Vaikka vikavalo ei olisi koskaan palanut, voi silti olla päästöt pielessä, eli vikavalon palaminen tai palamattomuus ei kerro, että meneekö päästömittauksesta läpi vai ei.
Se vilkkukoodi systeemi on helppo sitten kun sen oivaltaa.
12Voltin (eli vastuksen valmiiksi sisältävä ledi)
Ledin + kantaan annetaan jatkuva jännite
ledin - kanta kytketään obd-töpselin 3. napaan, tuohon napaan 3 tulee moottorin ohjausyksiköltä suoraan johto
Tässä vaiheessa kytketään sytytysvirta päälle
Nyt täytyisi saada tuon ledin - kannan lisäksi kytkettyä sinne 3. napaan maadoitus n. 2 sekuniksi (tällöin myös ledi syttyy siksi aikaa, kun tuota maadoitetaan)
Tuolla noin 2 sekunnin maadoituksella moottoriohjausyksikkö tietää, että nyt halutaan vikakoodi näkyviin ja yksikkö alkaa sitten tuota johtoa maadoittelemaan tietyssä syklissä ja se sykli riippuu siitä vikakoodista. (tällöin ei enää sillä maadoitusjohdolla kosketa 3. napaan)
Eli moottoriyksikkö maadoittelee sitä 3. napaa ja aina silloin myös siis ledi syttyy, kun maadoitetaan
Ohjeissa siihen 3. napaan kytketään johto hetkeksi navasta 4 tai 5 siksi, että noihin tulee sielä obd-töpselissä maadoitusjohdot, mutta mikä tahansa muukin maapiste käy, esim. tupakansytyttimen reunus, tai mistä sen helposti saakaan... tai sitten sieltä 5. navasta.
Eli nyt alkoi ledi vilkuttelemaan.
vikakoodi on 3 numeroinen ja numerot lasketaan vilkkumisten määrästä.
Laske ledin vilkkumiset, esim. vilkahtaa 3 kertaa, se on ensimmäinen numero, lyhyt tauko välissä ja ledi vilkkuu uudelleen, vaikka 2 kertaa, se on toinen numero ja lyhyen tauon jälkeen ledi vilkkuu kolmannen kerran, esim 2 kertaa.
vikakoodiksi siis tuli 3-2-2
Maadoita 3. napa uudelleen 2 sekuniksi, nyt alkaa seuraavan vikakoodin vilkutus, laske taas vilkutukset.
Ja sama juttu taas sitä seuraavalle vikakoodille.
Kun ensimmäisen tullut vikakoodi tulee uudelleen, on kaikki koodit jo esitetty.
Mikäli tulee vikakoodi 1-1-1, tarkoittaa se, että vikakoodeja ei ole.
Kun kaikki vikakoodit on luettu, maadoita 3. napa 10 sekuniksi, vapauta maadoitus, ledi syttyy kohta palamaan (tässä vaiheessa mä kuitenkin aina jostain syystä vielä maadoitan 3. navan 10 sekuniksi, vaikka sen ei varmaan pitäisi mitään hyödyttää, mutta aina on nollaantunut

) ja nyt sammuta sytytysvirta, vikakoodit pitäisi olla nyt nollattu
nyt luet koodit uudelleen ja koodit nollaantui, jos tulee koodi 1-1-1
Jos ei nollaantunut, niin yritä alusta asti uudelleen.. tai sitten vika on jatkuva, ja se tulee heti takaisin, eikä siis nollaannu