Race.fi  Puotilan autokorjaamo

amazon -66 Turbo, kevennetty.

  • 115 Vastauksia
  • 52022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #60 : 20.04.2012, 22:16:18 »
Tänään saapui uudet kyljet ja takapala. Entiset oli niin rupiset ja pilalle "customoitu", että katsoin järkevämmäksi vaihtaa koko kyljet. Noissa on limisaumalla uudet kaaret kiinni. Irrotan ne ja hitsaan päittäissaumalla ne kiinni, sitten näette miten hitsataan niin ettei kylki vetele. Hope so!!!



Uploaded with ImageShack.us

Tässä on kohta valmistunut peräkontti. Sitä oli niin paljon hitsattu+massat+alkuperäinen paksumpi pelti+ tankki, niin tulee kevennystä noin 25kg. Siihen vielä päälle kuitunen luukku+ puskuri. Yhteensä jotain 40kg. Lisäksi nyt mahtuu vähän isommat kumit. Bensaa sen sijaan menee entisen 40kg:n sijasta 37kg. Tuossa kuvassa tuon pellin takaosa ei ole suora, se venyi vähän vinoon kun tein tuon vahvikepokkauksen. Tuohon tulee vielä tuon ylim. poikkituen lisäksi vielä 2 kpl u-profiilitukia. pelti on 0.5mm ja tuet 0.5mm mutta vähän jäykempää tavaraa. Miedointa suurlujuuspeltiä, mitä vakkis rautakauppani möi, mutta lujaa palkkia on kyllä, peltikään ei lepattanut vaikka pala minkä tuohon ostin oli metri*60cm. En sen tarkemmin tiedä, mutta on normaalisti hitsattavaa, ainakin tuntuma oli uraa takoessa hikisempi tai sitten kuvittelen kaiken ja sitten mua on kustu linssiin, kun oli 3 kertaa kalliimpaa kuin tavallinen. Saapahan lisäkevennystä ja luulen, että lujuuttakin, kun hitsaan ne u-profiilit, kunhan koko lattia on koossa.



Uploaded with ImageShack.us

Noin, jos koko auton tekisi tuosta, niin tulisi kyllä kalliiksi. Mutta käytän sitä alumiinin sijasta strategisiin kohtiin, kuten konepellin kiinnitystappien kiinnitykseen sun muuhun sellaisen, u know.

Ajattelin hitsata ne u-profiilit x-muotoon siten, että niiden päät on kiinni pitkittäispalkeissa.
Suojaa varmaan peräänajoltakin.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2012, 22:20:02 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2317
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #61 : 21.04.2012, 00:49:31 »
Ittellä otti omassa amazonissa 5,5"leveillä mangelseilla 195*70*14 renkaat kiinni jousikuppiin kaartaessa.. Laitoin 1,5mm "speiserin" vanteen ja rummun väliin niin ei ota enään kiinni, mutta on kyllä nyt rengas sitten lokarin kaaren kohdalla, mutta on sen verran kaaren ja renkaan välissä tilaa ettei ota kiinni..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->
740GL '91 2018->
PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #62 : 21.04.2012, 00:55:31 »
Ittellä otti omassa amazonissa 5,5"leveillä mangelseilla 195*70*14 renkaat kiinni jousikuppiin kaartaessa.. Laitoin 1,5mm "speiserin" vanteen ja rummun väliin niin ei ota enään kiinni, mutta on kyllä nyt rengas sitten lokarin kaaren kohdalla, mutta on sen verran kaaren ja renkaan välissä tilaa ettei ota kiinni..

Kaartaessa. Etupyörä siis?
195/55/15 taitaa olla suurinpirtein samaa kokoluokkaa kuin 195/70/14?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #63 : 21.04.2012, 12:48:15 »
Kaartaessa. Etupyörä siis?
195/55/15 taitaa olla suurinpirtein samaa kokoluokkaa kuin 195/70/14?

Kyllä tuo 195/55/15 yhdistelmä halkasijaltaan vaikuttas aika paljonkin pienemmältä kuin 195/70/14 http://www.willtheyfit.com/index.php?width=195&aspect=55&diameter=15&wheelwidth=5.5&offset=20&width2=195&aspect2=70&diameter2=14&wheelwidth2=5.5&offset2=0&Submit=Submit

On kyllä ihan asiallisen oloinen projekti  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2317
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #64 : 21.04.2012, 19:25:59 »
Kaartaessa. Etupyörä siis?
195/55/15 taitaa olla suurinpirtein samaa kokoluokkaa kuin 195/70/14?

Anteeksi.. Joustaessa.. Jos olisi matalammat jouset niin ottaisi koko ajan.. ::) Mutta en usko että noilla sun 55*15" pyörillä ottaa kiinni.. Ellet sitten laita aivan tosi tonttiin tuota autoa.. ::)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->
740GL '91 2018->
PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #65 : 23.04.2012, 18:36:52 »
Nyt on vähän tehty.
Takapala on heftattu kiinni, se pitää vielä hitsata pohjaan kunnolla kiinni, tai siis tehdä pohja valmiiksi.
Kylkipalojen asennusta varten takapalan tulee olla just kohillaan, pohjasta kun se on palkeissa kiinni ja takapalan yläosasta laittaa väliaikaiset tuet sinne takalasin tietämille.

Tuo sitten, kun kylkipalat asennetaan.
TOki auton pohja pitää tehdä valmiiksi, ruostetta siellä on paljon ja hiekkapuhaltaa+happovärillä maalata pitää vielä.
Pohjan puolelle raskaan kaluston maalit ja ruiskumassa ja sit pyörilleen ja kylkipalojen vaihto.

Tuota takapalaa "customoidaan" vähän, koska konttiin tulee alutankki, niin täyttöaukkoa ei tarvita.

Tässäpä muutama kuva.

Tässä on vähän irtonaisen näköinen perä amassa:



Uploaded with ImageShack.us

Nyt siellä on eri auton takapala joka on suht ruosteeton ja suora.



Uploaded with ImageShack.us

Tässä on harjoitus siihen vanhaan takapalaan. Saan siitä kyllä ihan hyvän.
Hitsailin vaan aluksi vahingossa ilman kaasua...  :idiot2:



Uploaded with ImageShack.us

Tossa on vielä noi kyljet, jotka toivottavasti on kuukauden sisällä paikoillaan, jos ei ole niin ei mahda mitään.
Aina voi tulla jotain ennalta arvaamatonta.



Uploaded with ImageShack.us

Näin, nyt taidan lähteä tekemään vähän "custom" judansseja.
Eli poistan tuon tankkausreiän.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2012, 18:39:01 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #66 : 23.04.2012, 19:58:47 »
Tahti on kova :P
Muutama kymmenen metriä taitaa lankaa kulua tässä projektissa :)


Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #67 : 23.04.2012, 20:00:51 »
Tahti on kova :P
Muutama kymmenen metriä taitaa lankaa kulua tässä projektissa :)

Tiäkkö, puol tuntia sitten loppu lanka!  :D

Noh, huomenna sitä saa lisää...

Rälläkän laikkoja on menny varmaan 50.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #68 : 24.04.2012, 17:02:16 »
No nyt on lankaa. Ostin niin ison kelan ku migiin mahtuu, hitto makso yli 40.
Laskeskelin tuossa, että nyt tähän mennessä on kekimäärin mennyt 3,6 katkaisulaikkaa...  :buck2:

Siihen nyt paikallaan olevaa takapeltiä täytyy vähän korjata. Siitä on yksi pellinkohta tod huonossa jamassa.

Mutta siinä, minkä otin pois ainoa ehjä osa on juuri tuo pelti... :)

Kerkesin hitsata sen verran tuota peltiä, mikä nyt on kiinni, että saan sen runkopalkkeihin kiinni.
Nyt pitää vaihtaa se pelti siitä väliltä ja rakentaa lattia sinne takappeltiin asti, silloinhan se on tukevasti.
Sitten pitää katsoa, onko se kohta joka on ylemmässä palkissa kiinni, tarpeeksi ehjä. En nimittän halua, että siihen tulee hiekkapuhalluksessa reikiä kovin hirvaästi... :idiot2:

Tommonen on isoin kela mitä mun wallius imee...



Uploaded with ImageShack.us

Tässä näkyy tuo vanhan takaosan  ehjä pelti. Päättelin sen ehjäksi, koska siinä on hyvä massa.



Uploaded with ImageShack.us

Tässä uusi takapala paikoillaan, mutta siinä on tuo yksi pelti ruosteessa, muuten se on kunnoltaan hyvä. Eli menee hiekkapuhalluksella ja tököteillä.
Tuo yksi kohta on kyllä liian ruosteessa, että menisi vain hiekkapuhalluksella, siellä alapuolella on korjattukkin, että saa kunnolla runkopalkkiin kiinni. Tosiaan, sitten se ei ole enää heftissä, kun pohjan pelti ulottuu takapalaan asti.
Palkkien ylä ja alapuolelle en laita mitään ennen kun uudet kylkipalat on paikoillaan.



Uploaded with ImageShack.us

Näin, katotaas, mitä tänään saan aikaseksi, jonkun tunnin kun tekee, eikä maalaile taivahia, niin kyllä projekti edistyy.  :hello:
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #69 : 24.04.2012, 22:35:52 »
Nyt hävisi tankkausreikä amazonista.  ;D
Konttiin tulee nimittäin alutankki.  :P

Aika hyvin se on nyt tuo pelti kohdallaan. Huomenna täytyy vähän vielä mittailla ja tarvittaessa vastimella ja vasaralla oikoa tuota.

Ensin se pitää hitsata kokonaan paikalleen. Siinä saa olla rauhallinen, ensin 8cm välein pisteet ja heti hioa ne fiiberillä, sitten niiden väliin ja hionta perään. Niin pelti ei vetele.
Takakontissakin on nyt pohja. Runkoaisojen kohdalle asti. loput tulee sitten kun kyljet vaihdetaan.
Pokkasin nuo urat ihan vaan vasaralla.



Uploaded with ImageShack.us

Pohjan pellit on vasta heftissä, pitänee huomenna hitsailla pohja kokonaan kiinni.
Sitten saa irrotella muutaman tuen sieltä. Tosin pari pitää laittaa tilalle, että se pysyy oikeassa kohdassa siihen asti kun kyljet laitetaan. Ensin pitää hitsailla tuo pohja loppuun ja raaputella massat, hioa, hiekkapuhaltaa ja laittaa tökötit.

Ton näkönen on pohja nyt, pokkaus-urat on eri suuntaan kun tuossa toisessa. Jäykistää vähän. Tuohon tulee vielä keskelle kaksi u-profiilitukea semmoista 2*2 senttistä. Pysyypähän tankki kiinni. Koko pohja on tehty ohuesta pellistä, vähän tavallista lujemmasta, samoin nuo u-profiilit.

Kontti on kevennyt varmaan 10-15kg, kun otetaan takaluukku mukaan varmaan 30kg tulee. En tiedä.
Missähän pystyisi auton punnittemaan???



Uploaded with ImageShack.us

On se vielä aika ruma, mutta kunhan se on käsitelty ja maalattu on asia ihan eri.
Maalaan varmaan semmoisella ihan vaalean harmaalla, melkeen luonnonvalkoisella sekä pohjan, että auton sisältä.
Toki oviin ja sivuprofiileihin + hattuhyllyyn tulee alumiinit.

Kojelaudan suunnittelu on vielä vähän kesken.

Ideoita kaivataan...



Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #70 : 25.04.2012, 08:22:13 »
Missähän pystyisi auton punnittemaan???

onko paikkakunnallasi tai lähimaastossa mitään paikkaa mikä ottaisi rautaromua ja kuparia yms vastaan ?
tuommoisissa paikoissa yleensä on isokokoinen puntari mihin kuorma-auto ajaa päälle kun punnitsee lastinsa.
esim täällä Vaasassa tiedän yhden tuommoisen paikan olevan mutta en nyt muista nimeä.

tulee joka päivä seurattua tätä projektia ja on kyllä mielenkiintoinen, itselläkin koritöitä juuri projektissa hemmetisti. mutta tahti on kyllä eri, en käy kuin 1-2 kertaa viikossa tallilla.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #71 : 25.04.2012, 15:49:23 »
onko paikkakunnallasi tai lähimaastossa mitään paikkaa mikä ottaisi rautaromua ja kuparia yms vastaan ?
tuommoisissa paikoissa yleensä on isokokoinen puntari mihin kuorma-auto ajaa päälle kun punnitsee lastinsa.
esim täällä Vaasassa tiedän yhden tuommoisen paikan olevan mutta en nyt muista nimeä.

tulee joka päivä seurattua tätä projektia ja on kyllä mielenkiintoinen, itselläkin koritöitä juuri projektissa hemmetisti. mutta tahti on kyllä eri, en käy kuin 1-2 kertaa viikossa tallilla.

Käys jossain kaatopaikalla kysymässä, jos suostuisivat punnitsemaan.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #72 : 25.04.2012, 18:45:05 »
Katsastuksessa sitten näkee akselimassat :)

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #73 : 25.04.2012, 19:24:53 »
Tänään sain tod paljon aikaiseksi. Varmaan 6h vierähti hitsetessa ja vasaroidessa yms.
Kamera on hävinnyt johonkin, kerpele...  :idiot2:
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #74 : 25.04.2012, 20:51:47 »
Tänään sain tod paljon aikaiseksi. Varmaan 6h vierähti hitsetessa ja vasaroidessa yms.
Kamera on hävinnyt johonkin, kerpele...  :idiot2:
ei jääny runkopalkin sisään touhutessa  ;D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo