Herätelläänpä vanhaa ketjua jos jollakin olisi uutta annettavaa asian tiimoilta.
Itsellä on pahasti edellä kuvaillun kaltainen probleema S80 -99 B5244S kanssa: mittariston viisarit putoaa koneen käydessä välillä nolliin ja syttyy lukuisia vikavaloja, mm. abs, luistonesto ja moottorin vikavalo. Hupaista sinänsä kun käsittääkseni autossa ei edes ole koko luistonestoa. Vasemmalle tekstinäyttöön ilmestyy "jarruvika pysähdy heti", kone alkaa käydä rötäämällä ja avaimesta sammuttamisen jälkeen lähtee vain satunnaisesti käyntiin. On kuin auto katkaisisi sytytys / bensan tulon spontaanisti kokonaan.
Akku on uusittu vasta ja lepojännite hyvä (12.6), laturi lataa normaalisti (13.8 V) ja startti pyörittää iloisesti avaimesta kääntäessä. Sulakkeita ei ole palanut. Vika poistuu jäljettömiin aina kun käyttää akunkengän irti, ja kytkee uudestaan. Kone käynnistyy hyvin ja kulkemisessa ei ole mitään poikkeavaa. 20 km perusajoa ja ajon jälkeen hetken tyhjäkäynnin jälkeen em. tilanne toistuu uudestaan. Toistaiseksi ei ole ajossa paskonut alleen, vaan tilanteet eskaloituu paikallaan tyhjäkäynnillä. Vikatila poistuu akun kengän irrotuksella mutta selvästi jotain on nyt vialla...
Luettuja vikakoodeja:
BCM 0095 kommunikaatiovirhe boksien välillä (abs)
CEM E000 control module communication
ECM 902B kaasuläpän signaali?
ECM 912A moottorinohjausyksikön signaali
ECM E003 configuration fault
ECM 720A käynnistyksenesto?
Liekkö ECM juotokset rapsakoituneet. Voiko ABS boksin tilttailu saada aikaan näitä muita jarruihin liittymättömiä koodeja? Kaikki maadoitukset on käyty läpi ja puhdistettu. Puolien johdoissa ei ole näkyvää vauriota. Likainen kampiakselin asennontunnistin tuli puhdistettua ja sen resistanssi on arvojen sisällä, pitäisi pelittää.