KL-varaosat  Race.fi

Takaoven lukko

• 4 Vastauksia
  • 288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa time

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Takaoven lukko
« : 16.12.2025, 16:47:42 »
Oikea takaoven lukko ei aukea millään rumppamalla. Virta tulee ja kuuluu selvä lukon moottorin ääni auki ja kiinni, mutta kahvasta ei tapahdu mitään sisä eikä ulkopuolella. Nuppikin liikkuu ylös ja alas. Mikä siellä  jumittaa? Paha kun ei saa auki että vois purkaa pahvit pois. Onko joku sulake salpalukkoon vai mikä lie onkaan tai joku rele?
Luulin pakkasen tekevän sen mutta nyt on ollut plussan puolella jo vuorokauden verran.
S80 2,4 -01 bensa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2025, 17:07:09 kirjoittanut time »

Poissa jamseil

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaoven lukko
« Vastaus #1 : 16.12.2025, 18:16:56 »
Jos salpalukonkin moottori surisee  lukkorungon sisällä, niin sitten vika on itse lukkorungossa.

Omassa oli lukkorungon sisältä  murtunut salpalukon muovilipare jota hammasluisti kääntää. Moottori kyllä pyöri, mutta lukkoon jäi. Piti porata reikä lukkorunkoon oven sisällä, että sai sen vivun käännettyä piikillä.

Poissa time

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 16.12.2025, 19:22:22 »
Jos salpalukonkin moottori surisee  lukkorungon sisällä, niin sitten vika on itse lukkorungossa.

Omassa oli lukkorungon sisältä  murtunut salpalukon muovilipare jota hammasluisti kääntää. Moottori kyllä pyöri, mutta lukkoon jäi. Piti porata reikä lukkorunkoon oven sisällä, että sai sen vivun käännettyä piikillä.

Mihin kohtaan reikä olisi hyvä tehdä kun en tiedä salvan sijaintia ja muotoa tarkalleen? Verhoilun läpi reikäsahalla? Missä on lukon sulake ja rele ja onko salpalukolla omansa vielä?
« Viimeksi muokattu: 17.12.2025, 09:04:17 kirjoittanut time »

Poissa jamseil

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : tänään kello 00:54:45 »
Kyllä se verhoilu pitäisi saada suht ehjänä irti takaovesta vaikka on kiinni.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2504.0

Itsellä oli kuskin ovi, siitä ainakin sai pahvin ehjänä lukossa. Pitäisi minulla se kuskin oven pesä olla tallessa, mutta se on erilainen. Itse ostin uuden romikselta ja purin sen jotta tiesi oikean poraus kohdan.

Kuuntele takapenkillä toimiiko se salpalukon moottori, kun pistää lukkoon. Noin minuutin päästä pitäisi surista salpalukkoon. Jos moottori pyörii, niin on mekaaninen vika. Avatessa ne moottorit taitaa pyöriä samaan aikaan, niin on vaikea kuulla.

Poissa time

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : tänään kello 08:52:51 »
Kiitos vinkistä ja linkistä. Pitääpä kuunnella tapahtuuko mitään.

Joo ei kuulu mitään siltä kohtaa ovea kun salpa menee kiinni. Toiset naksahtaa kyllä. Eli eiköhän se saa virtaa sitten?
https://car-box.info/volvo/s80/ts-1998-2006.html  Löytääkö tietävä täältä sulaketta salpalukolle, tai relettä?
« Viimeksi muokattu: tänään kello 18:39:31 kirjoittanut time »

Proturbo  Autodiagnoosi