Elekma  Autoracing

D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-

  • 53 Vastauksia
  • 33306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MikkoM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #15 : 08.09.2012, 07:57:50 »
Kuului samaan yhteyteen kun kone meni vikatilaan. Ei välttämättä aina. Erityisen hyvin sen kuuli jos ikkuna oli auki.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #16 : 09.09.2012, 08:11:23 »
Minulta vikailmoitukset loppui kun putsasin sen venttiilin sihdin, joka on lohkon kyljessä startin yläpuolella.

Ohje:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
« Viimeksi muokattu: 09.09.2012, 08:16:09 kirjoittanut Jorma »

Poissa Andyz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • http://www.xotictuning.com/
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #17 : 18.07.2013, 12:00:17 »
Mikäs on ton ahtopaineen solenoidin vastus arvo?? ja kuinka paljon liitimeen pitää tulla jännitettä??
vikakoodien lukua kemi-tornio alueella...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #18 : 18.07.2013, 18:49:37 »
Mikäs on ton ahtopaineen solenoidin vastus arvo?? ja kuinka paljon liitimeen pitää tulla jännitettä??

Vastuksesta en osaa sanoa lonkalta mitään, käyttöjännite on 12V, mutta ohjaushan on sitten pulssileveysmoduloitu,  niiden kahden johdon väliltä et siis saa mitattua yleismittarilla 12V jännitettä, vaan ainoastaan keskiarvojännitteen, joka riippuu pulssileveydestä ja se keskiarvojännite ei sinänsä kerro, kuin sen, että jotain siellä on

Todennäköisesti toiseen johtoon tulee 12V kun mittaa esim. auton koria vasten ja maapuoli on sitten pulssitettu.

Poissa Andyz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • http://www.xotictuning.com/
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #19 : 22.07.2013, 11:41:39 »
vika löydetty etu tai takakannake kumi rikki.. pitäs vielä selvittää kumpi kannake kumi on rikki...
vikakoodien lukua kemi-tornio alueella...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #20 : 22.07.2013, 17:03:12 »
vika löydetty etu tai takakannake kumi rikki.. pitäs vielä selvittää kumpi kannake kumi on rikki...

Haarakohdasta taakse tai eteen menevä letku tukkoon pihdeillä ja alipainepumpulla alipaine sinne magneettiventtiililtä lähtevään letkuun, sillä se selviää.
Toki vielä lisäksi kannattaa tarkastaa, että letku on ehjä vaikkapa ottamalla se letku kokonaan irti kumityynyltä ja sormella tukkoon ja sama juttu, että imee alipaineen linjastoon.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #21 : 01.08.2013, 07:36:24 »
Täälläkin viidettä päivää omistuksessa ollut ensimmäinen Volvo (V70 D5 2004) ja auto menee kylmänä kiihdytettäessä "ryömintä moodiin" ja vikalistalle ilmestyy ECM6805. Tosin vaimo kun tuolla oli eilen ajellut niin ei ollut edes huomannut milloin vikatilaan oltiin menty, mutta uskon että jossain töistä lähtiessä kun on ajanut ja kiihdytellyt isolle tielle.

Eilen tutkittiin autoa tarkemmin pajalla ja selvisi, että jarrutehostin hukkaa alipainetta eli ammattilaisen mukaan kyseessä on jarrutehostimen vuoto. Alipaineen häviäminen loppuu kun painaa jarrupoljinta. Eli on mahdollista, että auto menee vikatilaan liian alhaisesta alipaineesta johtuen, alipaine ei siis riitä ohjaamaan turbon siipiä.

Mutta miksi vain kylmänä? Vaatiiko turbo yleensäkkin/uutena kylmänä enemmän alipainetta siipien ohjaukseen vai onko tämä myös merkki turbon karstoittumisesta?

Moottorin kumityynyt vaikuttavat ehjiltä letkusta imiessä.

Nyt siis on etsinnässä autoon sopiva DSTC jarrutehostin.





« Viimeksi muokattu: 01.08.2013, 07:39:27 kirjoittanut SilSam »

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -EI RATKAISTU-
« Vastaus #22 : 20.08.2013, 12:03:20 »
Täällä ei ole ECM-6805 vielä ratkennut. Edelleen kylmänä ensimmäisessä kiihdytyksessä "Moottori vaatii huollon"

Tuolla ylempänä neuvottiin tai ongelmasta oltiin päästy eroon putsaamalla turbo control valven sihti.

- Miksi likainen sihti sitten aiheuttaisi ongelman vain kylmällä koneella ensimmäisessä kiihdytyksessä mutta ei enää myöhemmin?
- Miksi vuotava jarrutehostin aiheuttaisi ongelman vain kylmänä, mutta ei enää myöhemmin?
- Millä EGR venttiiliä ohjataan? Alipaineella vai solenoidilla? Jos alipaineella, niin moottorin ollessa kylmä EGR -venttiili voisi olla täysin auki ja silloin siihen tarvittaisiin mahdollisimman suuri alipaine ja alipaine ei enää riitä ohjaamaan turboa. Mutta jos ohjaus on solenoidilla, niin edellinenkin teoria on sitten tuhottu.

Seuraavaksi rutistan jarrutehostimelle menevän alipaineletkun lyttyyn ja koitan tuleeko vikailmoitusta. Luonnollisesti jossakin suljetulla paikalla, koska auton jarrut ovat tuolloin hieman heikot.

Ei viittis ihan heti vaihtaa jarrutehostintakaan turhaan. Olen saanut tämän forumin kiinnostavan tarjouksen käytetystä tehostimesta, pitää vielä neuvotella siihen pieni takuu :hello:

Voishan sitä huolletun turbonkin vanhan tilalle laittaa, mutta jos vika ei olekkaan siinä niin taas palaa tonni.

Tän olis kyl voinu kirjoittaa tonne "Vituttaa" ketjuunkin >:(



Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #23 : 20.08.2013, 17:33:19 »
Siitä jarrutehostajasta vuotaessaan kuuluu kunnon suhina ohjaamoon, sitä ei voi olla kuulematta, mikäli lasit on kiinni ja mankka ei ole täysillä.
Alipainevuotojen jälkeen todennäköisintä on karstoittuneet ahtimen siivet

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #24 : 20.08.2013, 22:04:03 »
Siitä jarrutehostajasta vuotaessaan kuuluu kunnon suhina ohjaamoon, sitä ei voi olla kuulematta, mikäli lasit on kiinni ja mankka ei ole täysillä.
Alipainevuotojen jälkeen todennäköisintä on karstoittuneet ahtimen siivet

Suhinaa ei kuulu ohjaamoon. Verstaalla kun auto oli käynnissä ja alipainepuolella oli mittari kiinni, niin alipaine oli aika pieni, en muista lukemaa, mutta kun jarrutehostimelle menevä letku rutistettiin lyttyyn, niin alipainetta asentajan mukaan kertyi "riittävä määrä". Kun hän lakkasi rutistamasta letkua, niin alipaine hävisi taas heikommaksi.

Turboa olen koittanut elvyttää Forten turbo cleanerillä, MrMuscelilla ja actuaattorin vartta nytkyttämällä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #25 : 20.08.2013, 22:51:16 »
Suhinaa ei kuulu ohjaamoon. Verstaalla kun auto oli käynnissä ja alipainepuolella oli mittari kiinni, niin alipaine oli aika pieni, en muista lukemaa, mutta kun jarrutehostimelle menevä letku rutistettiin lyttyyn, niin alipainetta asentajan mukaan kertyi "riittävä määrä". Kun hän lakkasi rutistamasta letkua, niin alipaine hävisi taas heikommaksi.

Turboa olen koittanut elvyttää Forten turbo cleanerillä, MrMuscelilla ja actuaattorin vartta nytkyttämällä.

Niin, toki tuo tehostin voi vuotaa myös muulla tavalla, kuin ns. tyyppivian omaisesti, eli suhisee hyttiin, ei oo kyllä vastaan vielä tullu, mutta ehkä joskus täytyy tulla.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #26 : 20.08.2013, 23:07:02 »
Niin, toki tuo tehostin voi vuotaa myös muulla tavalla, kuin ns. tyyppivian omaisesti

Onkohan tämän tyyppivian aiheuttaja öljyn pääsy sinne tehostimeen? Itselläni se tehostajalle menevä imuputki oli öljyinen sisältä mutta hyvällä tuurilla sitä öljyä ei ollut kuitenkaan vielä mennyt yhtään tehostimen sisälle. Putsasin letkun ja laitoin siihen pienen bensasuodattimen väliin.

Vai hajooko ne mokomat tehostimet ihan itsestään. Yleensähän nuo alipainetehostimet ovat olleet autoissa erittäin toimintavarmoja osia ja kestävät jopa vuosikymmeniä. Yhteenkään omaan kotteroon ei ole ikinä tarvinnut korjailla eikä muistu mieleen että olisi lähipiirissäkään ollut jarruntehostimissa vikaa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #27 : 20.08.2013, 23:34:37 »
Onkohan tämän tyyppivian aiheuttaja öljyn pääsy sinne tehostimeen? Itselläni se tehostajalle menevä imuputki oli öljyinen sisältä mutta hyvällä tuurilla sitä öljyä ei ollut kuitenkaan vielä mennyt yhtään tehostimen sisälle. Putsasin letkun ja laitoin siihen pienen bensasuodattimen väliin.

Vai hajooko ne mokomat tehostimet ihan itsestään. Yleensähän nuo alipainetehostimet ovat olleet autoissa erittäin toimintavarmoja osia ja kestävät jopa vuosikymmeniä. Yhteenkään omaan kotteroon ei ole ikinä tarvinnut korjailla eikä muistu mieleen että olisi lähipiirissäkään ollut jarruntehostimissa vikaa.

Pari viikkoa sitten, kun yhden vaihdoin, niin putki oli ihan kuiva, edellisestä kerrasta on jo yli puolitoista vuotta.
Eipä oo tullu itsellekkään koskaan muulloin vastaan jarrutehostinvikoja.. yleensähän ne kestää ajasta ikuisuuteen.
Tuon vian vuoksi oon vaihtanut bensa ja diesel koneisiin tehostimia, bensakoneessahan öljyn pääsy sinne on paljon hankalempaa, kuin dieselissä, joten johtopäätöksenä voi vetää sen, että tiiviste joka sieltä pettää, on huono.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #28 : 20.08.2013, 23:36:04 »
Mielestäni tossa mun autossa on joku pieni suodatin jarrutehostimelle menevässä letkussa .

Huomenna aamulla laitan lukkopihdin jarrutehostimelle menevään letkuun ja lähden kiihdyttämään tonne erikoiskokeelle :D. Jos ei limb modeen mennä niin kai sillä tehostimen mahdollisella vuodolla jotain vaikutusta on.

Siltikään ei mene jakeluun se, että miksi tämä limb mode tulee vain kylmällä moottorilla jos syynä on alipainevajaus.


Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ECM-6805 -RATKAISTU-
« Vastaus #29 : 20.08.2013, 23:37:54 »
Tarvitaanko Miksu EGR-venttiilin säätöön tai johonkin sen toimintaan alipainetta?

 

Autoracing  KL-varaosat