Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 88642 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #120 : 10.03.2013, 14:57:34 »
Tattista neuvoista. Tuli tuossa aiemmin puhuttua vähän läpiä päähän, mittailin hieman tarkemmin käytössä olevia tiloja ja kyllähän sinne hattuhyllynkin alle saisi kymppituumaisen mahtumaan melkein miten päin tahansa. Ja tarvittaessa liki 70-litraisen kotelon uhraamatta käytännön tavaratilaa...

Kävipä mielessä myös tuo tavaratilan "eristäminen" väliseinällä ja releiden piilottaminen sen taakse, mutta olisiko tässäkin tapauksessa parempi käyttää koko konttia "kaikukoppana"? Hattuhyllyähän on helppo muokata tarpeen mukaan...

...tai sitten mahdollisimman hyvää hengittävyyttä kapiiniin (johon se äänenpaine halutaan) (ylöspäin sedanissa)


Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #121 : 10.03.2013, 19:07:22 »
jos selkänojia ei halua uhrata, niin on hyvä antaa rälläkkää hattuhyllylle jonka päälle vetäisee ohuen verhoilukankaan.
tällöin se hengittävyys paranee huomattavasti.

josta se ajatus sitten lähti, eli esim jos annat rälläkkää koko hattuhyllylle, teet takalasin reunasta suoraan alaspäin seinän joka erottaa säilytystilan siitä noin 80-100l kokoisesta alueesta mikä on selkänojista takalasin alareunaan, ja tähän tilaan teet täyskorkean täysleveän kotelon johon elementit / elementti menee toiselle reunalle kohti takalasia (ylöspäin)

ja esim se 6" refleksiputki menee toiseen reunaan sekin kohti kattoa, eli tekisit hattuhyllyn subikoteloksi jolloin tavaratilassa saa vaikka villisikaa tuoda ilman että pelkää minkään hajoavan ja kapiiniin hengitys on täydellinen, koska kotelo sijaitsee "kapiinissa" mutta hattuhyllyrajan alapuolella.

tämä pitäisi sitten tiivistää 100%:sti siten ettei kapiinissa oleva paine pääse takaluukkuun, sillä paine pyrkii kasaantumaan kauimpaiseen nurkkaan..

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #122 : 10.03.2013, 20:10:59 »
josta se ajatus sitten lähti...

Niinpä. ::) Tuumin tuossa hieman kevyempää versiota ylössuunnatusta subista. Jos lähdetään siitä että ylähylly olisi käytettävissä, 10" tarvitsisi ~20 cm korkean kotelon mahtuakseen vaakaan ja jäisi vielä jonkinlainen asennussyvyys. Täysleveänä tilavuutta tulisi n. 48 litraa, eli saisi kohtuullisen refleksinkin tehtyä. Refleksiputki pitäisi toteuttaa mallia mutkalla. Yläpuolelle jäisi kymmenkunta senttiä vapaata tilaa ja yläpeltiä voisi keventää sopivaksi katsomallaan tavalla, säilyttäen kuitenkin alkuperäisen pahvihyllyn. Miten lie toimisi...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #123 : 10.03.2013, 20:38:36 »
En nyt jaksa koko ketjua lukea, harmi kun huomasin tämän vasta nyt...

240 Konttiin menee 12" juuri ja juuri hattuhyllyn alle. Varsin hyvän saundin sain itse suljetulla kotelolla, subi suksiluukun kohdalle suoraan eteenpäin.
Suksiluukku luonnollisesti auki. Siinäpä kuva kotelosta.. sovitus on senverran tiukka että tuossa jäi muutama milli vielä ilmaa kotelon ja hattuhyllyn väliin. :2funny:
54 litraa tuli tilavuudeksi ja Hammeri tykkäs siitä. Kotelon ulkomitat 310x310x850mm. 24mm lastulevyä. Tuon saapi ostaa pois elementin kanssa, löytyy Seinäjoelta.


Nykyään kuitenkin hieman retrompaa settiä, vahvarit tuossa kotelon paikalla. Jonkinlainen suojaverkko pitäisi tuohon eteen rakennella. Hengittävä vaan täytyy olla subien takia.


Ja kaksi 8" Free-Air Pioneeriä hattuhyllyllä. Saundi mitä parhain S*
Hattuhyllyn pelti vaimennettu ja tiivistetty STP Silverillä, ja päälle pultattu 30mm MDF jossa elementit.


Tuota levyä nikkaroidessa mallailin siihen malliin että 3x10" tuohon hattuhyllylle mahtuu juuri ja juuri tarvittaessa. Moisillehan voi ihan hyvin kotelonkin tehdä siihen hattuhyllyn toiselle puolelle kunhan suunnittelee hyvin että saa tiiviiksi, mikäli freeairista ei piittaa. IMPPien aukot tein siten että samaa levyä voin käyttää mikäli tahtoo joskus isommat subit. 8) Noi rinkulat mitä piirtelin, on muistaakseni 280mm. Rainbow Amboss 10" halkaisija on 275mm ihan ulkoreunoista mitattuna eli jää vielä hyvin tilaakin!
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013, 20:44:12 kirjoittanut Divi »

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #124 : 13.03.2013, 15:04:06 »
tommosta oon itekki suunnitellu seuraavaan autoon jossa on hattuhylly mutta 4x8"

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #125 : 13.03.2013, 15:31:43 »
tommosta oon itekki suunnitellu seuraavaan autoon jossa on hattuhylly mutta 4x8"
Kakkosneloseen mahtuu helposti  ;)

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #126 : 13.03.2013, 20:31:33 »


Semmosta koteloa volvoon.

200L Brutto
360cm2 portti
~37hz viri

Painaa muuten sit ihan v*tusti :D

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #127 : 13.03.2013, 23:22:47 »
mites tua bassojen kiinnitys kun näyttääs että keskimmäänen ja alimmainen tulee päällekkäin O.o

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3168
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #128 : 14.03.2013, 00:18:03 »
Purkasin tuollaisen aktiivisupparin ja meinasin tehdä litteämmän lootan/kotelon kontin reunaan tai kontin pohjaan. Toi alkuperäinen musta lasikuitutynnyri on vähän hankalan kokoinen tuonne konttiin (V70) jos meinaa säilyttää kontin käyttötarkoituksen lähes kokonaan. Tuon kaijutinelementin vastakkainen pohja on tuollainen joustava irtonainen "iskari" kotelossa. Toi nykyinen kotelo on noin 20litraa jos sillä on mitään merkitystä.
Olisikohan suljettu kotelo tuollaiselle elementille "hyvä". Äänenpainekisoihinhan en ole lähdössä joten hyvinsoiva kotelo olisi etusijalla. Kymppituumainenhan toi elementti on ja sen takia tämä itselle päätyi kun sain koko hoidon parilla kympillä :).
Ehdotuksia asentamiseen saa antaa. Eli tulisi V70 mk1. Eli vanhasta tulisi elementti ja todennäköisesti toi vahvistinosa.







"kelluva vastapohja"  ::)




Ja tuollaista tietoa tuosta tuosta subista löytyi netin syövereistä:

http://www.brc.se/aktiva-baslador/mds/mds-typhoon-xd10-aktiv-baslada/

Specifikationer
Tillverkare:   MDS
Typ    Aktiv bashögtalare
Maxeffekt:    800 Watt
Effekt (RMS):    280 Watt
Equalizer:    Bass Boost 0-12dB vid 45Hz
Filter:    Lågpass (50-150 Hz)
Frekvensomfång:    20 Hz - 150 Hz
Fjärrkontroll:    Ja, volymkontroll
Dimensioner: (BxHxD)    335 x 335 x 305 mm
Funktioner

    Medföljande tillbehör: Aktiv 10" baslåda med extra 10" slavbas. 280wrms Mosfet slutsteg
    Maxeffekt: 800Watt max (10" basarna)
    Effekt RMS 4Ohm: 280 WRMS inbyggda slutsteget
    Signalbrus: >90dB / THD <0,4%
    Ingångskänslighet: 110mV vid högnivå, 0,5Volt lågnivå
    Fjärrkontroll: Ja, med volymkontroll




« Viimeksi muokattu: 14.03.2013, 00:38:37 kirjoittanut Puusilmä »

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #129 : 14.03.2013, 01:04:22 »
Toimittaisiko tuo sun "iskari" niin kuin passiivisäteilijän virkaa tuolla vai mikä se on?  :)
144
145
945
855

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #130 : 14.03.2013, 07:27:16 »
Itselläni oli suunnitelmissa tehdä 960:iin asennus siten että otan lasikuidulla varapyöräkotelosta litrat talteen ja korotan kontin takaosan lattiaa tarvittavan määrän että saan sopivasti litroja. 2kpl 10" XTR:iä oli ajatus tuohon koteloon asentaa. Suljetuksi teen kun itse tykkään että kotelo toimii kaikenlaisella musiikilla eikä haussa ole maksimaalinen äänenpaine. Onko tuollaisesta ratkaisusta kokemuksia?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #131 : 14.03.2013, 07:56:29 »
mites tua bassojen kiinnitys kun näyttääs että keskimmäänen ja alimmainen tulee päällekkäin O.o

Keskinmäisessä on korotusrengas, että bassot mahtuu.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #132 : 14.03.2013, 08:06:06 »
Toimittaisiko tuo sun "iskari" niin kuin passiivisäteilijän virkaa tuolla vai mikä se on?  :)
Sehän se juuri näkyis olevan. Laita molemmat kiinni mieluusti jos suinkaan mahtuu.  ;) Käytännössähän tuo säteilija tuplaa kartio pinta-alan.
Suosittelisin suurinpiirtein saman kokoista koteloa kuin mikä tuo vanha on, ja mielummin hieman liian iso kuin liian pieni.


Asentaa sen voisi esim näin:


Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3168
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #133 : 14.03.2013, 08:22:20 »
Sehän se juuri näkyis olevan. Laita molemmat kiinni mieluusti jos suinkaan mahtuu.  ;) Käytännössähän tuo säteilija tuplaa kartio pinta-alan.
Suosittelisin suurinpiirtein saman kokoista koteloa kuin mikä tuo vanha on, ja mielummin hieman liian iso kuin liian pieni.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Asentaa sen voisi esim näin:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Toihan näyttäis aika hyvältä paikalta pikku kotelolle... kiitos vinkistä. Katsotaan että koska joutaa perehtymään asiaan....

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #134 : 17.03.2013, 14:02:33 »
Virtuaalihifistelläänpäs vielä hiukan. Otetaan esimerkkielementiksi SPL Dynamicsin V-250S4/D4. Spälärin kotisivuilta löytyy seuraavat kotelosuositukset:

Bass-Reflex box - Car / Hifi
35 L + 3" port / length 25cm

Bass-Reflex box - Car / Loudmusic
28 L + 3" port / length 18cm

REMARK! Subsonic 30Hz

Eli isommalla kotelolla ja pidemmällä refleksiputkella haetaan äänenlaatua ja pienemmällä -painetta? Ainakin viritystaajuuden luulisi olevan jälkimmäisellä korkeampi. Ja alle 30Hz:n ei huoli soittaa?

Noh, koteloksi 25mm vahvuinen 20x29x110, jolla bruttotilavuudeksi saadaan 37,8 litraa. 3" putki mahtuisi vielä kuten joten mutkalla käännettynä, mutta tulisi väkisinkin suoraan kohti elementtiä. Pystyyn lyötynä mahtuisi max. 20cm putki, jos noudatetaan puolen putken minimietäisyyttä seinistä. Saisikohan paremmin toimimaan kahdella pienemmällä ja/tai lyhyemmällä putkella, tyyliin elementti keskelle ja refleksit reunoihin? Noin pieniin päätyihin ei taida oikein järkevästi saada kanaviakaan tehtyä.

Minkähän mittaisilla putkilla ko. laatikon virin saisi sinne 35Hz:n tietämille?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Carcom Oy  Elekma