Tähän topiciin ajattelin laittaa muutaman vinkin omaan kokemukseen pohjautuen, kun tuota omaa D5-konetta on tullut kiusattua viime viikkoina muutamilla muutoksilla.
Lähtökohtana minulla on ollut 460tkm ajettu D5, jossa on Fin-turbon hybridi, uusi vauhtipyörä ja kytkinpaketti. Pakoputkisto ja välijäähdytin ovat vakiot. Perus ulkonäkö on "pappa-lookkia", 2,4D merkki vielä puuttuu.

Tälle paketille tehtiin oma softa ja syöttöä saatiinkin laittaa paljon enemmän, kuin vakio ahtimelle, eli selvä ero max. tehoissa. Ahdot olivat 1,5 bar, eli juuri se mihin vakio 2,5 bar MAP-anturin lukualue riittää.
Seuraavana vaihdoin Mersusta löytyvän 3 bar MAP-anturin, jolloin ahdot nostettiin uudella ohjelmalla 1,7bar:n pakopaineen ollessa vielä siedettävällä tasolla.
Ehkä paras muutos oli eilen se, että sain laitettua uudemman D5-koneen seitsemänreikäiset suuttimet paikoilleen. Suuttimien / kärjen pituusero on ~1mm luokkaa (uudempi on lyhyempi). Suuttimen pidikkeet piti ottaa vanhoista ja laittaa uudet aluslevyt puhdistuksen / kalvauksen jälkeen.
Uusin ohjelmakin laitettiin eilen suuttimien erojen kompensoimiseksi. Vetoja tuli sillä kuuluisalla istumatuntumallakin lisää melkoisesti. Tämä johtunee hieman lyhyemmästä ruiskutusajasta maksimisyötön aikana. Plussana vielä, että 1600-3000rpm aluella ollut kilinä hävisi, kun suutimet ovat kunnossa.
Tehoarviota varmaan kohta kysellään ja penkkiin ollaan menossa kunhan ehditään. Seuraavan kahden kuukauden aikana kuitenkin.

Lisäilen kuvatuksia joistakin mainituista muutoksista kunhan ehdin ottaa niitä.
Mitä muutoksia muut ovat tehneet ja millaisia hyötyjä niistä on ollut?