Valojen lakkauksen appelsiinipinnan tasoittamista ja kiillottamista varten hankin tämmöistä hiomatahnaa.
Tarjolla on monenlaisia tahnoja, mutta meikäläiselle tämä kyllä riittää tähän hätään.

Vasen valo ennen hiontaa.

Vasen valo kevyesti hiottuna, hiomapaperin karkeus 2000.

Vasemman valon (en tiedä pitäisikö nyt sanoa vasen vai oikea puoli) hiottuna ja kiillotettuna.

Nyt kun kerran on hiomatahnaa, ajattelin korjata vasemman etulokarin kehnosti viimeistellyt paikkamaalaukset.
Viime syksynä parantelin hieman vanhoja korjauksia, mutta nyt tehty viimeistely jäi tuolloin tekemättä.

Taivoitteena oli saada häivytettyä paikkamaaluksen maali muuhun maaliin ja hioa pois kaikki ylimääräinen, kuten lokarin yläreunassa oleva pohjamaalista tullut "sumu" auton maalin pinnalla.

Aloitin hionnan 1500 karkeusisella paperilla ja viimeistelin 2000 paperilla.
Kun hionta alkoi lähestyä paikkamaalausta, rupesi harmaa pohjamaali näkymään auton maalin ja paikkamaalauksen punaisen värin välissä.
Näihin paikkoihin vetäsin yhden kerroksen lisää maalia, jotta maalaukset saa hyvin häivytettyä toisiinsa.

Lokari maalattuna ja hiottuna 2000 paperilla.

Lokarin vasen puoli kiillotettu käsin tahnalla.

Koko lokari kiillotettu.

Tietyssä valossa/alhaalta katsoessa maalissa näkyy vielä hiomapaperista jääneitä "naarmuja", mutta kaiken kaikkiaan lähtökohtaan nähden huomattava parannus.

Kun lokarin maaluksesta jäi vielä maalia jäljelle, ajattelin viimeinkin hoidella konepellin etureunan.
Vähän haikein mielin aloin hiomaan ja maalaamaan tätä, kun kyseinen "kauneus luomi" on kuitenkin ollut autossa niin kauan kuin se minulla on ollut.

Ensin hioin ruosteet pois.

Sitten kittaus, hionta ja suojapaperia konepeltiin.

Maalia neljä ohuen ohutta kerrosta.

Hioin appelsiinipinnan pois, sekä häivytin reunoja hiomapaperilla pois.

Tämä kuva kertoo vähemmän kuin tuhat sanaa, tietyssä valossa ja kulmassa paikkamaalaus ja kittauksen pieni epätasaisuus on nähtäsissä, mutta taitaa tuo kelvata

Olisi tietysti tehnyt mieli maalata koko konepellin etureuna, mutta onneksi sain pidettyä itseni aisoissa.

Päivän työurakan lopputuolksesta muutama kuva.


