KKD Motorsport  Samppasport

D5 viritysvinkkejä

  • 299 Vastauksia
  • 82928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 926
D5 viritysvinkkejä
« : 26.07.2012, 07:35:02 »
Tähän topiciin ajattelin laittaa muutaman vinkin omaan kokemukseen pohjautuen, kun tuota omaa D5-konetta on tullut kiusattua viime viikkoina muutamilla muutoksilla.

Lähtökohtana minulla on ollut 460tkm ajettu D5, jossa on Fin-turbon hybridi, uusi vauhtipyörä  ja kytkinpaketti. Pakoputkisto ja välijäähdytin ovat vakiot. Perus ulkonäkö on "pappa-lookkia", 2,4D merkki vielä puuttuu.  ;)

Tälle paketille tehtiin oma softa ja syöttöä saatiinkin laittaa paljon enemmän, kuin vakio ahtimelle, eli selvä ero max. tehoissa. Ahdot olivat 1,5 bar, eli juuri se mihin vakio 2,5 bar MAP-anturin lukualue riittää.

Seuraavana vaihdoin Mersusta löytyvän 3 bar MAP-anturin, jolloin ahdot nostettiin uudella ohjelmalla 1,7bar:n pakopaineen ollessa vielä siedettävällä tasolla.

Ehkä paras muutos oli eilen se, että sain laitettua uudemman D5-koneen seitsemänreikäiset suuttimet paikoilleen. Suuttimien / kärjen pituusero on ~1mm luokkaa (uudempi on lyhyempi). Suuttimen pidikkeet piti ottaa vanhoista ja laittaa uudet aluslevyt  puhdistuksen / kalvauksen jälkeen.

Uusin ohjelmakin laitettiin eilen suuttimien erojen kompensoimiseksi. Vetoja tuli sillä kuuluisalla istumatuntumallakin lisää melkoisesti. Tämä johtunee hieman lyhyemmästä ruiskutusajasta maksimisyötön aikana. Plussana vielä, että 1600-3000rpm aluella ollut kilinä hävisi, kun suutimet ovat kunnossa.

Tehoarviota varmaan kohta kysellään ja penkkiin ollaan menossa kunhan ehditään. Seuraavan kahden kuukauden aikana kuitenkin. :)

Lisäilen kuvatuksia joistakin mainituista muutoksista kunhan ehdin ottaa niitä.

Mitä muutoksia muut ovat tehneet ja millaisia hyötyjä niistä on ollut?
« Viimeksi muokattu: 26.07.2012, 07:37:48 kirjoittanut jp_olli »
Optimointi referessit: Mercedes Benz ML 420CDI aut. 2006 400hv / 850Nm, Audi A6 3.0 Bi-TDI aut. 2012 400hv / 800Nm, Volvo V70 D5 man. 2001 xxxhv / xxxNm

www.sercap.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 926
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #1 : 26.07.2012, 13:12:36 »
Tässä kuvia, joita olen räpsinyt muutoksista / asennuksista: http://sdrv.ms/LiWhDU
Optimointi referessit: Mercedes Benz ML 420CDI aut. 2006 400hv / 850Nm, Audi A6 3.0 Bi-TDI aut. 2012 400hv / 800Nm, Volvo V70 D5 man. 2001 xxxhv / xxxNm

www.sercap.fi

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #2 : 28.07.2012, 00:21:04 »

 Vanhaan D5:een coolerin vaihdoin aikoinaan. perstuntumalla oli jotain apua.  ;)
All Wheel Drive Ricad

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #3 : 28.07.2012, 00:22:38 »

 kytkin kyllä luisti ihan sikana..
All Wheel Drive Ricad

Poissa jari2407

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #4 : 28.07.2012, 07:47:42 »
Omasta mielestä rupes vääntämään alempaa tuolla kiinacoolerilla.
Ja herkkyyttä tuli katin tyhjäyksellä ja takapöntön poistolla.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 605
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #5 : 17.12.2012, 16:11:18 »
Mitähän tähän on tarvittu:

http://www.youtube.com/watch?v=FFqk1v914A0

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1588
  • Tampere - Pori
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #6 : 17.12.2012, 17:28:38 »
Mitähän tähän on tarvittu:

http://www.youtube.com/watch?v=FFqk1v914A0

Veikkaisin ihan perussoftaa kun ei mahdottoman ripeä ollut.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4048
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #7 : 17.12.2012, 18:39:10 »
Mitähän tähän on tarvittu:

http://www.youtube.com/watch?v=FFqk1v914A0

Veikkaisin ihan perussoftaa kun ei mahdottoman ripeä ollut.

Samaa veikkaan minäki..


Eihän tuossa mulla ole ku lastu ja putkisto tehty. Alkuunhan se oli pirteä, nälkä kasvaa syödessä ::)

Jotain hämminkiä tuossa kikottimessa on ku ahtopaineet piikkailee välistä aika rajusti yli 2 barin :-\
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 307
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #8 : 17.12.2012, 22:58:53 »
Se turbon siipiä ohjaava alipaineventtiilin toiminta kannattaa tarkistaa... Itsellä rauhoittu ahdot kun sai venttiilin toimimaan oikein
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4048
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #9 : 17.12.2012, 23:13:59 »
Se turbon siipiä ohjaava alipaineventtiilin toiminta kannattaa tarkistaa... Itsellä rauhoittu ahdot kun sai venttiilin toimimaan oikein

Meinaatko sitä mikä on siinä ilmanputsarinkotelon vieressä? Sen olen laittanu uuden 2,5 vuotta sitten..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 307
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #10 : 18.12.2012, 12:25:39 »
Ei kun tämä venttiili on siinä lohkon kyljessä etupuolella kiinni.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 926
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #11 : 18.12.2012, 12:53:57 »
Ainiin, voisihan sitä tännekin laittaa nuo lukemat mitä otettiin ulos koneesta penkissä ,225hp / 545Nm.

Putkiston ja coolerin päivityksen jälkeen uudestaan penkitykseen kevään aikana.
Optimointi referessit: Mercedes Benz ML 420CDI aut. 2006 400hv / 850Nm, Audi A6 3.0 Bi-TDI aut. 2012 400hv / 800Nm, Volvo V70 D5 man. 2001 xxxhv / xxxNm

www.sercap.fi

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4048
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #12 : 18.12.2012, 12:57:07 »
Ei kun tämä venttiili on siinä lohkon kyljessä etupuolella kiinni.

Virallinen nimi sille on ahtopaineensäätö solenoidi. Olen mie sitäki jossain vaiheessa hypistelly mutta ei ole ollu vaikutusta.
Pitäs tutkia ne kaikki pikkuletkut kunnolla. Mutta sinne vnt/bybass venttiiliin suuntaan vika liittynee..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1588
  • Tampere - Pori
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #13 : 18.12.2012, 17:09:43 »
Ainiin, voisihan sitä tännekin laittaa nuo lukemat mitä otettiin ulos koneesta penkissä ,225hp / 545Nm.

Putkiston ja coolerin päivityksen jälkeen uudestaan penkitykseen kevään aikana.

Mahtavat väännöt, mites vauhtipyörä toimii?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 926
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #14 : 19.12.2012, 08:59:28 »
Hyvin pysyy mukana ripeissäkin kiihdytyksissä. Lienee uusien osien ansiota. :)

Saa kyllä pohjaamaan jos nelosella vedättää aivan alakierroksilta tarkoitushakuisesti. Tekee sen kuitenkin niin "sievästi", ettei tuota ongelmia.
Optimointi referessit: Mercedes Benz ML 420CDI aut. 2006 400hv / 850Nm, Audi A6 3.0 Bi-TDI aut. 2012 400hv / 800Nm, Volvo V70 D5 man. 2001 xxxhv / xxxNm

www.sercap.fi

 

Proturbo  Autodiagnoosi