Carcom Oy  Elekma

Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?

  • 21 Vastauksia
  • 653 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1053
  • www.vrcf.fi
Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« : 31.08.2025, 11:45:14 »
Olenko ollut onnekas ja löytänyt meille parhaan mahdollisen Volvon?

Alla on V70 2,0 D3 vm. 2011 automaatti ja nyt mittarissa on 340 tkm, josta olemme vaimon kanssa ajaneet viimeiset 126 tkm. Huolia ja murheita on ollut vähän. Auto kulkee vähällä naftalla ja on mainio ajaa. Toki dieselvero kismittää, mutta senkin kestää nieleskellen.

Nyt olen katsellut XC60 mallin Volvoja ja koeajanut muutamia. Kyseessä voisi olla noin 10-13.000 euron vehje ja mielellään mahdollisimman vähän ajettu, huollettu ja hyvin pidetty. Mutta sellaisia ei juuri löydy! Jos ei ole automaatin öljyjä vaihdettu ensimmäiseen 270 tkm:n ja hevosta on vedetty, niin lienee turha sellaiseen sotkeutua? Vai kuinka?

Mikä on oikein optimi Volvo tällaiselle noin 25 tkm vuodessa ajavalle, collietakin kuljettavalle pariskunnalle? Viihdymme tosiaan auratuilla asfalttiteillä, joten neliveto on tavallaan turhaa luksusta tai rasite. Ollaan jo molemmat eläkeläisiä, joita kyllä D3:n vääntö ja suht riuska kiihtyvyys lämmittävät.  8)

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1521
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #1 : 31.08.2025, 14:13:43 »
Taitaa olla kolme vaihtoehtoa:

-Nostaa budjettia, jolloin on suurempi todennäköisyys löytää vähemmän ajettu, johon on vaihteistoöljyt vaihdettu

-Ostaa tuollaisen 270tkm ajetun ja vaihtaa siihen vaihteistoöljyt

-Ajaa nykyisellä, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta auton vaihdolle.
V60 T8 Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1053
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #2 : 31.08.2025, 19:18:56 »

Ostaa tuollaisen 270tkm ajetun ja vaihtaa siihen vaihteistoöljyt

Veikkaatko tai tiedätkö, että tuollaisella hevosveto-Volvolla vielä ajaisi useammankin kymmenentuhatta kilometriä tai jopa enemmän ilman laatikkoremonttia?

Kustannusarvion nostaminen ei liene järkevää, koska kumpikaan meistä ei enää käytä autoa työajossa. Parhaimmillaan meillä oli kaksikin Volvoa riuskassa työajossa ja esikoisella kolmas.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3531
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #3 : 31.08.2025, 20:15:56 »
Riippuu ihan siitä miten sitä on käytetty. 270 000km samoilla öljyillä on aina riski, mutta jos sitä hevoskärryä on vedetty pitkin vuoristoja verrattuna siihen että autolla on ajettu pelkästään pitkää matkaa, ero on suuri vaihteiston kunnon kannalta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1053
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #4 : 31.08.2025, 21:56:59 »
Riippuu ihan siitä miten sitä on käytetty. 270 000km samoilla öljyillä on aina riski, mutta jos sitä hevoskärryä on vedetty pitkin vuoristoja verrattuna siihen että autolla on ajettu pelkästään pitkää matkaa, ero on suuri vaihteiston kunnon kannalta.

Okei. Tuon luulen ymmärtäväni.

Jos nyt myyjä viimetöinään ennen kauppoja vaihdattaa automaatin öljyt ja vielä huuhtelemalla, niin melkoinen riski jää tulevalle omistajalle eli ostajalle. Vai kuinka? Olisiko öljyt vaihdettava samantien uudelleen ja vielä Öljypisteellä tms. jossa laatikon voi myös pesettää. Pienentyisikö riski noilla teoilla merkittävästi vai ei juuri ollenkaan? Näitä joutuu pohtimaan.

Lisäksi perän tai nelivedon huolloista ei ole mitään tietoa. Kuinka arka paikka se on nelivedossa?

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #5 : 31.08.2025, 22:58:15 »
-Ajaa nykyisellä, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta auton vaihdolle.

Ääni tälle, uudessa tulee uudet murheet, vanhan tietää mikä se on.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12765
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #6 : 01.09.2025, 08:33:59 »
-Ajaa nykyisellä, jos ei ole mitään pakottavaa tarvetta auton vaihdolle.
Ääni tälle. Jos autossa ei ole korroosionkaan kanssa ongelmaa niin taloudellisesti järkevin ratkaisu on ajaa nykyinen ns. loppuun. Yleensä on joku syy miksi semmoinen +250tkm ajettu on laitettu vaihtoon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1053
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #7 : 01.09.2025, 09:37:50 »
Nykyisellä jatkaminen taitaa olla viisainta, vaikka pienen pieni autokuume kutkuttelee.

Jos ajatellaan järjellä (joka on tainnut vuosien saatossa kadota), niin se on ehdottomasti paras vaihtoehto.

Autooni on vaihdettu 2025 jakopää, kiristimet, vesipumppu, hihnat, etuiskarit + takapään helat/puslat, eteen alatukivarret, automaatin öljyt + pesu, ja moottorin öljyt + suodatin aina 10-11 tkm:n välein. Viime vuoden lopulla vaihtui termostaatti ja jossain vaiheessa laturin vapaakytkin. Auto on siisti sisältä ja ulkoa. Ja mikä parasta, niin ensimmäinen omistaja on ruostesuojauttanut auton.


Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #8 : 01.09.2025, 09:42:53 »
Olenko ollut onnekas ja löytänyt meille parhaan mahdollisen Volvon?


Vain sinä sen tiedät, mutta ulkopuolisena vaikuttaa että olet. Kun tuo on budjetti, niin älä ihmeessä vaihda. Jos asialla ei ole kiire, niin jatka nykyisellä ja seuraa markkinoita.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1089
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #9 : 01.09.2025, 10:52:32 »
Mikä siinä vaihteiston öljynvaihdossa ihmisiä jännittää niin paljon?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3531
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #10 : 01.09.2025, 11:07:26 »
Mikä siinä vaihteiston öljynvaihdossa ihmisiä jännittää niin paljon?
Se, että vanha öljy on kerennyt jo vaurioittamaan vaihteistoa ja/tai se, että kun uudet öljyt vaihtaa, niin epäpuhtaudet lähtee liikenteeseen ja tukkii vääriä paikkoja. Allekirjoitan tuon, vaikka itselläni on käynyt näiden huuhtelujen kanssa ihmeenkin hyvä tuuri tähän mennessä.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1053
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #11 : 01.09.2025, 11:19:13 »
Mikä siinä vaihteiston öljynvaihdossa ihmisiä jännittää niin paljon?

Tuomaril vastasi jo tärkeimmät.

Sekin jännittää - hyvä termi hytisyttävälle pelolle - että miksi öljyjä ei ole vaihdettu aiemmin? Jos siis puhutaan 250-275 tkm ajetusta automaattivaihteisesta Volvosta. Vaihtoväli on toisella vaihteistolla 60 ja toisella 80 tkm. Eli tuohon ajomäärään olisi pitänyt öljyt vaihtaa 2-3 kertaa.

Volvon huolto-ohjelmassa automaatin öljyjen vaihtoa ei ole, mutta yleensä Volvo-ihmiset tietävät, että öljyjä on vaihdeltava myös laatikkoon.



Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5587
  • Volvo V70
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #12 : 01.09.2025, 11:22:03 »
Miksi vaihtaa jos nykysessä ei ole mitään vikaa??
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1090
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #13 : 01.09.2025, 12:55:10 »
… kun uudet öljyt vaihtaa, niin epäpuhtaudet lähtee liikenteeseen ja tukkii vääriä paikkoja.
Näistä niin ymmärrä, mutta mikä mahtaa tässä olla se mekanismi/prosessi? Kitkalevyt menettävät ajan kanssa materiaalia, mutta miten laatikon sisäiset tapahtumat muuttuvat öljyn vaihdon myötä?
Miksi laatikon valmistajat eivät tunnu olevan tietoisia ilmiöstä?

Otsikkoon palatakseni, jos ja kun auto on jopa ruostesuojattu, järkevintä on jatkaa sillä. Noilla ajoilla vuosikymmen menee mukavasti, ellei nyt dieselin omistajia enempää rankaista. Vai mitä halutaan optimoida? Kustannuksia, kuljetuskapasiteettia, päästöjä…?

Oman ratkaisuni tein ilman suurempia taloudellisia perusteita. S90 lähti ja paljon pienempi sähkövispilä tuli tilalle. Pitkät maantierupeamat, mille S90 on omiaan, loppuivat koronaan. Pieni koppero on vaimon kivampi pysäköidä ja jos itse epäilee, avustimet kyllä osaavat :). Mukavasti tuokin tiellä kulkee, neliveto ja saa ”tankin täyteen” muutamassa tunnissa niin kotona kuin mökilläkin. 80% latauksella 400 km toimintamatkaa. Ei ole räjähtävää suorituskykyä, mutta riittävästi liikahtaa aikuiseenkin makuun. Eikä vielä ole tarvinnut julkisilla ladata, joten pienikin akku on riittävä. Saas nähdä, mitä talvi tuo tullessaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12765
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #14 : 01.09.2025, 14:00:39 »
Näistä niin ymmärrä, mutta mikä mahtaa tässä olla se mekanismi/prosessi? Kitkalevyt menettävät ajan kanssa materiaalia, mutta miten laatikon sisäiset tapahtumat muuttuvat öljyn vaihdon myötä?
Miksi laatikon valmistajat eivät tunnu olevan tietoisia ilmiöstä?
Suurin ongelma taitaa olla että epäpuhtaudet tukkii laatikon ohjausmekanismin, käytännössä x määrä venttiilejä -> vaihdot kanttisia -> lopulta laatikko kaput.

Aloittajan Volvossakin kannattaa tarkistaa helmamuovien alta, miltä siellä näyttää. Vanhempien mk2 S80 alle 200tkm ajettuna menee molemmin puolin helmat vaihtoon. Samoin 160tkm ajettuna taka-akseli oli puhki ruostunut. Helma paloja saa tarvikkeena. Taka-akselistoa ei saa edes uutena enää Volvolta 2007 vuoden volvoon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy