Tarkoitatko bussien (ehkä ratikoidenkin) vapaampaa kulkua ha-jonojen ohitse?
Tuohan parantaa kuitenkin liikenteen välityskykyä mitattuna henkilöissä. 50 ihmistä onnikassa vrt. 3-4 henkilöautoa joissa kussakin 1-2 henkeä.
Mm. kaistojen kaventamista ja kokonaan poistamista kävelyn ja pyöräilyn tieltä. Tiettyjen reittien sulkemista autoilta. Väistämisvelvollisuuksien ja ohjausten muuttamista siten, että välityskyky heikkenee, jne. jne.
Helsingin kaupungin ohjausdokumenteissa mainitaan, että henkilöautoliikennettä pyritään rajoittamaan monin eri keinoin.
Yksi ihan irrallinen esimerkki: ruuhka-aikaankin napin painalluksella yhdellekin kävelijälle vaihtuvat valot keskellä isoa väylää, jossa autoliikenteen vihreä aalto siis saadaan katki tuon yhden suojatievalon avulla. Ko. valot eivät ole vihreän aallon synkronissa muihin liikennevaloihin väylällä.