Laitetaan nyt tännekkin omasta projektista juttua, kun tästä topicista sain ainakin itse hyviä vinkkejä. Siirtyköön projekteihin, jos on liikaa asiaa tähän naruun.
Työmatka on kasvanut ja auton vaihto tuli ajankohtaiseksi. Muutaman kuukauden säännöllisen epäsäännöllisen nettiselailun jälkeen autoksi valikoitui käytön ehdoilla Volvo V70 -06 ja näin ollen entinen Honda sai siirtyä taka-alalle.

Pari viikkoa uskottelin itselleni, että tämän auton merisää kuuluu riittävän hyvin ja se pidetään vakiona. Sitten tapahtui jotain ja mieleeni tuli, että Hondaan hankkimani Alpinen CDE-178BT on ylimääräisenä, että sen voisi siirtää Volvoon ja se saa riittää.

Noh, nälkä kasvaa syödessä ja eikun nokka kohti paikallista autohifiliikettä. Pienen pähkäilyn ja muutaman Autostudiolla vierailun jälkeen merkiksi valikoitui JL Audio (vaikkei hakemalla haettu, että kaikki pitäisi olla samaa merkkiä). Etuoviin valittiin JL:n C3-650-sarja ja sille kaveriksi XD400/4v2-vahvistin. Samalla heräsi ajatus siitä, että bassopuoli toteutetaan 8"-elementeillä, mutta niitä ei päivitetä tässä vaiheessa. Tätä kuitenkin lähdettiin testaamaan siten, että EADC:n Crazy Eightiin käytetty Ground Zeron Hydrogen GZHW20X -kasituumainen koteloidaan uudelleen pieneen suljettuun koteloon ja ajetaan subipäätä käyttäen vahvistimen toisia kahta kanavaa sillattuna.
Asennusavuksi huijasin vielä pitkän kokemuksen omaavan kaverin mukaan.
Tilaahan on ihan mukavasti

Ovipahvi pois otettuna, ei näy paljon vaimennuksia eikä niitä kyllä ollut ulkopellissäkään.

Uusi ja vanha kaiutin vertailussa. Orkkiskaiuttimien asennuskehys tuntui olevan kiinteä ja lisäksi suuntaus oli väärään suuntaan.

Kaveri askarteli MDF-levystä kehyksen vanhan mallin mukaan.

Päätin kerralla vetää oveen diskanteille ja midareille omat kaapelit takakontista siltä varalta, että joskus järjestelmä muuttuu täysaktiiviseksi.
Kaapeleiden läpivienti oli helpointa tehdä irrottamalla ovi.

Läpivienti oveen porattuna

Läpivienti korin puolelella ja kaapelit vedettynä

Ovi ja uusi kaiutin asennettuna

Seuraavaksi kaveri väänteli reikäpannasta diskanteille kulmat, jotta saatiin suunnattu ne oikein. Peilikolmioden kuidutus tehdään jälkeenpäin, että saadaan reikäpannat ja pultit piiloon.

Kaverin tekosia jälleen. Passiivisuotimet, releohjaukset ja virtablokit löysivät paikan takakontin välipohjasta. Sinne ne saatiin siististi piiloon ja kiinnitettyä takakontin pohjaan.

Samalla kaapelit piti tietysti merkitä virheiden välttämiseksi (vähentämiseksi).

Aikaisemmin EADC:n Crazy Eightiin käytetty GZ:n elementti otettiin hyöty-/testikäyttöön.

Subille piti vielä tehdä uusi, pienempi suljettu testipönttö.

Laitteet asennettuna ja kiinnitettynä konttiin. Testikotelokin on saanut maalin päälle. Kuuntelutestit kuitenkin osoitti, että kotelo toimii paremmin elementti taaksepäin suunnattuna.

Hifiprojektia tullaan vielä jatkamaan. Ensin vaimennetaan ovet/kontti. Lisäksi subipuolelle käytetään luultavasti JL Audion 8w3-elementtejä, mutta montako? Näille hommataan tietysti kaveriksi saman XD-sarjan vahvistin.
Viikko testikuuntelua/ajoa ja aloitin vaimennuksen. Ensin käsittelyyn apukusin ovi. Oveen tuli StP Black Gold (2,2mm) -vaimennusmattoa ulkopeltiin 1-2 kerrosta ja sisäpeltiin yksi kerros.

Lisäksi ovipahviin tuli paikoin vielä yksi kerros mattoa.

Minun vaimennellessa ovia kaveri siirsi sulakkeen hieman eri paikkaan. Sulaketta piti siirtää, koska olin täysin unohtanut takakontin välipohjassa olevan säilytyslaatikon, joka ei mahtunut paikalleen (OHO!). Sulakkeelle hän taivutteli uuden kiinnikkeen, joka piti tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata.
PS. Näyttää OEM-osalta


Samalla oikean puoleista diskanttia suunnattiin hieman paremmin ja lopuksi vielä säädettiin hieman midareiden ja diskanttien tasoja.
PPS. Unohdin kameran kotia, niin joutui puhelimella kuvamaan, mutta koittakaa pärjätä.