Kulkukoira  Proturbo

ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99->V70 D5 -04->V90 s.34

  • 502 Vastauksia
  • 146633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #195 : 16.05.2012, 19:00:40 »
Ei yhdisty suoraan auton omaan liittimeen vaan siihen din muutos johdon liittimeen. Toinen niistä liittimistä on vain kaiuttimille. Sitä kautta sitten auton omiin johtoihin.
Radiotarvike liikkeestä sen sai. Eli naaraspuoleinen tarvitaan. Ne myydään kyllä parina yleensä mut heitä se virtapuolinen jemmaan.

Eli noin ei tarvi katkoo mitään. Johdonpäät vaan yhteen ja on plug'n play.


Ei ole tuolla ohennuksella merkitystä. Sillai mullakin on tehty esim. tossa sulakeboxissa.

Pitää huomenna tutkia mitä sieltä löytyy, jos vaikka olis sellainen jo paikallaan. Tuohon on vaihdettu joku pikkukokoinen soitin joskus. Ei kuvia satu olee?

On sillä ohennuksella sellainen merkitys että siitä ohuimmasta kohdasta sit kuumenee tai sulaa, jos on niin tehdäkseen. Jos ei olis merkitystä niin silloin sieltä vois karsia kaikki paitsi yhden karvan pois ja käyttää sitä..olis helppo piilottaa ainaki. Tosin, niinku siellä linkissä luki että tuo 16 neliöö vissiin ton vahvarin kestäis? Onkohan tuo ab- va d-luokan vahvari? Mulla ei hajuakaan.  :D
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #196 : 16.05.2012, 19:08:19 »
Pitää huomenna tutkia mitä sieltä löytyy, jos vaikka olis sellainen jo paikallaan. Tuohon on vaihdettu joku pikkukokoinen soitin joskus. Ei kuvia satu olee?

On sillä ohennuksella sellainen merkitys että siitä ohuimmasta kohdasta sit kuumenee tai sulaa, jos on niin tehdäkseen. Jos ei olis merkitystä niin silloin sieltä vois karsia kaikki paitsi yhden karvan pois ja käyttää sitä..olis helppo piilottaa ainaki. Tosin, niinku siellä linkissä luki että tuo 16 neliöö vissiin ton vahvarin kestäis? Onkohan tuo ab- va d-luokan vahvari? Mulla ei hajuakaan.  :D
Ei ole kuvia. Soittimen puolella olevan vastaavan tarvit koska sitä ei enää soittimessa tarvita. Mullakin se on tyhjänä soittimessa.


Ei ole merkitystä, usko vain. Laske siihen myös se liitttimen vahvuus. Johan se sitten siitä liittimen päästäkin haittais, miks sellasia sitten laitettais.   ;)  Ei se liitin lämpene yhtään sen enempää kuin kaapelikaan. Tärkeempi on saada liitos kunnolliseks.
AB luokan vaffi on.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #197 : 16.05.2012, 21:20:58 »
Hmm minkähän takia..? Ei se ole 35 neliöistä enää jos sieltä alkaa jotaki napsimaan pois, ihan sama laittaa sit ohuempaa.  ;) Ainoa järki olis että vaihta ne liittimet heti isommaks ku sellaset käteen saa. Pitää tutkailla huomenna tarkemmin, tosin tuo 16neliöö pitäs nyt sen 400wattia vissiin kestää?
Siis jos luin oikein, niin sulla on 16'neliön kaapeli sekä liittimet ja tallissa 35'neliöstä kaapelia. Pistät sitä 35 autoon ja supistat päät jotta saat ne liittimet kiinni. Eihän 50'neliönenkään mene sellasennaan mihinkään ;)

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #198 : 16.05.2012, 21:55:37 »
Ei ole kuvia. Soittimen puolella olevan vastaavan tarvit koska sitä ei enää soittimessa tarvita. Mullakin se on tyhjänä soittimessa.


Ei ole merkitystä, usko vain. Laske siihen myös se liitttimen vahvuus. Johan se sitten siitä liittimen päästäkin haittais, miks sellasia sitten laitettais.   ;)  Ei se liitin lämpene yhtään sen enempää kuin kaapelikaan. Tärkeempi on saada liitos kunnolliseks.
AB luokan vaffi on.

Ei se liittimen päästä ahista. Sillon ku sulla on oikean kokoinen liitin johdossa kiinni niin se johtaa yhtä paljon ku ite johto.. esim 35mm2 ala tarkoitaa noin karkeasti 6,6mm paksua pyöreää johtoa. Jos liitin on esim 6mm pultille tarkoitettu niin normi kanta on halkaisijaltaan noin 10mm keskimäärin (?,10mm avaimelle) eli 10mm alalle pinta-ala miinus 6mm alalle pinta-ala, jäljelle jää noin karkeasti juurikin se 35mm2 eli sen mitä johto tarvii.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #199 : 16.05.2012, 22:00:03 »
Siis jos luin oikein, niin sulla on 16'neliön kaapeli sekä liittimet ja tallissa 35'neliöstä kaapelia. Pistät sitä 35 autoon ja supistat päät jotta saat ne liittimet kiinni. Eihän 50'neliönenkään mene sellasennaan mihinkään ;)

Liittimestä huila 16mm2 alalta sähkö läpi, eikä siitä 35mm2 johdosta ole hyötyä. Tai no se hyöty että se lämpiää/sulaa siitä ohuimmasta kohdasta, eli maadoituksen tai akun päästä.

Ja se 50 neliöinenhän menee sellaisenaan suoraan vahvariin, ainakin osaan niistä. Jos se on karusti ylimitoitettua niin silloin ei mahda mennä.

Tosin oikein luit, mulla on sitä 35mm2 kaapelia tallissa, olis riittäny ku olisin hakenu pelkät liittimet sille.  8) Vaan arvaapa muistinko että mulla sellasta kaapelia on.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #200 : 16.05.2012, 22:03:42 »
Ilmeisesti noi ammatilaiset ei tiedä mistään mitään kun ovat tuollaisen ohjeen antaneet.
Onkohan väärin sanottu jos sanon että pituus haittaa, ei paksuus.

Noh, noin on vuosia tehty ja ei ole ollu ongelmaa.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #201 : 16.05.2012, 22:07:48 »
Ilmeisesti noi ammatilaiset ei tiedä mistään mitään kun ovat tuollaisen ohjeen antaneet.
Onkohan väärin sanottu jos sanon että pituus haittaa, ei paksuus.

Noh, noin on vuosia tehty ja ei ole ollu ongelmaa.

Voit laskea sen itsekin. Numerot ei valehtele. Jos tuo sääntö pätee että voit laittaa paksumpaan johtoon pienemmän liittimen niin kuinka pienen siihen voi sitte laittaa? Se liitin toimii siellä rajoittimena ihan samalla tavalla kuin liian ohut johtikin.

Edit: Pituudella on merkitystä, en tiedä millaista mutta ilmeisesti pidemmän johdon vastus on isompi.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #202 : 16.05.2012, 22:09:50 »
Voit laskea sen itsekin. Numerot ei valehtele. Jos tuo sääntö pätee että voit laittaa paksumpaan johtoon pienemmän liittimen niin kuinka pienen siihen voi sitte laittaa? Se liitin toimii siellä rajoittimena ihan samalla tavalla kuin liian ohut johtikin.
Kokeile kuin paljon ahistaa. Julkaset sit tiedot.
Foorumilla olis kyllä yks ammattilainenkin mutta en viitti hähtä työasioilla häiritä.   ::)

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #203 : 16.05.2012, 22:13:56 »
Kokeile kuin paljon ahistaa. Julkaset sit tiedot.
Foorumilla olis kyllä yks ammattilainenkin mutta en viitti hähtä työasioilla häiritä.   ::)

Millähän ne mitattais? Jos noista haluaa faktaa niin kannattaa kysyä sähköinsinööriltä tai vastaavalta.

Edit: suora lainaus wikipediasta

"Johdon paksuus ilmaistaan poikkipinta-alana/mm². Yleisimmät paksuudet ovat 0,5; 0,75; 1,0; 1,5; 2,5; 4; 6; 10; 16; 25 mm² ja niin edelleen. Kaapelin virrankesto riippuu poikkipinta-alasta - tavanomaisissa olosuhteissa 1,5 mm²:n kuparijohdin kestää noin 10 A:n virran. Sähköjohtimen virrankeston ylittävä virta kuumentaa sähköjohdinta. Kuumeneminen on epäedullinen ilmiö sähkönsiirrossa. Sen takia sähköenergiaa muuttuu lämpöenergiaksi vähentäen siirron hyötysuhdetta. Kuumeneva sähköjohto voi olla myös turvallisuusriski ympäristölle tulipalon muodossa."

Jos tuo sähkönjohtavuus riippuu pinta-alasta niin miksei se sitten liittimen kohdalla riippuisi siitä?

X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #204 : 16.05.2012, 22:18:50 »
No mulla on esim vahvisimen päästä supistettu, ei lämpiä yhtään.
Mutta mistäs mä mitään tiedän kun koulutus on autonasentaja ja päivääkän niitä hommia työkseni tehny.   ;)

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #205 : 16.05.2012, 22:23:10 »
No mulla on esim vahvisimen päästä supistettu, ei lämpiä yhtään.
Mutta mistäs mä mitään tiedän kun koulutus on autonasentaja ja päivääkän niitä hommia työkseni tehny.   ;)

Niinku siellä sun laittamassa linkissä oli, niin tuo 16mm2 johto pitäis riittää tuolle 4006 vahvarille. Eli se liitin johtaa sillon tarpeeksi ja siksi ei lämpiä. Sen takia meinasin iteki että laita sen 16mm2 kaapelin, ja sit jos alkaa hifistelee lisää niin pitää vaihtaa kaapelikin.

Tällaset "väittelyt" on aina positiivisia, ilman niitä jää puolet oppimäärästä saavuttamatta ja mielipiteet jakamatta. Mitäs seuraavaksi keksitään?  :D
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #206 : 16.05.2012, 22:31:27 »
Mietippä tälläistä kaapelikenkää itsessään.

Mikä on pinta-ala kaapelin ja liitoksen kohdalla? Aika paljon vähemmän kuin esim 16mm2.
Jos sä supistat kaapelin osittain, toimii myös liittimen runko johtimena. Vai eikö muka? Miten se yleensäkkään johtaa sähköä?   ???

Montako sä tollasta muuten tarvit järjestelmään?   ;)

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #207 : 17.05.2012, 10:04:57 »
Mietippä tälläistä kaapelikenkää itsessään.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mikä on pinta-ala kaapelin ja liitoksen kohdalla? Aika paljon vähemmän kuin esim 16mm2.
Jos sä supistat kaapelin osittain, toimii myös liittimen runko johtimena. Vai eikö muka? Miten se yleensäkkään johtaa sähköä?   ???

Montako sä tollasta muuten tarvit järjestelmään?   ;)

Pinta-ala selviäis kun levittäis ja laskis siitä pinta-alan. Oma veikkaus on että se on vähintään sen 16mm2. 16mm2 ala tarkoitaa 4mm x 4mm neliön muotoista alaa.

Oman järjestelmää noita menee kaks, eli akun päähän ja maadoituksen päähän. Loput liitokset saa tehtyä suoraan kaapeliin/sulakeboksiin ja kaapeliin/vahvariin..paitsi etten kyllä ole edes tarkistanu että millainen liitos siellä vahvarin päässä on.  :o
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #208 : 18.05.2012, 11:49:18 »
Tänään alkaa auton ehjäys leimakuntoon. Etuvilkut ja toinen umpio vaihtoon, Ghostilta pitäis saada hankittua ne tänään. Käsijarru pitäis kans kiristää ennen leimaa, millanen kirimissysteemi siellä on? Takana automaattikiristimet ja vaijerissa hienosäätö?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: ÄRRRÄ:n nokijyrä, V70 -99
« Vastaus #209 : 18.05.2012, 11:55:20 »
Tänään alkaa auton ehjäys leimakuntoon. Etuvilkut ja toinen umpio vaihtoon, Ghostilta pitäis saada hankittua ne tänään. Käsijarru pitäis kans kiristää ennen leimaa, millanen kirimissysteemi siellä on? Takana automaattikiristimet ja vaijerissa hienosäätö?
Rummuista säädät kengät lähelle ja hienosäätö vaijerista. Keskikonsolin alla kahvan perässä säätö.
Rummussa on reikä mistä saa kengät säädettyä tähtipyörästä ruuvarilla.

 

Carcom Oy  Elekma