Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo on Call vaatii huollon

  • 92 Vastauksia
  • 19048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Vastaus #90 : 30.11.2025, 15:29:59 »
Autoilu tuppaa olemaan arvokasta. Vaihtoehtona onneksi noita vanhoja dieseleitäkin riittää.
Tuolla logiikalla esimerkiksi umpiot, tuulilasi ym ym kuuluisi jonkun muun korvattavaksi. Nekin tarkastetaan katsastuksessa. Ikävä tosiasia on, että yhä enemmän osia on koodisuojattuja ja asiakas joutuu kaivamaan taskuaan entistä syvemmältä. Ja yhä enemmän ominaisuuksia tarjotaan kuukausivuokralla :).

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Vastaus #91 : 30.11.2025, 19:37:51 »
Autoilu tuppaa olemaan arvokasta. Vaihtoehtona onneksi noita vanhoja dieseleitäkin riittää.
Tuolla logiikalla esimerkiksi umpiot, tuulilasi ym ym kuuluisi jonkun muun korvattavaksi. Nekin tarkastetaan katsastuksessa. Ikävä tosiasia on, että yhä enemmän osia on koodisuojattuja ja asiakas joutuu kaivamaan taskuaan entistä syvemmältä. Ja yhä enemmän ominaisuuksia tarjotaan kuukausivuokralla :).

Ehkäpä nyt ei kuitenkaan kannata rinnastaa ulkoisten seikkojen aiheuttamia vaurioita esim. mainitsemasi tuulilasi harvemmin särkyy muusta kuin ulkoisesta vauriosta. Sen sijaan umpioon mahdollisesti integroidun ohjainyksikön vikaantumisessa saattaakin olla jo kysymys tuotteesta jossa on vika.

Mutta niin tai näin, kun autoihin laitetaan yhä enemmän kaikenlaisia elektronisia järjestelmiä, eivätkä ne sitten kestä kuin hetken - kuka uskaltaa ostaa takuuajan ulkopuolisen sähköauton tai hybridin? No vastauksena tähän on tietysti, että sellainen jolla on ns. "pinkka kunnossa" eikä esim. 5000+ euron rempat tunnu missään. 

Omalla V60 D4:lla käyttöönotettu 2020 on nyt ajettu hieman yli 70tkm. Korjauksiin on mennyt koko aikana n. 300 euroa - toinen takaluukun nostin alkoi ääntämään, niin vaihdoin molemmat.

Todella harmillista, että uusia diesel Volvoja ei enää saa, mutta ajetaan sitten näillä wanhoilla. Pidän itseasiassa ko. autoa sangen luotettavana ainakin toistaiseksi... Jos tuosta nyt sattuisi hajoamaan esim. tuo mainittu n. 1600 maksava VCM-moduuli, niin todellakin valmistajan vastuusta silloin keskusteltaisiin.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Vastaus #92 : 01.12.2025, 11:52:31 »
Ehkäpä nyt ei kuitenkaan kannata rinnastaa ulkoisten seikkojen aiheuttamia vaurioita esim. mainitsemasi tuulilasi harvemmin särkyy muusta kuin ulkoisesta vauriosta. Sen sijaan umpioon mahdollisesti integroidun ohjainyksikön vikaantumisessa saattaakin olla jo kysymys tuotteesta jossa on vika.

Mutta niin tai näin, kun autoihin laitetaan yhä enemmän kaikenlaisia elektronisia järjestelmiä, eivätkä ne sitten kestä kuin hetken - kuka uskaltaa ostaa takuuajan ulkopuolisen sähköauton tai hybridin?
Volvoissahan on huurtuvia umpioita ja muuta mukavaa. Omaani kaivoin taskua niin istuinlämmityselementin kuin tunnuskilven valojenkin rikkouduttua. Ei tullut pieneen mieleenkään kysellä kuluttaja-asiamieheltä istuinlämmityksen tai ”ikuisten ledien” oletettua elinikää ja korjauksen maksajaa.
Ulkoiset viat voivat iskeä myös elektroniikkaan. Äskettäin meni iso laivue Airbusseja lentokieltoon, kun paljastui ulkopuolisen tekijän mahdollisuus korruptoida dataa. Kummassahan elektroniikka on paremmin suojattu, Volvossa vai Airbussissa?

Uskalsin ottaa riskin, ja vaihtaa dieselin sähköön. Hybridi ei enää ollut vaihtoehto. Saa nähdä, mitä edestä löytyy, toistaiseksi kaikki toimii. Myös etäyhteydet.

 

Elekma  Autoracing