Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377623 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #495 : 25.03.2013, 16:02:20 »
Mikset sie käy ostamssa siniseltä noita satulan pultteja ???

Aamulla joo muistin, että sieltähän saa, mutta en sitten tietenkään muistanut töistä tullessa käydä, kun ajoin eri kautta kotiin, kun oli asiaa toiselle puolelle kaupunkia...  :-\

pienemmät pultit jotka liukutapin päässä on m8 ruuvit 10,9 kovat

isommat joilla koko satulapaketti tolpassa m12 kuusiokolo pultti 10.9 kovat

ostaa vähän reilumman mittaset ni voi pätkästä sopivan pituseksi rälläkällä.

vinkkinä et siinä liukutapissa 17mm avaimelle paikka josta saa avitettua jos m8 pultti jumissa.

Joo kiitosta. Huomenna pääsee töissä 2-pilarinosturille remppaamaan jarruja, niin pitää ottaa yksi malliksi mukaan ja käydä rautakaupassa tai sitten ihan marmoritiskillä.

Tämän päivän saldoa:

- Takapöntön tilalle päätin laittaakin 3" röörin, huomenna pitää vielä tehdä korvakkeet, jotta sopii paikalleen, ilman reikänauha
   virityksiätm.

- Kullan väristä vannemaalia hain. Maalaan Rialeista puolat.

- Kondensaattorit hain nopeusmittariin elektroniikkaliikkeestä.

Huomiseksi sain tosiaan luvan pomolta rempata Volvon jarrut töissä. Pirusti kätevämpää tehdä 2-pilarinosturilla, kun saapi sen auton kivalle korkeudelle. Samaan syssyyn olisi tarkoitus laittaa se 3" ränni kiinni, ja ajattelin säädellä kanssa auraukset, että jos saisi ratin suoraan...  ::) 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #496 : 26.03.2013, 18:29:48 »
Tänään tehtyä:

- Jarrut kunnossa, levyt ja palat vaihdettu ja satulat yms. putsattu. 
  Apparin puolen liukutapit olivat aivan jumissa, siksi täristi. Tehty kuiteskin hela hoito, niin varmasti toimii.

- Auraukset on kunnossa, ja ratti suorassa. Oli muuten yli sentti liikaa aurausta...  :buck2:
  Nyt se on sellainen ohjearvon mukainen 3 mm.

- Matkamittarin sain luullakseni korjattua (toimii siis, ennen joko ei toiminut, tai oli on/off). Oli perän anturista johto poikki.
  Joku sitä oli joskus yrittänyt juottaakin. Siellä oli nippuside - sähköteippi viritys, tuosta olisikin voinut kuvan räpsästä, oli sen 
  näköinen "taidonnäyte" että huh huh...  :idiot2:. Mahtoikohan olla sama seppä jonka tekosia oli mittariston hyppyjohto.
  Laitoin abikon, ja pari kerrosta kevi teippiä, kun tietenkään ollut kutistesukkia töissä tai mun pakissa. Jos se pysyis sen aikaa
  kun saapi aikaseksi tehä paremmin...  ::)

- 3" putki (jos pilkkua viilataan, niin 3,25") takapöntön tilalla. Aika miedot äänet tuli, joka on sinänsä hyvä.
  Tyhjäkäynnillä höpisee kivemmin ja ajussa, mutta ihme ja kumma, kun paikallaan kierrättää, niin ei ne pakoäänet juuri
  vakioista eroa. Putkikin on kiinni oikein vanhan kunnon rautalankapatentillatm, kun kannatinkumit
  ei sopinut uusio käyttöön, kun oli prkle hapristunut melkein muruksi 7 kk:n aikana... huomenna tarkoitus kuitenkin hakea
  kumit sinne, niin ei resonoi ja saa putken suoraan, kun nyt roikkuu joku 5 cm.

Eli saldona ihan onnistunut savotta. Yksi homma kuitenkin alkoi v*tuttamaan. Nimittäin nosturilla sitä auton pohjaa kun pääsee katsomaan paremmin / ei perspektiivistä, kun mahtuu seisomaan alle. Löysin nimittäin vaihteiston ö-pohjastakin jonkun patentin, kun yhden kiinnityspultin kohdalla on jotain tiivistysainetta. Toivattavasti ei ole halki siitä, mutta aika suuri pelko, kun jatkuu noin 5 cm siitä pultista alaspäin...  :( Näkee sitten asian todellisen kauheuden, kun vaihdan tiivisteen sinne.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #497 : 27.03.2013, 18:06:52 »
Laitetaanpa kuvatus uudesta rööristä. Näyttää nyt siis tuolta, huomenna olisi tarkoitus laitella silleen kiinni, että kelpaa myös leimasedälle. Pikkasen muuten pääsee nyt heilumaan, sivusuunnassa 10 cm ja 5 cm pitäisi nostaa, että on suorassa...  V:>



Huomatkaa kondenssion aiheittama instant pintaruoste.  :juhau:


Tuunaa vanteesi:





Ei pääse tuo kultainen väri oikein oikeuksiinsa kännykkäkameralla. Aika hyvää jäkeä tuli vaikka maali, lakka ja teipit maksoi 19 euroa (hiopaperit oli omassa hyllyssä)  :hello:. Tänään sai kaksi vannetta tehtyä, huomenna tarkoitus maalata toiset kaksi. Vanteessa on 3 kerrosta maalia ja 2 kerrosta lakkaa.

Tuumasin kanssa, että kesän aikana voisi peltipakosarjan tehdä, kun KKD Motorsportilla maksaisi laippa 40 euroa, putkiin saisi varata sen toisen, niin ei minun mielestä ainakaan kallista, jos työstä ei veloiteta kun itse tekisi. Mutta aika näyttää, ei mennä ihan vielä asioiden edelle.

Tuota putkea, kun olen nyt "sisäänajanut", niin persdyno havaitsee että kyllä se vähän kulkupuolta avittaa, kun se takatulppa on pois sieltä. Äänistä sen verran vielä, että nuo on enemmän seillaiset matalat voimaäänet, kuin tein pörinät. Ite tykkään mieluummin murinoista, kun sopii tollaseen "pappa-konttiin".  :)
« Viimeksi muokattu: 27.03.2013, 18:11:22 kirjoittanut Niko_S »

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #498 : 27.03.2013, 21:22:46 »
 O0
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #499 : 27.03.2013, 21:38:42 »
Maalaatko vielä keskilätkän reunat? Näyttäisi ainakin mun mielestä paremmalta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #500 : 27.03.2013, 23:57:02 »
Noniin vihdoinkin joku tekee ne vanteet simppelisti tyylikkääksi O0 Vielä tosiaan keskilätkät maaliin niinkö yllä kommentoinut tuumaili.

Onko noissa kiiltosat lipat vai onko maalatut kun ei ota selkoa? Jos on lakka päällä niin nuot varmastikkin saisi mukavan kiiltosiksi kun poistaisi vanhan lakan. Siis jos
ei mitään hapettumia ole niin mukava kiilto helpolla. Hankala vaan se kun pitäs varoa maalattua aluetta..

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #501 : 28.03.2013, 17:12:42 »
Kiitoksia kehuista. Keskilätkät ajattelin jättää noin, niin saa vähän kontrastia, eikä tule heti samanlaisia vastaan. Työkaveritkin ehti jo vanteita kuolata, kun maalaamoon "linnoittauduin" nuita maalaamaan.  :D

Joo, on noissa lipoissa ihan lakka, mutta on siellä hapettumaakin ja paikoin rajuakin kantti arpea + 2:sta vanteesta on lähtenyt maalit venttiilin ympäriltä (kiitos jonkun edellisen omistajan  >:(), siksi en lippoja maalannut. Tuli tuommoinen "pika" maalaus nyt noille. Nuo Rialit tosiaan tarvisi kauttaaltaan kunnostaa ammattilaisella, ja se vasta onkin kallista. Kelpaa mulle noin.

Nyt on kaikki 4 vannetta maalissa, niin pääsee pääsiäislomille rauhallisin mielin. Nämä oli muuten ensimmäiset aluvanteet jotka olen maalannut, joten siihen nähden ihan hyvä.

Onneksi näin pääsiäisen alla on hiljaista, niin pystyy omaa autoa puunaamaan, ja eikä pomokaan sitä pahalla katso, kun Volvo-mies hänkin on henkeen ja vereen.  ;)



Putki on nyt "lopullisesti" kiinni noin. Kätevänä miehenä kun hitsasin putkeen kannakkeet, niin eihän niihin tavan kannatinkumi sopinut. No, kudoskumimattoa, 2 m6 pulttia ja nylockit: Kiinni on ja pysyy, ei rämise tai kolise. Jos se eilen liikkui 5 cm, niin nyt se liikkuu 2 - 3 mm  :o.

Nopeumittarin anturia hiplasin:



Tuommoinen "umpikupari" johdin löytyi, kun purkasin anturin töpselin. Tuossa päässä näkyy "läpivienti", joka istuu töpseliin, ja näköjään ei ole saatu normi johtoa sinne, kun reikä ahisti, niin sitten tuommoinen v*tun viritys.

En minäkään autosähkömies ole, mutta sen verran autojen kanssa pulannut, ettei meikäläiseltäkään synnyt tuollaisia virityksiä...

 

Laitoin sen noin. Toissa päivänä laitoin sen jo abikolla, mutta tänään sitten tein kunnolla, ja abiko sai peitokseen kutistesukan.
Kuvasta saa justiinsa sen verran selvää, että näkee tuon töpselin poikkinaisen alkuperäisen kiinnikkeen, joka oli hajalla jo ennen meikäläistä. Nippusiteen laitoin sen takia, että pitää sen töpselin kasassa, ettei johdot karkaa.

Ei kyllä toimi 100% tuo anturi tuon korjauksenkaan jälkeen, sieltä on aika ajoin kontakti hukassa, eli matkamittarit ei rullaa koko ajan. Tuo anturi on kyllä ottanut sen verran damagea, että se yhdistettynä toimintahäiriöön saadaan saldoksi se, että joutuu hommaamaan jossain vaiheessa kokonaan ehjän anturin.

Kahtelin kanssa vaihdelaatikon ö-pohjaa:



Vasemmalla näkyy, kun joku on vähän paikkaillut kemiallisella metallilla. Oikealla näkyy pultti, joka ei ole ö-pohjan alkuperäinen pultti, vaan jostain miljoonalaatikosta kaivettu pultti x.
Ei mikään v*tun ihme, jos ATF:ää vuotaa, kun on tuolla tavalla tehty...
Eli tarvii uuden AW-71:n öljypohjankin, ellei jostain löydy halvalla hyvää TIG-hitsaria.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #502 : 28.03.2013, 17:26:46 »
Keskiöihin maalia kans, tulee kivan näköset.  :)   

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #503 : 28.03.2013, 17:31:23 »
Keskiöihin maalia kans, tulee kivan näköset.  :)

Voihan ne tosiaan myöhemmin maalata. Näkee vasta kunnolla miltä näyttää sitten auton alla. Lesjöforsseja tuo möhkö kaipaisi, niin sitten pääsisi nuo vanteet kunnolla oikeuksiinsa. Jos tänä vuonna olisi varaa nekin ostaa...

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #504 : 29.03.2013, 16:49:13 »
Tuota vaihdelaatikon öljypohja hommaa olen vähän miettinyt, niin on sitten kaksi vaihtoehtoa: Ostaa ehjä öljypohja, tai korjata vanha. Yksi hyvä TIG hitsari olisi Porvoon suunnalla tiedossa, mutta en ole vielä ehtinyt sieltä kysellä mitään.

Joka tapauksessa joutuu sinne öljypohjaan uudet pultit hommaamaan, kun siellä on se yksi vieraspultti, ihan niin kuin varuiksi kaikki uusii niin kestääpi sitten. On se kyllä ihme, että miten joku saa öljypohjan rikki pulttia kiristämällä (öljypohja on halki pultin kohdalta puoleenväliin asti  :().

Huomenna olisi tarkoitus laitella uudet konkat mittariin. Isäukon piti tulla kaveriksi hommaan, koska mä olen itse kolvannut konkkia kauan sitten joskus koulun elektroniikka kurssilla.  :P
 

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #505 : 29.03.2013, 17:04:59 »
Jos öljypohja on alumiinia, helpompi on ostaa uusi öljypohja. Alumiini imee öljyä ja hitsatessa se alkaa kuohumaan.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #506 : 29.03.2013, 18:59:34 »
Jos öljypohja on alumiinia, helpompi on ostaa uusi öljypohja. Alumiini imee öljyä ja hitsatessa se alkaa kuohumaan.

Jep. Pitää vähän selvitellä, jos jostain vaikka saisi eheän aseveli hintaan tässä kevään aikana.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1317
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #507 : 29.03.2013, 19:01:36 »
peltinen öp

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #508 : 29.03.2013, 19:06:27 »
peltinen öp

Okei, kiitoksia tiedosta. Eli kaksi vaihtoehtoa on sitten taas pöydällä.  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #509 : 31.03.2013, 17:32:04 »
Kyllähän tuosta ruostemäärästäki äkkiä päättelee että se on peltiä. Eio edes ihan kauheen paha rasti hitsata siihen paikka, eli eiku ö-p irti ja hyytävän kokonen loota alle keräämään se tippuva atf(tippuu muuten ainakin yön yli) ja korjailet kuntoon, samallahan sen virityspultin voi vaihtaa oikeanlaiseen tai tehdä jopa isommalle pultille kierteen. Rokkenroll.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira