Futurez  Kulkukoira

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #240 : 08.03.2011, 06:41:56 »
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #241 : 08.03.2011, 08:49:20 »
Hanat laitetaan kiinni, ja asiasta pietään hätäkokous tuolla toisaalla.

Haahah, ja Suomi ensimmäisenä otti E10 taannoin... :D
Volvo S90 D4 A Business Inscription '18

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #242 : 08.03.2011, 09:08:34 »
Eräs asia on minua ihmetyttänyt: vakioautoista tehdään suht. pienin muutoksin flexifuel-autoja, jotka käyttävät E85 polttoainetta sujuvasti.

Sitten kuitenkin se E10 bensan käyttö ohentaa öljyt, syövyttää muovi- ja alumiiniosat ja vaikka mitä ihmeellistä.

Joku tässä yhtälössä ei nyt natsaa. Koska en katso olevani asiantuntija, en edes yritä vastata että mikä. Kunhan ihmettelen.

EDIT: lisätään tähän vielä se, että Brasiliassa on ajeltu vissiin 70-luvulta lähtien etanolilla.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 09:39:09 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #243 : 08.03.2011, 09:12:36 »
Hanat laitetaan kiinni, ja asiasta pietään hätäkokous tuolla toisaalla.

Niin, mutta vain Saksassa. Suomessa poliitikot toistavat mantraansa: "Ei koske Suomea!"

Haahah, ja Suomi ensimmäisenä otti E10 taannoin... :D

Muistellaanpa muitakin sekoiluja, kuten jätevesilaki ja digi-tv..  :2funny:

Ei vaan, ei pitäisi nauraa, kun kaikki sekoilut maksatetaan suomalaisten selkänahasta.

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #244 : 08.03.2011, 09:16:36 »
Niin, mutta vain Saksassa. Suomessa poliitikot toistavat mantraansa: "Ei koske Suomea!"
Niinpä, ja eihän sitä nyt myönnetä mitään! Eihän se kuulu poliitikon aenteeseen. :nohnoh
Lainaus
Muistellaanpa muitakin sekoiluja, kuten jätevesilaki ja digi-tv..  :2funny:

Ei vaan, ei pitäisi nauraa, kun kaikki sekoilut maksatetaan suomalaisten selkänahasta.
Hahah, niinpä... ;D Tätä se on, kuin yksi pieni maa yrittää parantaa mualimmoo, eikä se nyt aina mee ihan putkeen... :-\

Totta, hölmöilkööt päättäjät, met maksetaan viulut. :facepalm:
Volvo S90 D4 A Business Inscription '18

Classic

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #245 : 08.03.2011, 13:24:31 »
..."Ei koske Suomea!" Muistellaanpa muitakin sekoiluja, kuten jätevesilaki ja digi-tv..  :2funny:

ynnä tuontiautoverotus, sikapiikki, yksityinen parkkivalvonta, hehkulamppukielto...

Ei kaikessa tarvitse olla etujoukoissa - joskus on viisautta vitkastella ja harkita.

Ps. Saksalaisia suositellaan olemaan tankkaamatta suomalaista E10-bensaa: "Auch in Finnland sollte man lieber auf E10 verzichten." kertoo Talouselämä-lehti :o http://www.talouselama.fi/uutiset/article589505.ece
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 14:55:48 kirjoittanut Classic »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #246 : 08.03.2011, 14:58:03 »
Riippuu paljonko kerralla tankaa. ;) 11 tankkia vs. 250 tankkausta (mihin asti?). :D
Tankkaus on AINA 72-80L, riippuen miten tyhjäksi olen tankin uskaltanut ajaa. Alle 70L tankkauksia ei tapahdu muuta kun pakosta, eli tiedän että bensa-asemaa ei ole saatavilla, tai jotain muuta kummallista.

Nuo 11 tankkausta ovat kaikki olleet 75-78L välissä ja tankillisilla päästy 650-780km, riippuen kuinka paljon kaupunkia/maantietä on ajettu. Ja kuten kerroin, verrokkina olevat noin 250 tankkausta bensaa, niin uskallan sanoa että tiedän aika tipalleen miten paljon autoni kuluttaa.

Ja siihen että E10 syö muovit ja alumiinit, aivan puppua, MIKSI sitten brasiliassa on ajettu vuosikymmenet jopa KAASARIautoissa etanolilla, eikös kaasarit ole alumiinia, vai onkos arvon herroilla haponkestävästä teräksestä valmistettuja?
Ja jos se syö muovit, miksi mulla ei ole vuotoa 340DL volvossa 3v E85 käytön jälkee, miksi S90 ei vuoda noin 20tkm käytön jälkeen, ja miksi mylskään vene ei vuoda bensaa? 340DL on galvanoitu peltitankki, S90 on muovinen ja veneessä haponkestävää terästä, eli kaikki eri laadut on varmasti mukana.

Sit mulla on muovi, rauta ja alumiinisia jerrykannujakin, eivät ole ruvenneet vuotamaan, vaikka niissä on ollut E85:sta kuukausikaupalla. Korkkien tiivisteetkin ovat vaikuttaneet kestävän vähintään yhtä hyvin kun bensaa. Yhden kannun korkin tiiviste aina turposi pahasti bensasta, ihme kyllä E85 ei ole tuota vaikutusta... mutta PAHAA sen on silti oltava kun se on jotain "uutta" mielle suomalaisille. :D

Aivan täyttä hevon*skaa tuo että etanoli söisi KAIKKI muovit ja metallit, siitä olen 100% varma että kaikki kumit eivät kestä tuota, mutta esim. S40 volvon tankin anturin liittimen kumitiiviste ei kestä edes bensaa, vaan turpoaa aivan sairaasti! Hyvähyvä :D

Eli eiköhän tätä E10 nyt pelätä aivan liikaa ja vatvota sen kulutuksia myös ihan liikaa. Kenet 1,78% kulutusero kaataa konkurssiin? Jos kaataa, vähennät sen pirun pimppisvarvin aina siltä kauppakierrokselta, ni selviät siitäkin kunnialla. ;D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #247 : 08.03.2011, 15:17:41 »
Eli eiköhän tätä E10 nyt pelätä aivan liikaa ja vatvota sen kulutuksia myös ihan liikaa.

Komppaan tätä.

Itse tosin bensavolvooni tankkaan 98E:tä, mutta en pienemmän etanolisisällön vaan suuremman oktaaniluvun takia. Koska ahdin. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Classic

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #248 : 08.03.2011, 15:26:29 »
Tässä tutkittua tietoa: http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf

Korroosioilmiöt ovat monimutkaisia ja sitoutunut vesi tuo vielä oman lisänsä - kannattaa seurailla omia viritelmiä ja erikoiskohteita.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, 15:28:22 kirjoittanut Classic »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #249 : 08.03.2011, 15:31:31 »
Tässä tutkittua tietoa: http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf

Johtopäätöksistä kopioin yhden lauseen: "Materiaalitestien johtopäätöksenä voidaan todeta, että etanolin lisääminen
bensiiniin aina 10 til-% asti ei aiheuta muutoksia materiaaleihin
."

Toki tuo tutkimus koski nimenomaan jakeluketjua, ei niinkään loppukäyttöä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #250 : 08.03.2011, 15:36:58 »
Tässä tutkittua tietoa: http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf

Korroosioilmiöt ovat monimutkaisia ja sitoutunut vesi tuo vielä oman lisänsä - kannattaa seurailla omia viritelmiä ja erikoiskohteita.
Pitääpä tarkistaa 340 volvon sinkitty peltitankki, se on nyt ollut kohta 5000h täynnä E85:sta kuten noissa VTT testeissä, laitan sitten kuvia tulemaan tänne foorumille. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #251 : 08.03.2011, 15:41:06 »
Johtopäätöksistä kopioin yhden lauseen: "Materiaalitestien johtopäätöksenä voidaan todeta, että etanolin lisääminen
bensiiniin aina 10 til-% asti ei aiheuta muutoksia materiaaleihin
."

Toki tuo tutkimus koski nimenomaan jakeluketjua, ei niinkään loppukäyttöä.

Ja autoteollisuus ei ota vastuuta pitkäaikaisesta E10:n käytön ongelmista. Esimerkiksi jos moottori posahtaa kuuden vuoden käytön jälkeen E10:n vuoksi, se on voi voi, vaikka on luvattu E10 -yhteensopivuus.

http://www.faz.net/s/Rub0E9EEF84AC1E4A389A8DC6C23161FE44/Doc~ECBDBF61673CE48B29577F804ADE4D75E~ATpl~Ecommon~Scontent.html

Poissa MarkkuTT

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #252 : 08.03.2011, 16:18:15 »
Olen eka kertaa tällä palstalla, enkä jaksa lukea kaikkea mitä E10:stä ja Volvosta on jo kirjoitettu. Voisko joku vastata, joka on lukenut tai jolla on smanlaisia kokemuksia kuin alla kuvaan.

Tankkasin E10 ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten Volvo V70 2003. heti samana päivänä alkoivat oireet, jotka ovat jatkuneet siitä lähtien. Ajelen ehkä 20 km normaalisena arkipäivänä ja mootorin ollessa puolikylmä sattuu usein esim. valoista lähtiessä että kiihdutyksessä moottori yhtäkkiä hyytyy 2-3 sekunniksi ja sen jälkeen, vaikka kaasun löysääkin, ryntää saman ajan. Onko kenelläkään ollut tälläisiä kokemuksia. Ihmeellistä että autoon olisi tullut vika samana päivänä, kun moottori saa E10:iä.

Ensi kerralla tankkaan 98, ja katson häipyykö tuo.


Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6236
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #253 : 08.03.2011, 16:21:53 »
Kuuma tilanne E10 bensaa kun lornataan :2funny:  Jessus, mikä juttu  ::)
AutoPiltti "laatua" toi artikkeli, ei mitään lähteitä yms. ja muutenkin todella "laajasti" käsitelty.

Miksköhän mä aikanaan lopetin ton autopiltin tilaamisen? ::)
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #254 : 08.03.2011, 16:31:54 »
Olen eka kertaa tällä palstalla, enkä jaksa lukea kaikkea mitä E10:stä ja Volvosta on jo kirjoitettu. Voisko joku vastata, joka on lukenut tai jolla on smanlaisia kokemuksia kuin alla kuvaan.

Tankkasin E10 ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten Volvo V70 2003. heti samana päivänä alkoivat oireet, jotka ovat jatkuneet siitä lähtien. Ajelen ehkä 20 km normaalisena arkipäivänä ja mootorin ollessa puolikylmä sattuu usein esim. valoista lähtiessä että kiihdutyksessä moottori yhtäkkiä hyytyy 2-3 sekunniksi ja sen jälkeen, vaikka kaasun löysääkin, ryntää saman ajan. Onko kenelläkään ollut tälläisiä kokemuksia. Ihmeellistä että autoon olisi tullut vika samana päivänä, kun moottori saa E10:iä.

Ensi kerralla tankkaan 98, ja katson häipyykö tuo.

Täällä on monenlaista kommenttia. Osa puolesta osa vastaan ja osa ei ota kantaa. Itellä oli käynnistysongelmia, käyntiongelmia... Tulpat kun vaihdoin olivat aivan kuin tervatut. Olenkin suositellut E10:ä, jos haluaa putsata suuttimet yms röörit niin ajaa tankillisen. Muuten käyttää E10. Mulla 2 bensa volvoa ja toisessa tosiaan oli noita vaivoja ja siihen olin tankannut E10:ä. Toiseen en muista olenko tankannut (emäntä voinutkin). Nyt tämä ko. volvo tuntuu pirteämmältä kun ajan taas E5:lla. Ilmeisesti puhdisti kanavat hyvin ja uudet tulpatkin niin taas mennään...
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

 

Samppasport  Futurez