Eilen sain kuskinpuolen etujarrun kuntoon, mutta apumiehen puolelta oli joku aikaisempi seppä pyöristänyt satulanpultit, niin ei saanut tarjolla olleilla työkaluilla irti, käytin WD-40 reilusti ja muutamallakin lukkopihdillä tuli kokeiltua, muttei läksinyt auki. Ensi tai lähi viikonloppuna olisi sitten tarkoitus hommata jostain pikku toho ja sillä lämmittää sitä jarrusatulaa, että jos herkkenisi, ja sitten lukkopihdeillä yms. avata pultti.
Motonetissa en käynyt mitään ostamassa, kun isää uskoin, koska hän sanoi että on liu'ut jumissa. Kuskin puolelta otin satulan ja liu'ut irti. Putsasin liuista vanhat rasvat pois, hienolla hiekkapaperilla hioin ja hyvin vaseliinilla rasvasin. Lopputuloksena, että jarrutustärinä on nyt hyvin vähäistä, ja se pienikin tärinä johtuu siitä apparin puolesta, jota ei siis saanut auki. Eli toisin sanoen ei ollut jarrulevyssä kieroutta ainakaan kuskin puolella, ja isä oli oikeassa.
Perjantaina sattui töissä tilaisuus ajaa auto halliin, niin tarkastin jarrupalat, ja niissä oli vielä yli puolet kulutuspintaa jäljellä.
Meinasin kanssa että tutkin lisää ABS vikaa samalla, ja tarkastin ABS:n pääsulakkeen siitä ohjausboksin releestä, niin se oli kunnossa, mutta sehän ei tarkoita loppujen lopuksi mitään. ABS valohan ei syty, kun virrat laittaa päälle, ja kun räpläsin mittaristoa, niin huomasin, että oli otettu hyppyjohdolla virta ABS-valolle, jonka otin pois, koska se oli silloin piirilevyn juotosten tiellä. Minun mielestä ABS-vika olisi sitten ohjausyksikössä, koska tässä kyseisessä autossa on pakko olla diagnostiikka ABS:lle, koska diagnotiikkaboksin nro. 3. nastassa (ABS) on kontaktipinnat.
Tosin nämä ABS viatkin on jo aika kalliita tämänikäisessäkin selvittää, koska laskeskelin että käytetyt hydrauliikkaboksi + ohjainyksikkö ja uudet etupyörien anturit (anturit Biltema 40e kpl) maksaa n. 180 e. Boschin uusi orginal ABS-anturi maksaisi 221e / kpl