RallyBaron  Samppasport

Toyota Corona Mk1 ilmastointi

  • 120 Vastauksia
  • 7201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #105 : 03.10.2025, 07:46:28 »
Mahtavaa tekemistä, tämänkaltainen sinällään järjetön " leepuilu" on hienoa seurattavavaa. Suunnitelmia voi muuttaa ongelmien tullessa ja kukaan ei rajoita luomisen vimmaa. Pelti tottelee hienosti.

B-pilarin siiroon myötä avatut helmat herättävät ihmetystä, kuinka voi olla sisältä noin terveen näköiset?

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #106 : 06.10.2025, 09:25:36 »
Kiitokset kaikille kannustavista sanoista S*

Toisen puolen tolppaa kun rupesin touhuamaan, avasin helman samoin kuin kuskinkin puolella ja löysin tukevan kasan moskaa helman sisältä.



Siivoillaan pois jos vaikka säästyis tulevaisuuden mätähommilta.

Tältä puolen en sitten alkanut kattoa sen kummemmin leikkemään, vahingosta viisastuneena..

Kylkien kiinnityksen leikkuulinjat oli helppo piirrustella peltien mukaan. Laikka laulamaan ja vanha kylki irti



Muistin sitten taas jättää klipseille korvakkeet valojen kohdille! Korkeusasemaa saa sitten taas hetken hakea kun kaikki tukiraudat läksi huitin tuuttiin kyljen mukana.

C-pilari kaartuu alas helmaan asti joten lisäilin siihen kanttiprofiilia lisätueksi ennen kaaren leikkuuta. Alapään jatkoin kuvasta poiketen tukivarren kuppiin asti.





Eipä muuten jäänyt mittään tukia kyljen poistossa tukemaan rengaskaaren oikeaa etäisyyttäkään :D. Sitä sitten mittailemaan toiselta puolen(joka onneks vielä purkamatta) ja väkersin pienen tuen kylkeen.



Toisella puolen olinkin jo viisaampi



Molemmat uudet kyljet nyt kiinni ja hollillaan. Puskimen nurkkiin teen korotukset kylkeen asti vielä.



Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1370
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #107 : 06.10.2025, 10:12:48 »
ovien jatkamista ja ikkunoiden teettämistä. Tiivisteistä nyt puhumattakaan :2funny:

Olet varmaan jo fundeerannut, paljonko mahtaa olla eroa TA12-14 Carinan ovessa...

 *kahvia->

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #108 : 06.10.2025, 10:17:16 »
Olet varmaan jo fundeerannut, paljonko mahtaa olla eroa TA12-14 Carinan ovessa...

 *kahvia->

En muuten oo :o. Sama autohan toi joiltain osin on. Huonoa taustatutkimusta minulta :-[

No, näillä mennään 8)

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #109 : 07.10.2025, 07:00:49 »
Ennen kuin aloitan sisälokareita, olisi varmaan hyvä varmistella renkaan liikeratoja. Viitaten taannoiseen kompastumiseen "tukivarsirunkopalkkimikääneimahduliikkumaan"-episodin kanssa. Otin coilista jousen pois ja pulttasin takas paikoilleen. Tunkilta varovasti alas pohjaanlyönnin varaan samalla kuunnellen ettei missään kahnaa.

Jousen kanssa



Ja ilman jousta



Mahtuu O0! Itseasiassa kaareen sopisi ½tuumaa leveämpi vannekin. Sisäloksuja voi siis aloittaa suunnittelemaan.
Palasista ton nykersin. Samalla sain lukittua tukivarren kiinnityksen takareunan sisäloksuun.



Tein kylkipellille tuennan sisäpuolelle, näkyy tosa yläreunassa. Pienen raon sain jäämään sisä- ja ulkokehän väliin maalille/suoja-aineille :)



Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #110 : 08.10.2025, 06:56:25 »
Nuita lokareita väkerrellessä oli mulla villapaita jatkuvasti juntturassa jarrukilvessä. Noh, onhan toi kyllä päässyt vähän ruosteeseen ;D



Kuskin puoli oli vielä surkeammassa kunnossa. Se repes kahtia ku sain kiinnityspultit auki. Ihme että käkkäri on ylipäänsä pitänyt yhtään. Takalaakerikin oli aivan holo. Kyllähän se fillari toki satulallakin pysyy paikallaan ::)

Sehän oli vaan hyvä tekosyy lähteä hommaamaan uusia kiiltäviä juttuja.

Ducktailin kulmat on odotelleet tekijäänsä jo hetken joten niiden kimppuun









Seuraavana siirtyminen 30cm alemmas puskuriupotusten pariin.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #111 : 09.10.2025, 06:30:15 »
Puskimen päädyt on aavistuksen upotettu kylkiin, jotka jäivät kylkipullistusten jälkeen vielä syvemmälle.



Trimmailin reunat sopiviksi ja sovitin soiron täytettä väliin.



Sipaisu liimaa



Snurralla ajoin kyljen ja upotuksen kulman siistiksi ja puskinta sovitukseen.



En muuten ottanu huomioon soiroa laitellessa, että aukko "levenee" sitä suuremmaksi, mitä ulommas kylki tulee alkuperäisestä. Puskurin alakulma karkasi reilusti syvälle alas.

Rälläkkä, peltiä, kittiä?!? No ei ainakaan kittiä. Kyljen täytehitsauskaan ei kauheasti houkuta lämpökuorman takia. No onhan meillä vanhoja menetelmiä. Kaivoin tinat esiin.

Pohjustus alle ja sulattelin tinat alareunaan







Parempi. Tuli toi kyljen alaosassa oleva kanttikin sulavammin mukaan.

Ja kun tinat otin esiin, päätin täyttää katon reunoista b-pilareiden alkuperäisillä paikoilla olevat upotukset. Sen aioin alunperinkin tinata, kun pakkeli saattaisi lohjeta ajan saatossa lukuisien oven sulkemisien myötä.








Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #112 : 10.10.2025, 06:45:46 »
Tarkkasilmäiset ovat saattaneet huomata hienoisen raon oven takareunan ja b-pilarin välissä. Seuraavaksi siis b-pilarien siirtoon. Eiku oven jatkamiseen ;)

Ensin oli ajatuksena yhdistää kahdesta ovesta yksi pidempi, mutta vähän tätä tutkailtuani on täytepalojen teko simppelimpi vaihtoehto. Katkolinjat vedin etu ja takapuolella erikohtiin muodoista johtuen. Linjojen kohtiin vaan välikkeet, saa suorittaa



Taakse kans



Pari kuvaa ois voinu näköjään ottaa enemmän. Viivaimen kanssa linjailin nuita puoliskoja linjaansa hitsatessa. Lisäksi apuna latikkaa vinkoilla tukemassa rakennetta ja sata mittausta kokoajan.





Jatkos osu tohon koska toi oli ensimmäinen kohta, missä yläreuna on suora ja tosta pääsin kivasti vielä takapuolelta avittamaan ja saan sauman helpoiten jälkikäsiteltyä.

Sovitushan kertoo sit totuuden....



Linjat pysyi suorana ja raot hyvinä. Jes O0



Pintapeltikin pysyi suorana, vaikka heftissähän toi vasta on, joten vielä mulla on mahdollisuus tehdä aaltopeltiä ;D



Karmin jatkos vielä. Ja saatatteko uskoa että oven alareunassa on ruostetta :o. Ja vasta 55vuotias  ovi. Kyllä ei oo mikään niinku ennen. Alareunan siis teen uusiks myös. Toivottavasti toinen ovi onnistuu yhtä hyvin.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #113 : 11.10.2025, 07:51:17 »
Raksin tärppiin tuon vänkärin ovenkin. Linjauksissa apuna siis vähän vinkaa ja muuta. Nyt muistin kuviakin ottaa.



Tossa pintaa heppaillessa menin hefti-tarkastus-vasaraa-linjalla. Viivaimella sain pidettyä hyvin kaikki kolme eri peltiä samassa linjassa.



B-pilarin siirron jälkeen on kyljen hitsauksessa käyny joku käpy alareunassa, kun on ovirako menny ketuille. No höh :-\



Pitänee kaivella alareunaa auki ja fiksata. No eipähän puuha lopu.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #114 : 12.10.2025, 07:51:12 »
Hattua päästä taas viranomaisten edessä. Siirsin runkonumeron rintapellistä etutolppaan ja siirto tulee kats.vir.omaisen toimesta todentaa ja dokumentoida. Ongelmahan syntyi kun numerot pitää olla saman aikaisesti nähtävillä ja tuota tuota... ei toi auton siirto avotrailerilla peltikirkkaana konttorille oikein ollu mielekäs vaihtoehto :buck2:

Pitkän lInjan katsuri otti härkää sarvista ja teki sitten kotikäynnin! Ainoa vaiva asiasta mulle jäi käydä konttorilla maksamassa rekisterimuutokset. Surullista sinänsä, että ko kaveri jää eläkkeelle. On ollut mulle suureksi avuksi pykälien tulkinnassa ja antanut vinkkejä mihin kiinnittää huomioita.

Viimeinen hämmästyksen paikka tuli vielä konttorilla kun kävin kuittaamassa muutoksen, oli katsurini briiffannu kolleegansa ja samalla seisomalla vaihdeltiin kättelyt ja sain myös yht.tiedot, jotta saadaan hommia jatkettua pykälien mukaan jatkossakin!

Jotkut näköjään ottaa asiakaspalvelun oikeasti tosissaan. Hiljaseks vetää..

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6642
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #115 : 12.10.2025, 08:26:52 »
Hattua päästä taas viranomaisten edessä. Siirsin runkonumeron rintapellistä etutolppaan ja siirto tulee kats.vir.omaisen toimesta todentaa ja dokumentoida. Ongelmahan syntyi kun numerot pitää olla saman aikaisesti nähtävillä ja tuota tuota... ei toi auton siirto avotrailerilla peltikirkkaana konttorille oikein ollu mielekäs vaihtoehto :buck2:

Pitkän lInjan katsuri otti härkää sarvista ja teki sitten kotikäynnin! Ainoa vaiva asiasta mulle jäi käydä konttorilla maksamassa rekisterimuutokset. Surullista sinänsä, että ko kaveri jää eläkkeelle. On ollut mulle suureksi avuksi pykälien tulkinnassa ja antanut vinkkejä mihin kiinnittää huomioita.

Viimeinen hämmästyksen paikka tuli vielä konttorilla kun kävin kuittaamassa muutoksen, oli katsurini briiffannu kolleegansa ja samalla seisomalla vaihdeltiin kättelyt ja sain myös yht.tiedot, jotta saadaan hommia jatkettua pykälien mukaan jatkossakin!

Jotkut näköjään ottaa asiakaspalvelun oikeasti tosissaan. Hiljaseks vetää..

Tunne on varmaan molemminpuolista ;) Tuskin he mitään öykkäriä haluaisivat palvella yhtä hyvin S*

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #116 : 13.10.2025, 11:30:16 »
Tunne on varmaan molemminpuolista ;) Tuskin he mitään öykkäriä haluaisivat palvella yhtä hyvin S*

Totta. Kohteliaisuus vie todella pitkälle.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #117 : 13.10.2025, 11:45:47 »
Ovet oli esitelleet halua paremmalle tuuletukselle ruosteen syötyä alareunoja.



Ei nyt mitenkään paha, mutta ei oikein kehtaa jättää.

Tuossa keskellä ovea lähti pelti hitsatessa vetelemään. Tai jätti vähän kuperaksi. Kutistin ylimääräistä peltiä alueelta ensin kuumilla ja ajattelin kitkakuumentamalla koittaa hienosäätää pinnan takas kireäksi. Kitkalaikka maksoi netissä 82e!  :idiot2:

How hard can it be?

3mm pellistä ensi  pyöreähkö aihio





Reikä vielä keskelle ja rällään kiinni. Kiekko pyörimään ja toisella rälläkällä hioin kiekon täysin pyöreäksi.



Tolla sain kuumennettua korkean alueen joka jäähtyessään vetäytyi kireäksi. O0

Onneksi en jatkanut ovia enempää kuin 15cm. Ei olisi palikat enää sopineen kanttikoneeseen.



Koitin ensin trollintukalla hioa ruosteet oven rungosta, laihoin tuloksin joten raksin alareuna poies ja liimasin uutta ruosteen kasvatusalustaa tilalle.



Päälle sitten uutta pintaa. Tuossa paremmin ne supistetut kohdat



Hionta ja koesovitus paikoilleen



Lopuksi kantin kääntö umpeen



Tsekkaus vielä että reuna on suora



Toimii. Toisto taas toiselle puolelle :buck2:

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #118 : 15.10.2025, 09:49:19 »
mahtavaa tekemistä, kyllä pelti tottelee hienosti!!

Osaatko yhtään avata käytettyä tuntimäärää tähän mennessä? Paljonko noin suunnilleen päivässä/illassa/viikossa käytät tunteja? Monet auto ym. prjojektit vaatii aivan uskomattoman määrän tunteja, joku leikattu juupituupipätkä, tai tällainen plogityyppinen esittely hämärtää monilta ymmärryksen ajankäytön tarpeesta.

Menneisyydestä tulee mieleen yksi offi hiluxi jonka tein oikein perusteellisesti, peltihommaa todella vähän ja varsinkin sen muokkausta. Tekniikan muutoksia ja säveltämistä muuten kyllä paljon. Vaimo joskus käväisi pajalla ja ihmetteli, että mitä sinä teet täällä kun ei mitään tapahdu :) Kerroin, että välillä menee ilta lattialla maaten kun miettii kuinka edetä. Ja välillä menee aikaa siihen, kun purkaa aiemmin tehtyjä. Pitäisi katsoa valokuvista aloituspäivä ja sitten kun ekan kerran olen ajamassa, aikaikkuna kuitenkin pari vuotta vähintään. Pajalla tuli oltua erittäin aktiivisesti, tunteja en ole koskaan kirjannut ylös yhdenkään projektin osalta.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #119 : 15.10.2025, 17:31:39 »
mahtavaa tekemistä, kyllä pelti tottelee hienosti!!

Osaatko yhtään avata käytettyä tuntimäärää tähän mennessä? Paljonko noin suunnilleen päivässä/illassa/viikossa käytät tunteja? Monet auto ym. prjojektit vaatii aivan uskomattoman määrän tunteja, joku leikattu juupituupipätkä, tai tällainen plogityyppinen esittely hämärtää monilta ymmärryksen ajankäytön tarpeesta.

Menneisyydestä tulee mieleen yksi offi hiluxi jonka tein oikein perusteellisesti, peltihommaa todella vähän ja varsinkin sen muokkausta. Tekniikan muutoksia ja säveltämistä muuten kyllä paljon. Vaimo joskus käväisi pajalla ja ihmetteli, että mitä sinä teet täällä kun ei mitään tapahdu :) Kerroin, että välillä menee ilta lattialla maaten kun miettii kuinka edetä. Ja välillä menee aikaa siihen, kun purkaa aiemmin tehtyjä. Pitäisi katsoa valokuvista aloituspäivä ja sitten kun ekan kerran olen ajamassa, aikaikkuna kuitenkin pari vuotta vähintään. Pajalla tuli oltua erittäin aktiivisesti, tunteja en ole koskaan kirjannut ylös yhdenkään projektin osalta.

Kiitos.

Kesäkausi on mulla ollut muita kuin tallihommia, paitsi nyt viime kesänä olin tallissa enemmän ensimmäistä kertaa.
Viikkotasolla pystyn käyttämään karkeasti ehkä 15h. 6kk/vuosi x 15h/vko on luokkaa 350h vuoteen ja koska olin tuossa lomautettuna 3kk, niin silloin tallitunteja kertyi n.40-50h/vko.

Vastauksena siis; tähän pisteeseen pääsy on ottanut n.1000h hommia.

Suunnittelu noissa korituennoissa/leikkauksissa on ollut varsin aikaa viepää hommaa. Varsinkaan kun ei ole aiempaa kokemusta tämän skaalan projekteista.
Suunnittelun vaikeudesta tulee edessäpäin kyllä vielä vahvasti viitteitä.

Nimimerkillä "EI TOI TARTTE ETUSIIPIÄ ..tana!"

 

Autoracing  KL-varaosat