Elekma  Autoracing

Tehojen katoaminen/auton nykiminen ja vikavalojen palaminen.

  • 10 Vastauksia
  • 8702 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo2012

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
s80 -99 2.4 bensa vaparin  volvo oireilee sillätavoin, että ajossa heittää mittarit nolliin ja kaikki vikavalot syttyy, auto alkaa käymään tosi huonosti eikä autolla tahdo päästä eteenpäin kun nykimällä. nyt viimesimmillä kerroilla on startatessa syttynyt heti vikavalot ja auto ei käynnisty. vaihdekepin luona eikä koetaulussa pala minkäänlaista valoa. välillä on jäänyt lukemaan ajotietokoneeseen "vaihdelaatikko huolla heti" ja viimeksi "srs/airbac huolla heti". vika korjaantuu heti kun käyttää akunkenkää irti. ja auto starttaa taas.
Volvon kaapelissa käytetty ja vikakoodit luettu joka näytti:

CCM-E003 Configuration fault
CEM-E000 Communication control module
BCM-0093 Angle of lean sensor
BCM-0095 Communication control modules
DIM-E003 Configuration fault/Software fault
SRS-E003 Configuration fault
ECM-2110 Electronic throttle unit/Front heated oxygen sensor

Tuo viimeinen vikakoodi voisi tarkoittaa vikaa mikä on ollut jo aiemmin, kun näytössä on lukenut jo ennestään "päästöt huolla heti". mutta katsastuksesta on päästöt ollut normaalit. joten olisiko lambda mennyt sittenkään?

Mutta voisiko nuo muut vikakoodit liittyä tähän starttaamis ongelmaan/ajon aikana sekaisin menevästä autosta.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2012, 10:50:30 kirjoittanut volvo2012 »

Poissa volvo2012

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
"Tuo viimeinen vikakoodi voisi tarkoittaa vikaa mikä on ollut jo aiemmin, kun näytössä on lukenut jo ennestään "päästöt huolla heti". mutta katsastuksesta on päästöt ollut normaalit. joten olisiko lambda mennyt sittenkään?"

Voiko tuon lambdan mitata kotikonstein onko se hengissä?


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Huonossa hapessa oleva akku/laturi saattaisi tehdä tuollaista, näiden tarkistuksesta on hyvä aloittaa jos ei ole jo tehty. Latausjännitteen ja akun lepojännitteen (tai miksi sitä nyt pitäisi sanoa) on helppo ja halpa juttu.

Tosin ei vika välttämättä siinä ole...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

s73

  • Vieras
eikö nämä ollut niitå vikoja, jotka vaativat mittariston tai jonkun boxin kolvauksen?  ???

Poissa volvo2012

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
tämä mittaristo vika ja muut varoitusvalo ongelmat on ainakin tähän asti luultavimmin selvitetty. maajohdon olen irroitellut ja putsaillut, niin ei ole pariin viikkoon tehnyt moista vikaa.
Nyt ainoastaan harmina on tuo moottori vikavalo, joka vikakoodin lukijalla herjaa lambdaa. mutta päästöistä on mennyt läpi siitäkin huolimatta.
vikakoodin kun nollaa, niin auton saa startata kolme kertaa ennenkuin vikavalo syttyy uudestaan. eli ei syty heti kun auton käynnistää.
vai olisiko vain nyt lambdan vaihto edessä. aika suolanen hinta vain tahtoo olla anturilla.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012, 16:51:27 kirjoittanut volvo2012 »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
eikö nämä ollut niitå vikoja, jotka vaativat mittariston tai jonkun boxin kolvauksen?  ???
Oikein muistelet. Itsellä samat oireet vuosia sitten, samoin monilla muilla. Auton malli ja ikä huomioonottaen katsoisin samantien abs-purkin sisään...

Poissa volvo2012

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
korjaantuko sulla se sillä abs boksin korjuulla? siellä vissiin on jotain kylmäjuotoksia yms..
itsellä alko taas oireileen auto ja sain luettua heti vikakoodit, ja niitähän tuli pitkä litanja

ECM 532D Mil requested by throttle unit
ECM 720A ECM
ECM 902B  ETM communication
ECM E003 Configuration fault/Control unit, internal fault
ECM 912A ECM communication
ECM 922A Cruise control
BCM 0095 Communication control modules
BCM 0093 Angle of lean sensor

Osaisko joku tulkita näitä että viittaisko nämä vikakoodit tuohon abs boksiin vai mihin?

Poissa pelikaani2501

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Herätelläänpä vanhaa ketjua jos jollakin olisi uutta annettavaa asian tiimoilta.

Itsellä on pahasti edellä kuvaillun kaltainen probleema S80 -99 B5244S kanssa: mittariston viisarit putoaa koneen käydessä välillä nolliin ja syttyy lukuisia vikavaloja, mm. abs, luistonesto ja moottorin vikavalo. Hupaista sinänsä kun käsittääkseni autossa ei edes ole koko luistonestoa. Vasemmalle tekstinäyttöön ilmestyy "jarruvika pysähdy heti", kone alkaa käydä rötäämällä ja avaimesta sammuttamisen jälkeen lähtee vain satunnaisesti käyntiin. On kuin auto katkaisisi sytytys / bensan tulon spontaanisti kokonaan.

Akku on uusittu vasta ja lepojännite hyvä (12.6), laturi lataa normaalisti (13.8 V) ja startti pyörittää iloisesti avaimesta kääntäessä. Sulakkeita ei ole palanut. Vika poistuu jäljettömiin aina kun käyttää akunkengän irti, ja kytkee uudestaan. Kone käynnistyy hyvin ja kulkemisessa ei ole mitään poikkeavaa. 20 km perusajoa ja ajon jälkeen hetken tyhjäkäynnin jälkeen em. tilanne toistuu uudestaan. Toistaiseksi ei ole ajossa paskonut alleen, vaan tilanteet eskaloituu paikallaan tyhjäkäynnillä. Vikatila poistuu akun kengän irrotuksella mutta selvästi jotain on nyt vialla...

Luettuja vikakoodeja:
BCM 0095 kommunikaatiovirhe boksien välillä (abs)
CEM E000 control module communication
ECM 902B kaasuläpän signaali?
ECM 912A moottorinohjausyksikön signaali
ECM E003 configuration fault
ECM 720A käynnistyksenesto?

Liekkö ECM juotokset rapsakoituneet. Voiko ABS boksin tilttailu saada aikaan näitä muita jarruihin liittymättömiä koodeja? Kaikki maadoitukset on käyty läpi ja puhdistettu. Puolien johdoissa ei ole näkyvää vauriota. Likainen kampiakselin asennontunnistin tuli puhdistettua ja sen resistanssi on arvojen sisällä, pitäisi pelittää.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
CEM-vialta toi aika vahvasti mielestäni kuulostaa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Jos vida käytössä niin katso sieltä vikakoodi yhdistelmä taulukosta nuo koodit jotka ilmenee yhdessä, siellä monesti suoraan viite vikaan, muutenhan tuossakin koodit jo kertoo että käy liitokset ensin läpi ennenkuin osia lähtee uusimaan ja testit vielä komponenteille.

Poissa pelikaani2501

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehojen katoaminen/auton nykiminen ja vikavalojen palaminen.
« Vastaus #10 : 06.04.2025, 01:05:22 »
Kiitos vinkeistä. Vika paikantui lopulta ABS-boksin ja CEMmin juotoksiin. Boksit kävi ammattilaisella tarkastuksessa ja halkeilleet liitokset juotettiin uudestaan. Kohtuu halvalla selvisi tällä kertaa, auto käy ja kukkuu paremmin kuin kertaakaan minun aikana.  ;D

 

Elekma  Autoracing