RallyBaron  Samppasport

V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.

  • 60 Vastauksia
  • 17854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.
« : 20.04.2012, 16:58:56 »
Autooni (V70 2003 Bi-Fuel) vaihdettiin tänään 20.4 uusi kaasuläppäkotelo koska tyhjäkäynti oli usein n.500/min ja välillä sammuikin. Aluksi auto toimi todella hyvin ja tyhjäkäynti oli normaali. Nyt auto palasi entiseen eli tyhjäkäynti heittelee alaspäin ja jopa sammuukin. Samalla tietenkin öljyvalo vilkahtelee koska tyhjäkäynti on 500-600.
Öljyt+suodatin (5W40 Mobil) vaihdettu 10tkm sitten ja öljynsuodatin on alkuperäinen. Ilmansuodatin vaihdettu ihan just. Tulpat vaihdettu 12.2011 ja ovat alkuperäiset. Bensansuodatin vaihdettu kesällä 2011.

Kysyisin:.
Onko teillä ideoita mitä seuraavaksi vaihdetaan eli mistä lähtee vikaa etsimään? Vikakoodeja ei ole. Ne on luettu pari päivää sitten. Kiitos vihjeistä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2012, 12:52:06 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas
« Vastaus #1 : 22.04.2012, 00:23:03 »
Luin tässä savuoluen voimalla haulla löytämiäni juttuja ja päädyin siihen lopputulokseen, että ilmamassamittari taitaa vedellä viimeisiään. Pitää aamusella mennä irrottaan se ja putsata ja katsoa vaikuttaako se. Jos ei niin pitää tilata vaan uus. Ei voi muutakaan. http://www.hata-autosahko.com/product/1081/7701-9927--9202199-ilmamaaramittarin-sisaosa-volvo  tuolta ainakin sais. Lähetin kyselyn myös varaosa.fi niin sais ainakin alkuperäisen. Pitäs vaihtaa auto vanhaan 144 Volvoon niin ei tarvis tapella kun öljykaasarin kans. Ja ruosteen... Niin ja vikakoodeja ei ole.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas
« Vastaus #2 : 22.04.2012, 12:12:03 »
Itsellä tyhjäkäynnin heittelyä aiheutti hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin jumiutuminen aukiasentoon. Ventiili löytyy seuraamalla alipaineletkua, imusarjan kuljettajan puoleisesta päästä ~40 cm. Venttiili on kuljettajan puolella flektitunnelin takapinnalla(=konehuoneen puolella). Bilian verkkokaupassa maksoi postikuluineen 42,12. Varaosanumero on 9470775. Oheisesta linkistä löytyy kuva venttiilin sijaintipaikasta http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1178400&ukey_assembly=234701&ukey_make=0&ukey_model=0&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=0

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas
« Vastaus #3 : 22.04.2012, 12:50:04 »
Mainitsemasi ilmamassamittarin aiheuttavan vian tapainen oire tulee myös vuotavista imuputkista. Kerran oli sellainen 2.4T, mikä pysähteli. Ainoa vika oli kaasuläpän ja välijäähdyttimen välillä olevan muovisen imuputken murtuminen. Oli vielä alapuolella "haitariosassa". Muitakin vuotoja voisi etsiä. Esim jäähdyttimen keskivaiheilla olevan imusarjan paineanturin letku voi olla murtunut tai auki.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas
« Vastaus #4 : 22.04.2012, 12:53:16 »
Kiitos paljon vinkeistä. Täytyy tarkistaa nuo paikat.
Millähän ton venttiilin kunnon voisi tarkistaa? Mikä sen venttiilin oikea nimi muuten on?
« Viimeksi muokattu: 22.04.2012, 13:02:58 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas
« Vastaus #5 : 22.04.2012, 15:45:58 »
Venttiilin pitäisi olla kiinni sähköttömänä, eli letkut ja liitin irti ja kokeilet puhaltamalla meneekö ilma läpi. Itsellä oli auki=> vaihtoon. Virallisesta nimestä ei ole käsitystä.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Putsasin ilmamassamittarin langan, joka oli ihan musta toiselta puolelta ja ongelma tuntuu poistuneen. Suihkin siihen jarrujen putsausspraytä kunnolla kummaltakin puolelta. Nyt on tyhjäkäynti ollut kunnossa jo 3-4 päivää. Se sisäosa lähtee helposti irti, koska se on kiinni vain kahdella ristipääruuvilla ylhäältäpäin.

Tossa ohjeet jos joku tarvitsee: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus

Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Tuliko tuon hiiliventtiilin jumiutumisesta muita oireita kuin tyhjäkäynnin pudotus?

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Tuliko tuon hiiliventtiilin jumiutumisesta muita oireita kuin tyhjäkäynnin pudotus?
Starttaus tankkauksen yhteydessä oli hankalaa. Tyhjäkäynti sinällään ei tippunut, vaan kierrokset vaihtelivat 600-1000 välillä. Oheisessa linkissä koko tarina hiiliventtiilistä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16975.0

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
« Viimeksi muokattu: 28.08.2012, 12:17:05 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.
« Vastaus #10 : 03.09.2012, 20:00:53 »
Autossa nyt uusi kaasuläppäkotelo ja ilmamassamittari. Ja tietenkin tulpat+suodattimet yms. Ja ilmansuodatinkotelosta kaasuläppäkotelolle menevä letku on ehjä, myös haitarista. En ainakaan nähny mitään murtumaa tms.Vikakoodeja ei ole. Ongelma silti edelleen.
Tarkistin seuraavan:

"Itsellä tyhjäkäynnin heittelyä aiheutti hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin jumiutuminen aukiasentoon."= Otin imusarjalle menevän letkun irti ja puhalsin, mutta ei mene läpi eli se on kai sitten ehjä? Ikävä kyllä. Olis jo kiva saada auto kuntoon.  :buck2:

Kysyisin seuraavasta:
"Esim jäähdyttimen keskivaiheilla olevan imusarjan paineanturin letku voi olla murtunut tai auki."= Tämä lainaus oli turbokoneesta. Onko tommosta vaparissa? Sarjassamme tyhmä kysymys.

Ja sitten kysymys:
Mikä saasta siellä vielä voi olla!!!  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 03.09.2012, 20:06:03 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.
« Vastaus #11 : 04.09.2012, 12:20:53 »
Tänään tarkistin kaikki alipaineletkut mitä löysin ja kaikki olivat ehjät. Otin ne irti ja tukin toisen pään ja puhalsin jotta huomaan jos reikä/repeämä jossain. Samoin tarkastin putsarilta läppäkotelolle menevän ilmaputken uudestaan taivuttelemalla haitaria ja tarkkaan katsomalla auringossa. Se oli ehjä. Otin myös käteen sen hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin ja puhkuin kunnolla. Kiinni oli.

Auto käy tasasta tyhjäkäyntiä todella hyvin ja tasaisesti. Ongelma silloin kun ilmastointi menee päälle tyhjäkäynnillä tai kun päästää kaasun ajosta tyhjäkäynnille. Ja joskus toimii näissäkin tilanteissa hyvin mutta joskus taas sitten ei. Muuten kiihtyy ja kulkee normaalisti ja käyntiääni on terve.

Löysin myös tuon: "Esim jäähdyttimen keskivaiheilla olevan imusarjan paineanturin letku voi olla murtunut tai auki." Puhalsin ja ehjä oli.
Enään en tiedä mitään.  :buck2: Jos jollain vinkkejä, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Mietin juuri onkohan autossa Windows-pohjainen  käyttöjärjestelmä kun toimii miten sattuu...
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.
« Vastaus #12 : 08.09.2012, 13:04:08 »
Tänään ajattelin kokeilla ajoa ilman ilmastointia. Eipä enään tyhjäkäynti laskenut liian alas eikä öljyvalo palanut. Pitää vielä testailla muutama päivä keskusta-ajoa, että voi varmistaa vian ilmastoinnin kompuraan. Jospa sen laakeri tms jumittaa sen verran, että tyhjäkäynti laskee joskus liian alas. Saa nähdä.  :P

Nähty on. Ilmastoinnin kompurassa ei vikaa. Sama meno jatkuu.   :buck2: :buck2:
« Viimeksi muokattu: 08.09.2012, 19:47:10 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.
« Vastaus #13 : 09.09.2012, 23:13:38 »
Pari kertaa olen törmännyt vastaavaan ongelmaan jossa syypäänä oli väsynyt VVT-solenoidi. Ei saanut ohjattua imunokan ajoitusta ilm. riittävän räväkästi ja siitä tuli sitten risteyksiin sammahtelua.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 2,4 -03 Tyhjäkäynti liian alas.
« Vastaus #14 : 10.09.2012, 06:27:22 »
Jaha. Voiko sitä mitenkään testata? Mitä muita ongelmia se voi aiheuttaa? Tuleeko siitä aina vikakoodi jos se on risa?  Ilmeisesti pysyy ite vaihtamaan, mutta onko vaihdossa jotain joka pitäisi tietää ettei riko mitään? Pitääkö ohjelmoida? Onko kuvassa oikeassa paikassa?

Hinta: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=36002696
Kuva osasta: http://media.photobucket.com/image/VVT-solenoidi%20V70/gata958/Volvo%20guides/VVT/VVT3.jpg

Löysinkin jo vaihto-ohjeet: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12032.msg233744#msg233744

Lisää tietoa. Kuulin, että VVT antaa AINA vikakoodin jos siinä on vikaa. Koodeja ei ole. Ei ainakaan kesällä kun katsottiin. Moottorivalo (keltainen) ei ole palanut kertaakaan.
Vika ei siis selviä ikinä... >:( >:(
« Viimeksi muokattu: 10.09.2012, 16:51:39 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi