ”pölysuojakumit” eivät taida enää olla kovin pitävät?

Männät vaihtamalla säästää satulat, pian menee koko paketti vaihtoon.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #62 : 15.01.2024, 09:10:59 »
^ Totta. Tiedostan kyllä tämän. Käytän nyt keväällä leimalla tällä kokoonpanolla. On se nyt kuitenkin paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Ihmettelen vain miten aikaisempi omistaja saanut leimattua viime keväänä kun ei ne nyt vuodessa tuohon kuntoon mene.
Ostan jo valmiiksi kyllä sen uuden männän ja pölysuojuksen, voi sitten kesällä vaihtaa ihan ajan kanssa kun on kaksi autoa käytössä. Talvella kun laittelee niin auto on kuitenkin päivittäisessä käytössä, aamulla kun menee tallille niin illaksi pitää olla taas ajettavassa kunnossa. 
« Viimeksi muokattu: 15.01.2024, 09:13:51 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #63 : 15.01.2024, 18:01:30 »
Ja kenkien virkaa toimittamaan kannattaa hankkia suosiolla Volvon originellit tai ATE:n tuotteet, tarvikemalliset eivät pidä kunnolla tai luvassa on melko nopeasti ongelmia.


Siihen tuli nyt Brembon palat käsijarruun, käsittääkseni kuitenkin ihan hyvässä maineessa olevat osat. Tarjosivat niitä Motonetin edullisempana vaihtoehtona.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6459
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #64 : 15.01.2024, 18:07:26 »
Säätöpaloilla sit tasaus jos muuten ei ota täydellisesti
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #65 : 15.01.2024, 18:35:50 »
^ Mitä tarkoitat säätöpaloilla?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6459
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #66 : 15.01.2024, 18:49:35 »
Jos ei vielä ole, niin H-rautojen tilalle noi https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true jolloin kengät saa pyörä kerrallaan säädettyä lähelle rumpua ruuvimeisselillä pyöränpultin reiästä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #67 : 15.01.2024, 19:21:14 »
^Kiitos vinkistä, taas oppi uutta O0. Hitto tuon kun olisi tajunnut niin olisin ostanut samalla.
Tuollahan on tosiaan helppo säätää kengät kohdilleen, varsinkin jos käyttää tarvikemallin osia.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2024, 06:07:00 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6802
  • Global alligator
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #68 : 15.01.2024, 21:04:16 »
Mä oon niin junkkari että säädän siitä pikkureiästä kun siitä lampulla näkee sen rissan ja muutenkin osuu paremmin linjaan. Tai ei sen kummemmin mutta paha tapa.
Tää on taas näitä juttuja mitä voi tehä monin tavoin. Oppinut kai tuon takavedoista kun niissä ei onnistu pyöränpultin reiästä kun on kiinteet pultit. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6459
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #69 : 15.01.2024, 21:06:47 »
en edes muistanut että mk2:ssa olis sitä pikkureikää, mk1:ssä kyl on ja se on vähän fifty-sixty että toisesta paremmin toiseen suuntaan ja toisesta toiseen
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #70 : 17.01.2024, 20:11:22 »
Olisin mielelläni vaihtanut vielä jarruletkut näihin takasatuloihin kun ovat vähän pykineen näköiset.
Satulan päästä sain helposti irti kun annoin hetken aikaa kuumailmapuhallinta. Annoin kuumailmapuhallinta myös jarruputken ja letkun liitokseen. Mutta sitten alkoi ongelmat. Putken ja letkun liitos kyllä lähtee avautumaan, mutta vain muutaman millin ja sitten stoppaa kuin seinään.
Onko näissä niin että putken puolelta ei voi pyörittää auki? Pitääkö se kannakekorva, jonka välissä on se jousiteräs, sitä jotenkin kiinni?
Putken puolelta jos lähden pyörittämään niin koko hiton putki lähtee pyörimään mukana :(


Tuli vielä sellainen mieleen että jos kannakkeen saisi irti niin pystyisiköhän sen avaamaan niin että ottaa satulasta irti ja pyörittää "pakettina" sen auki niin että koko kannakekorva pyörisi mukana?
En oikein uskalla lähteä vääntämään putken puolelta ettei se putki vaurioidu.
Vielä on kannat ehjät niissä liittimissä..
« Viimeksi muokattu: 17.01.2024, 20:13:25 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6459
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #72 : 18.01.2024, 05:26:37 »
^ Kiitos. Olipa hyvä video  O0.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #73 : 21.01.2024, 17:39:08 »

Hanttarin puoleisen jarrusatulan tein alusta asti uusiksi. Olin jo purkanut satulan, poistanut ensiksi irtoruosteet mekaanisesti ja sen jälkeen vielä loput sitruunahappokylvyssä. Olin Motonetin tiskillä ostamassa jarrusatulan huoltosarjaa (tiivisteet ja uusi mäntä) kun myyjä ilmoitti että "meillä on näitä ihan tehdasuusia satuloita 43€/kpl". Minulla oli tämä projekti siinä vaiheessa jo niin pitkällä että otin kuitenkin sitten sen korjaussarjan, joka näkyy kuvassa.
Sitä voi jokainen miettiä että oliko järkeä kun korjaussarja maksaa 31€ ja 43€ saa tehdasuuden koko satulan. Jos olisin tiennyt että ne ovat nykyään niin edullisia niin en olisi ryhtynyt vanhan korjaukseen.
Tämä kuitenkin muille vastaavan projektin kanssa painiskeleville tiedoksi.


Oli pakko ottaa vielä kuva hanttarin takajarrulevystä. Tästä rummusta on katsastustodistuksen mukaan viime kesänä mitattu tasan 2kN voima käsijarrulle...
Pikkaisen haiskahtaa. Auto ollut silloin autoliikkeen myyntivarastossa.

Ja lopuksi vielä ihan asiaakin:

Olen pähkäillyt siitä asti kun auton ostin (Marraskuu/-23) että toimiiko siinä lohkolämmitin ollenkaan. Ja minkälainen lämmitin siinä edes on? Calix merkkinen on kyllä ja sisähaara johon kyllä tulee sähkö. Mutta tuleeko moottorille?
Olen pitänyt näiden kovienkin pakkasten aikana kaksi tuntia johdon päässä ja sitten kokeillut kädellä moottorilohkoa eri paikoista ja mielestäni se ei lämpene.
En tiedä onko autossa säteilylämmitin lohkon kyljessä vai mitä systeemiä näissä 2.5t on yleensä käytetty?
Aikaisemmissa autoissani on ollut joko alavesiletkussa tai sitten ihan moottorin sisällä vastus ja moottori on ollut venttiilikoppaa myöten tuntuvasti lämmin kun kädellä on kokeillut.
Yritin sitten mitata pistokkeesta lämmitysvastuksen toimintaa. Kuvassa lukema on 154, mutta 134 se pysähtyi kun kahdella kädellä pääsin pitämään mittauspistokkeista kiinni. Mitä mieltä asiantuntijat ovat noista lukemista? Sökönä vai toimiva?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #74 : 21.01.2024, 21:01:53 »
Yleensä käytetty säteilylämmitintä mikä asennettu sinne koneen takapuolelle niin eipä se tulitikkuaskin kokoinen palikka paljoa lämmitä.
Lohkolämmittimiä ei oikeastaan enää löydy kuin harvoihin malleihin..

Omassa vaihdettu lämmitin calixin RE480-malliin vanhan lämmittimen hajottua niin tuo ainakin lämmittää nesteitä sen verran että lämpömittarin viisari alkaa nousta aikas nopsaan ja CFE:n mukaan lämmöt on 30-40 asteen nurkilla 45 minsan lämmityksen jälkeen-12 asteen pakkasella.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

 

Proturbo  Autodiagnoosi