Carcom Oy  Elekma

Volvo 240DL -85 B200K->B230FT

  • 300 Vastauksia
  • 113312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #105 : 21.08.2013, 17:06:56 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24989.0

tossa vähän ajoituksesta

mielenkiintoinen rojekti

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26728.msg481196#msg481196'
löysin tämä tuolta vielä kun ite tein rempaa
« Viimeksi muokattu: 21.08.2013, 21:41:10 kirjoittanut bolinder »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #106 : 21.08.2013, 23:00:33 »
Juu itsekkin huomasin, että sulla noi kiinnikkeet vie paljon vähemmän tilaa. Ainoa ongelma tässä on edelleen se, että eipä löydy hitsivehkeitä, eikä kukaan ole (vielä) tarjonnut sellaisia lainaan. Piirustukset kun löytyy noihin toisiin, niin voisin kiikuttaa kuvat ja piirustukset entiselle naapurille, joka tekis ne mulle. Toki jos Lankku haluat mulle tollaset väkästä niin pistä YV ;). Kuinkas muuten paksusta kamasta noi kiinnikkeet kannattaisi tehdä, jos nyt onnistun niitä alkaa tekemään? Ainakin kuvista päätellen olisi paksumpaa kuin 5mm. Lähemmäs 10mm näyttäisi olevan vahvuus.

E: Riittääkös tuo 240 vakio ruiskupumppu, kun pidetään kone kuitenkin vakiona? Onkos 960:ssa nyt kaksi vai yksi bensa pumppua vakiona?
Vasen on kokonaan 10mm tavaraa, oikeanpuoleisessa viistot ovat 5 tai 6mm, muuten 10mm. Hitsiä vaan jostain lainaan, pääsee rakentelun makuun paremmin. Saumojen tekoa kuitenkin tulet tarvitsemaan joka tapauksessa. Mutta ihan mikä vaan itestä tuntuu sopivalta.

LH-jetin pumpulla pääsee alkuun ja K-jetin pumpulla pystyy ajelemaan sitten jo ainakin kilon ahtopaineella. Joko niin, että tankissa on siirtopumppu tai sitten suora putki tankin pohjalle. Mulla ei ole tankissa muuta kuin 12mm putki, ei esipumppua tai välisäiliötä. -95 ja uudemmassa 960:ssä on yksi pumppu tankissa, kuten saman ikäisissä 940:ssä.

Olettaen, että käytät tinakoneen M90 laatikkoa niin eikös niissä ole harvempi 5 vaihde kun vinokoneen ??? Luokkaa 0.7 niin tähän tukeutuen pidä vaan se 3.73 välitys. Jää sitä kiihtyvytttäkin hiukan.
Samoissa pyörii välitys kuin M47:ssa, voit verrata vaikka tuolla em. laskurilla.

Harvempaa perää en ainakaan iha heti tarpeelliseksi näe jollei ala ajamaan mailia, tms. pitkää vetoa. Esim. 80-90km/h vauhdissa 3.54 perällä kierroksia on noin 2300-2400rpm. Silloin ei jaksa kunnolla vielä kierrättää jäähdytysnestettä ainakaan tuolla vesipumpulla, eli antaa talvella huonommin lämpöjä sisälle. Selvä ero oli auton sisälämmössä vanhaan 3.73:een verrattuna.
Ja mitä kiihtyvyyteen tulee, ei 3.31 perä ihan optimi ole vaparille.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #107 : 21.08.2013, 23:26:16 »
Vasen on kokonaan 10mm tavaraa, oikeanpuoleisessa viistot ovat 5 tai 6mm, muuten 10mm. Hitsiä vaan jostain lainaan, pääsee rakentelun makuun paremmin. Saumojen tekoa kuitenkin tulet tarvitsemaan joka tapauksessa. Mutta ihan mikä vaan itestä tuntuu sopivalta.
Juu kai se on tosissaan alettava pommittamaan tuttuja ja tutun tuttuja, jos jostain löytyisi. Rakentelun takiahan tätä tosiaan tehdään!  :)

LH-jetin pumpulla pääsee alkuun ja K-jetin pumpulla pystyy ajelemaan sitten jo ainakin kilon ahtopaineella. Joko niin, että tankissa on siirtopumppu tai sitten suora putki tankin pohjalle. Mulla ei ole tankissa muuta kuin 12mm putki, ei esipumppua tai välisäiliötä. -95 ja uudemmassa 960:ssä on yksi pumppu tankissa, kuten saman ikäisissä 940:ssä.
Samoissa pyörii välitys kuin M47:ssa, voit verrata vaikka tuolla em. laskurilla.

Harvempaa perää en ainakaan iha heti tarpeelliseksi näe jollei ala ajamaan mailia, tms. pitkää vetoa. Esim. 80-90km/h vauhdissa 3.54 perällä kierroksia on noin 2300-2400rpm. Silloin ei jaksa kunnolla vielä kierrättää jäähdytysnestettä ainakaan tuolla vesipumpulla, eli antaa talvella huonommin lämpöjä sisälle. Selvä ero oli auton sisälämmössä vanhaan 3.73:een verrattuna.
Ja mitä kiihtyvyyteen tulee, ei 3.31 perä ihan optimi ole vaparille.

Juu mennään aluksi tuolla 3,73:lla ja katotaan miltä tuntuupi. Mikäs on vakio välitys 960:ssa? Ja eikös tossa M90 ole erilainen laippa kuin näissä M4x laatikoissa, kun jos hankin sen M47:n kardaanin niin sopiiko suoraan? Vai muistanko väärin tämän laippa homman?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24989.0

tossa vähän ajoituksesta

mielenkiintoinen rojekti

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26728.msg481196#msg481196'
löysin tämä tuolta vielä kun ite tein rempaa

Kiitos linkeistä. Kaikki tieto on tarpeen!  :)
« Viimeksi muokattu: 21.08.2013, 23:28:15 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #108 : 21.08.2013, 23:55:55 »
960:ssä on samallai monenlaista välitystä kuin muissakin takavedoissa. M90 laippa on täysin sama kuin muissakin laatikoissa. Jos laatikko on Hardy-kiekollisella laipalla ja kardaani ristikollisella, laipan voi vaihtaa. Joko toisesta laatikosta tai ottaa taka-akselista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa dänkkiädränkkiä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #109 : 22.08.2013, 13:47:32 »
Mukava seurata sun projektia kun itselläkin on samanlainen 240 dl   8)
240 DL -89

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #110 : 22.08.2013, 17:13:18 »
Vasen on kokonaan 10mm tavaraa, oikeanpuoleisessa viistot ovat 5 tai 6mm, muuten 10mm. Hitsiä vaan jostain lainaan, pääsee rakentelun makuun paremmin. Saumojen tekoa kuitenkin tulet tarvitsemaan joka tapauksessa. Mutta ihan mikä vaan itestä tuntuu sopivalta.

Teitkö mitään tukea imusarjalle, kun eikös vakiossa imusarja tukeudu moottorinkannakkeeseen?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #111 : 22.08.2013, 18:52:36 »
Moottorintukijalassa on lattaraudanpätkä imusarjan tuentaa varten. Ei ole vielä noissa kuvissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #112 : 25.08.2013, 20:51:15 »
Omia kiinnikkeitä tehdessä tuli tuo katsottua ja tuumasin, että ne saa tehtyä vähemmänkin tilaa vievästi. Tukikumit ovat tosiaan perus teollisuuskumit, joille on tehty tyköistuvat kupit(sorvattu kaulus ja pohjalevy hitsattu yhteen).

Minkäskokoiset noi teollisuuskumit on ja mistä hankit tai mistä tollasia kannattaisi lähteä etsimään? Kuinkakohan 240:n dieselin kannakekumit toimis?

Uudesta kannesta on yksi pinnapultti katkennut. Mistä kannattaisi lähteä etsimään? Löytyykö ihan varaosaputkasta tai Motonetista?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #113 : 26.08.2013, 00:11:35 »
Ne on hieman isommat kuin 240 vakiot, selvästi jämäkämmät. Tools, Etra, tms. liikkeet myy. Ja pinnapultit ihan vaan pulttikaupasta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #114 : 26.08.2013, 08:26:09 »
Ne on hieman isommat kuin 240 vakiot, selvästi jämäkämmät. Tools, Etra, tms. liikkeet myy. Ja pinnapultit ihan vaan pulttikaupasta.

Kysytään nyt vielä että minkä kokoiset nuo kumit on? Etran sivuilta löytyi myös kumeja kahdella eri vahvuudella. Jäykemmät suosiolla?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #115 : 26.08.2013, 22:56:36 »
En ole mittaillut. Menin ehjän vakiokumin kanssa tiskille ja sanoin että tätä liki jos löytyis. Korkeutta enintään sentti enemmän kuin vakiossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #116 : 03.09.2013, 22:11:10 »
Kysellääs nyt näistä sähköistä vähän pikkuhiljaa. Katselin tuolta http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1627775 tota kuvaa ja aloin miettimään että onko mulla kaikki boksit. Tossahan on kyllä myös automaatin ohjausboksit, mutta ei mulla kyllä ole tuossa oikeassa yläkulmassa näkyvää "Motronic" boksia ole. Vain vasemmassa alakulmassa näkyvä Bosch löytyy. Eli pitäiskö mulla olla myös toi Motronic, joka on mitä ilmeisemmin se moottorinohjaus :). Mistä päin autoa tuo boksi löytyy? Linkin osat on ilmeisesti -94 vuotisesta, kun oma on -95, että onko muuttunut muutenkin kuin jakopään osalta tuossa välissä.

Kuinkakohan paljon tässä on ammuttu itteään jalkaa kun tuli katkaistua johtosarja tähän tyyliin:


Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #117 : 03.09.2013, 22:17:36 »
nuo nettiosat on -95

onko sulla enää loppu johtosarja?
« Viimeksi muokattu: 03.09.2013, 22:19:17 kirjoittanut bolinder »

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #118 : 03.09.2013, 22:20:51 »
nuo nettiosat on -95

onko sulla enää loppu johtosarja?

Mulla on moottorinjohtosarja, joka tulee siis tohon sulakepohjaan kiinni. Muuta ei oo... Ellei tässä nyt sitten lähde irrottelemaan sitä siitä purkuautosta.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #119 : 03.09.2013, 22:30:18 »
Tuossa sun kuvassa oleva Bosch-boksi on ABS:n ohjausyksikkö. Sehän oli 960:ssä siellä vänkärin jalkotilassa oikealla.
Motronic-boksi eli ECU löytyy kuskin jalkotilasta vasemmalta.
Nuo mun ilmotuksessa näkyvät kaks muuta boksia on automaattivaihteiston eli niillä et tee mitään.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo