Samppasport  Futurez

960 ei kipinää, ei sitten millään

  • 65 Vastauksia
  • 7947 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #30 : 28.06.2024, 17:58:06 »
Moottorit on molemmat saman koodin, samaa vuosimallia, vetolevy on vanhasta koneesta ja anturi vaihdettu kerran päikseen. Automaattiin ja manuaaliin myydään yhtä ja samaa tunnistinta ja tunnistimen kiinnikettä. Jos tuo tunnistin ei olisi näissä niin hankalassa paikassa, voisi tunnistimen reikään vaikka kurkata.
Jokin muutos on käynyt moottorinumerossa 178724 ja siitä eteen päin koskien tuota anturin kiinnikettä.
Sama anturi kuitenkin käy kumpaankin kiinnikkeeseen.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • 195hv/406Nm
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #31 : 28.06.2024, 20:57:25 »
En ny kokonaan viiti selata läpi mutta onhan katottu et ne molemmat releet toimii? Harmaa 4 napaset ns. suutinreleet? Muutamia vuosia sitten ostin yhen mk1 960 mikä ei käynnistyny. Vaihdoin releet ristiin, aluks tuli kipinä muttei bensa, sit releet päikseen ja bensa tuli mutta kipuna hävis.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #32 : 28.06.2024, 21:24:32 »
Töötin ja sytytyksen releen oon vaihtanu ristiin. Voihan niitä releitä vielä pyöritellä kun ei se mitään maksa.

Moneen kertaan se on kahteen mieheen katsottu, ettei kipinää ole, mutta en ole haistellut koneessa paikallaan olevia tulppia että meneekö sinne oikeasti bensaakaan. Kaikkeahan tässä täytyy jo alkaa tarkastelemaan, onko se kipinän testaukseen käytetty irtotulppakan ehyt. Suutintukissa saakka on kuitenkin bensanpaine.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • 195hv/406Nm
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #33 : 28.06.2024, 22:34:07 »
Nää releet
https://www.skruvat.fi/varaosat/sahkojarjestelma/rele/rele-p10477?CMPID=ppc_google-shopping_google_FI_{content}_18293892882_&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwvvmzBhA2EiwAtHVrbwBWAIsaS4iGW1axTO_3X151uf-HQUbwdg7gnqldumRI65I-tpIefBoCRIkQAvD_BwE

Hitto ku en yhtää muista et missä nää sijaitsee konehuoneessa. Koitan netistä ettiä kuvan ellei joku muu ehdi ensin.  Koonelta löytyis varmaan kuvat mutta ku onnistuin formatoimaan aseman ja ne on palautettuna vähä sikin sokin  :buck2: :idiot2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 465
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #34 : 01.07.2024, 21:17:18 »
Suosittelen kokeilemaan ihan varmuuden vuoksi ylimääräistä maadotusta moottorille. Hyvin pitkälti samanlaisen vaivan kanssa tuli tapeltua. Omassa oli johtosarjassa muutakin vaivaa, mutta lisämaadoituksen jälkeen rupesi rundikello hyppimään startatessa. Alkuperäiset maadoitukset oli kunnolla paikoillaan.

Saman ikäinen 960, samalla ohjauksella ja nimenomaan moottorin vaihdon jälkeinen ongelma.
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 T6 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 84 | 745 GL - 88 | Amazon 4D -66 | Amazon 4D -66

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #35 : 04.07.2024, 00:01:39 »
Ei auttanut lisämaa.

Nyt on temput kokeiltu minun osalta, saa joku seuraava Volvomekaanikko jatkaa tästä. Kiitos keskusteluun osallistuneille

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #36 : 04.08.2024, 14:43:16 »
Kesän mittaan v-käyrä sen verran löysäsi, että motivoiduin kurkkaamaan vielä tämän Volvon konepellin alle. Ajattelin että otan sen kampiakselin asentoanturin telineen sieltä irti ja vertaan sitä auton alkuperäisessä moottorissa olleeseen, josko se malli olis just sopivasti kesken vuotta 1995 vaihtunut tai anturin telineestä löytyisi joku vika, mutta eipä se onnistunut. Kuskinpuoleisen pultin sai vielä kohtuudella irti pitkällä 10mm hylsyllä, mutta vänkärinpuoleiseen pulttiin ei pääse käsiksi oikein mitenkään kun siinä on se vesiputki ja lämpötila-anturi edessä ja tilaa ei oikein muutenkaan ole koneen ja tulipellin välissä tarjolla. Ehkä seuraavan innostuksen aikana vois ottaa nesteet pihalle ja yrittää josko sais sen vesiputken irroitettua lohkosta, jos silloin sen anturitelineen pultin saisi sitten irti. No anturin reiässä näkyi kyllä se vetolevyllä oleva tunnistinkehä, tai mitäpä muuta siellä nyt vois odottakaan kun ei vetolevyäkään takaperin saa koneeseen asennettua.

Mitä pyörittelin sitä toisen koneen anturitelinettä, niin on se sen verran jämerää tekoa, etten usko sitä jotenkin tölvityn moottorinvaihdon yhteydessä. Minähän vuonna tuo moottorinumero on ollut 178724, jolloin anturiteline vaihtunut? Ei ollut nyt värkkejä joilla olisi kurkannut pakosarjan alle. Olis aika huonoa tuuria, että se vedenjakaja olis just mun auton ja sen uuden moottorin välissä.

Aika vähän on ollut kiinnostusta kipinätöntä Volvoa kohtaan nettiautossa. Jos ei tätä kuntoon saa niin taitaa mennä purkuun. Kone jää kuitenkin itselle ja jotain nippeliä menisi omaan toiseen 960:iin, katalysaattori kanttihousuille. Pihalla on myös niin ikään konevammainen 760, johon kyllä vielä joskus sopisi ahdettu tinakone manuaalin kera loistavasti  ;D

« Viimeksi muokattu: 04.08.2024, 19:16:04 kirjoittanut Petri R. »

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #37 : 05.08.2024, 16:44:55 »
Katso ne moottoreiden sarjanumerot.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #38 : 02.09.2024, 12:07:01 »
Saaga jatkuu.

Mittasin ehyestä Volvosta kampiakselin asentoanturia, näytössä hyppii lukemat välillä 0.00-0.08V kun starttaa. Kokeilin tähän kipinättömään Volvoon samaa metodia ja samat lukemat siellä liikkuu. Eli ei se anturi tämän perusteella täysin sokea ole, mutta kierroslukutiedon puuttumiseen tuo kierroslukumittarin liikkumattomuus tietysti viittaa.

Moottorinumero on melko hankala nähdä kun kone on paikallaan. Onko se sama, kuin jakokopassa? Siinä lukema on yli 400 tuhatta. Auton orkkis kone lähti jo kiertoon, toki kaikki tarpeellinen talteen otettuna, mutta sen numeroa en myöskään tiedä. Voisko tuo numero, jossa anturin teline vaihtunut, olla alkupään tuotantoa? On melko hankala vaihtaa koneen ollessa paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2024, 12:18:28 kirjoittanut Petri R. »

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #39 : 07.09.2024, 20:48:47 »
Kampuran anturista et yleismittarilla nää tota näkemääsi verran enempää. Signaalin näkee vain oskilloskoopilla. Silloinkin sekaan tulee lujasti starttimoottorin häiriöitä mutta signaali näkyy kyllä.
S80 -07

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #40 : 25.10.2024, 22:59:03 »
Tämä siirtyi nyt vaihteeksi talliin. Sain tuosta kampiakselin asentoanturin telineestä molemmat pultit irti, mutta telinehän ei vielä tipahda pois koska se on siinä lohkossa ohjaritapilla kiinni ja aika tiukkaankin (irroitin telineen romumoottorista aiemmin niin tiedän). Pidän myös mahdollisena, ettei sitä telinettä näissä voi irroittaa laatikon ollessa paikallaan, kun siinä se "kaulus" menee jonkun matkaa sinne laatikon kuoressa olevan kolon sisään ja tuon ohjaritapin vuoksi pitäisi juurikin taaksepäin saada vedettyä tuota sen puoli senttiä, tai ainakin se on tarkka sovitus. No jos jotain positiivista, niin sain tuon moottorinumeron etsittyä. Se on 469845, eli aika paljon tuoreempi kuin tuo 178724 jossa anturin teline on vaihtunut, ja koska tuo autossa oleva ko. numeron moottori on saman vuosimallin (1995) autosta peräisin kun autokin, ei voi se alkuperäinenkään moottori olla pre-178724. No tulipa tuokin varmistettua.

Hommasin tuossa myös kolmannen boksin, eliminoidakseni että vika olisi boksissa. Edelleenkään ei käynnisty, ja startatessa ei kierroslukumittarin viisari nouse yhtään.

Seuraava steppi on kai sitten opetella käyttämään tuota oskilloskooppia. Vois mitata signaalin ensin anturin liittimeltä ja sitten vielä moottorinohjausboksin liittimeltä, ettei se huku sinne välille. Kaksi nuita antureita on ja molemmat antaa vastukseksi sen noin. 270 ohmia.

Työnsin tuon rohjon talliin sillä mielin, että se otetaan sieltä vasta ajamalla pois, vähän meinaa usko horjua mutta pakko se on vika löytää kun ihmisten tekemiä ne vain on nämäkin.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #41 : 28.10.2024, 10:53:42 »
Tämä on kyllä mystinen keissi...
Koittanu tonkia tuo 9 satkun manuaalia noiden liitinten osalta aiheen tiimoilta mutta eipä sieltä mitää kummosia ahaa elämyksiä ole tullu.
Moottorin päällä näytti olevan muutama pienempi maa liitin erinäisille antureille ja purkeille mutta ne varmaan olet tarkistellut jo sataan kertaan.

Koitin tonkia mitä kauta tuossa tuo kierrosnopeuden singnaali kulkee moottorin ohjaus yksikölle mutta en siitä vielä päässyt jyvälle.

240 se meni mittariston kautta ja sen liittimissä ohjain yksikölle on ollut häikkää jonka seurauksena vastaavia ongelmia saadaan aikaiseksi mutta en kyennyt arkistamaan voisiko se 9 satkussa olla samoin..

Tsemppiä tutkimuksiin.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #42 : 30.10.2024, 22:00:11 »
Tässä täytyy olla joku niin tyhmä homma, ettei sitä vaan hoksaa.

Kertauksena, niin jakohihnavaurioisen moottorin tilalle vaihdoin toisen samanlaisen joka oli peräisin manuaalivaihteisesta, mutta muuten samanlainen B6254F ja samalta vuodelta. Siihen vaihtelin kampiakselin takastefan sekä nokan takastefan, siinä yhteydessä tietysti käytin nokan asentotunnistimen irrallaan. Moottoritilan pesin painepesurilla ennen toisen koneen asennusta. Vetolevyn asensin koneesta toiseen, kuten myös moottorin johtosarjan.

Startti pyörittää konetta, mutta ei kipinää ja kierroslukumittari ei nouse.

Vikakoodeja ei siis anna. Mitattu (vastus) ja vaihdettu sekä nokan että kampuran asentoanturit. Toinen sytytysmoduuli vaihdettu. Kolmea ECUa kokeiltu. Sytytysmoduulien maadoitus mitattu. Tarkastettu muutkin maadoituspisteet, lohkohan on sieltä auton kulkusuunnassa oikealta kyljeltään maadoitettu ja kannesta menee toinen maadoitus tulipeltiin. Suutintukin vieressä on kaksi maadoituspistettä myös. Sytytysmoduulit maadoittuvat kuskinpuoleiseen moottorinkannakkeeseen. Releitä on vaihdeltu ristiin.

...

Tänään tuli taas tutkittua asiaa. Tuossahan on tuo sittenkin ajonesto ja sen rele keskikonsolissa. Sen voi ohittaa yhdistämällä navat 50E ja 50F. Ei ollut vaikutusta, ja starttimoottoriin kai se toimiessaan vaikuttaa.

« Viimeksi muokattu: 04.11.2024, 21:34:46 kirjoittanut Petri R. »

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #43 : 04.11.2024, 22:10:13 »
Löysin joskus netistä kattavasti huolto- ja korjausohjeita 960 Volvoon, mutta näissä Mitchellin oppaissa käsitellään vuosimallia 1996 (olen varmaankin aikoinaan ottanut nuo talteen minun toista 960 Volvoa ajatellen), ja tämä ongelmatapaus on vuodelta 1995 eli Motronic 1.8, kun uudemmassa on jo Motronic 4.4. Tuossa oli vianhakuproseduuri jossa käytiin läpi bensa- ja sytkäpuolta, ja samat releethän ne on tässäkin vaikka moottorinohjaus on eri.

Bensanpaineet mittasin tänään ja ne oli sen reilu 3 baria, eli pitäisi tuo bensapuoli olla kunnossa.

Käydäämpä tuota sytytyspuolen ohjetta läpi kohta kohdalta tarkemmin
  • Determine if fault is fuel or ignition. If fault is fuel related, go to FUEL SYSTEM. If fault is ignition, go to next step.
  • Disconnect one spark plug connector. Check for spark. If spark is present, go to step 8. If spark is not present, install scan tool to Data Link Connector (DLC) and check RPM signal while cranking engine. If engine speed is zero RPM, check RPM sensor circuit. If circuit is okay, replace RPM sensor. If engine speed is 100-300 RPM, go to next step. Ei ole kipinää, eikä tuollaista työkalua RPM-signaalin mittaamiseen. Täytyisi se oskilloskooppi opetella käyttämään. Mutta kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu ja molemmat mitattu, johdot mitattu anturin liittimeltä ECUn liittimelle asti ja ne oli kunnossa.
  • Ensure ignition is off. Remove fuel pump relay from position No. 2 in relay/fuse box on left side of instrument panel. Connect jumper wire between relay base terminals No. 1 and 5. See Fig. 1. Turn ignition on. Connect voltmeter between ground and cylinder No. 1 test terminal at rear of engine. See Fig. 4. If battery voltage is not present, go to next step. If battery voltage is present, check Ignition Discharge Module (IDM) ground terminal No. 4 for poor connection. See Fig. 5. Jännite löytyy, IDM:n liittimessä pinnin nro.4 ja maan välinen vastus 0,00 ohmia eli kunnossa
  • Ensure ignition is off. Access fuse/relay box in left side of engine compartment. Remove ignition relay located in fuse/relay box position "J". Connect ohmmeter between relay base terminal No. 4 and ground. If about zero ohms are present, go to next step. If about zero ohms are not present, check ignition relay terminals for poor terminal contact. Repair as necessary. Repeat resistance check. If resistance is now to specification, source of fault was poor contact in relay ground. If resistance is not to specification, check for an open circuit in wiring between ignition relay terminal No. 4 and terminal block in fuse/relay block. Vastus täälläkin 0,00 ohmia
  • Turn ignition on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect voltmeter between relay base terminals No. 1 and 4. See Fig. 6. If battery voltage is present, go to next step. If battery voltage is not present, check voltage supply to fuse No. 7. If voltage supply is okay, check for open circuit in wiring between fuse No. 7 and ignition relay terminal No. 1. If voltage supply is not okay, check for open circuit in wiring between fuse No. 7 and main relay terminal No. 3. See appropriate wiring diagram in L - WIRING DIAGRAMS article. Kyllä virta tulee
  • Ensure ignition is on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect jumper wire between relay base terminals No. 1 and 5. See Fig. 6. Check voltage between relay base terminals No. 2 and ground. If battery voltage is present, go to next step. If battery voltage is not present, check wiring between ignition relay terminal No. 2 and fuel pump relay terminal No. 5. Fuel pump relay is located in position No. 2 of fuse/relay box on left side of instrument panel. Virta tulee
  • Turn ignition on. Ensure ignition relay is disconnected. Connect jumper wire between ignition relay base terminals No. 1 and 5. Reconnect ignition relay far enough to allow voltage readings to be taken on relay pins. Check voltage supply to ignition relay. If battery voltage is present, check for open circuit in wiring between ignition relay terminal No. 3 and ignition coil(s) terminal No. 2. See appropriate wiring diagram in L - WIRING DIAGRAMS article. If battery voltage is not present, replace ignition relay. Yhtä lukuunottamatta kaikissa oli virta, kai se yks sitten on maa. Releen navan 3 ja randomilla valitun sytytyspuolan liittimen toisen navan välillä oli yhteys = vastus 0,00 ohmia.
  • If spark was present in step 2), replace all spark plugs. Attempt to start engine. If engine still does not start, go to next step.
  • Connect scan tool. Turn ignition on. Crank starter motor. Read off engine load signal. If reading is about 0.4-0.6 volt, go to next step. If reading is not about 0.4-0.6 volt, check Mass Airflow (MAF) sensor. See K - SENSOR RANGE CHARTS article. Ei ole OBD2-auto niin tämä ei liene mahdollista testata. MAFfeja minulla on vain yksi, on kokeiltu putsata liitintä ja käynnistää ilman. Tästä eteenpäin on kohtia 13 asti, mutta vaatisivat OBD2-portin ja ECUlle jonkun breakout boxin. Mutta ECUja on kokeiltu kolmea.
Kiekkamittarilla ei siis ole eloa startatessa, joka viittaisi siihen kampiakselin asentotiedon puuttumiseen, mutta kun sen pitäisi olla kunnossa. Ei tosin mitattu.

Yritin tuota Motronicin sielunelämää googlata, jos löytyisi joku ohje. Versiosta 1.7 asti on ollut tuki suorasytytykselle, eli jos 1.7-1.8 version manuaalin löytäisi, niin kävisiköhän sieltä ilmi, minkälainen sekvenssi tuo käynnistyminen on. Eli kun kampiakselin asentotieto tulee boxille, niin mitä muita ehtoja tulee täyttyä, että boxilta lähtee sytytysmoduuleille käsky maadoittaa oikea puola sytytyshetkellä?

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 ei kipinää, ei sitten millään
« Vastaus #44 : 05.11.2024, 22:47:58 »
tuossa linkki foorumille topicciin jossa mittaus arvoja tuolle 1.8lle.
josko noista sais jotain irti.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57828.0

 

Futurez  Kulkukoira