Ei se cooleri mitään auta, uutta softaa pellin alle niin johan piristyy yläpääkin!
Aika mielenkiintoinen kommentti...
Kaikki moottorin toimintaperiaatteesta vähääkään ymmärtävät tietävät, että yksinkertaistettuna enemmän ilmaa koneeseen -> enemmän tehoa ja ilmahan menee tiiviimmäksi viileämpänä. Eli cooleri parantaa koneen hyötysuhdetta.
Vakiocoolerit on mitoitettu varmasti vain sille vakioteholle, eli jäähdytysteho ei välttämättä ole enää hyvä kun ilmaa ajetaan enemmän kennon läpi.
Dieselissä tuo cooleri on vielä oleellisemmassa osassa mitä bensakoneessa, dieselissä sitä ilmaa kun menee aika paljon enemmän siitä lävitse kokoajan. Tokihan dieselin ahtoilma on hieman viileämpää ahtimelta lähtiessään kuin bensassa...
Kaikki moottorien viritys ei vielä toistaiseksi tapahdu pelkästään piuhoja pitkin
