Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B230FK nakuttaa

  • 113 Vastauksia
  • 31940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #60 : 03.09.2012, 13:47:31 »
Yllättävän rikkaasta seoksesta vinokone taitaa tykätä, 12.5 oli liian laiha. Noh, laitan 400cc takasin ja ajelen niin... Mega 3 kiinnostais kyllä kovin ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #61 : 03.09.2012, 14:23:30 »
Yllättävän rikkaasta seoksesta vinokone taitaa tykätä, 12.5 oli liian laiha. Noh, laitan 400cc takasin ja ajelen niin... Mega 3 kiinnostais kyllä kovin ;)

Rapistelu vie seosta rikkaammalle (EZK & LH) ominaisuus.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #62 : 03.09.2012, 17:20:00 »
Oma auto tuntuis nyt pelaavan ihan oikein, ei rapistele ja menee puutumatta kaasupohjassa niin kauan kun uskaltaa pitää. En tiiä loppujen lopuks oliko siinä joku vika, oppiko ecu vasta usean sadan kilsan jälkeen vai oliko seo:n mittarissa huonoa bensaa..

Eiköhän se bensanpaine suhteessa imusarjan paineeseen pysy ihan vakiona, sehän on sen säätimen tehtävä.Sinänsä seos ei rikastu koska ilmaakin ois tulossa lisää kun paine nousee.Rikastus tehdään aukioloaikaa lisäämällä jonka ecu taas päättelee lisääntyneestä ilma määrästä, jos se on jo tapissa niin bingosta, vai miten se Otto joskus sanoi.   ;D

LH 2.4 toimii ihan varmasti vakio lastulla isommillakin paineilla,ajelihan Tonikin sillä farkulla aika hyrrällä ja isoilla suuttimilla vakio lastuilla vai muistanko väärin. Juju on suuttimien koon kasvattaminen ja tarvittaessa isompiin siirryttäessä aletaan kasvatta IMM:n putkea jotta osakuormalla ois mahdollisuuksia saada seos aisoihin kuormitustietoa huijamalla.Niinkuin jo monesti on todettu, ei LH tajua hevonp*skaa ahtopaineesta eikä sitä kiinnostakaan.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2012, 17:22:28 kirjoittanut janne81 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #63 : 05.09.2012, 18:06:18 »
Eipä toi LH taida ton 13c pilleriahtimen kanssa toimia. Ahdot nousee liian nopeasti, ecu on kun vanhus rollaattorilla. Ei pysy mukana  ;D

Mega 2 suunnittelun kohteena kovasti. Ois suht helppo asennus :) Säätöhän se hanurista onkin.  :-\
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #64 : 05.09.2012, 21:26:20 »
Eipä toi LH taida ton 13c pilleriahtimen kanssa toimia. Ahdot nousee liian nopeasti, ecu on kun vanhus rollaattorilla. Ei pysy mukana  ;D

Miten niin LH ei pysy mukana?
Ei se vinokone räjähdä millekkään 6000rpm kierroksille yhden kampuran kierroksen aikana. Joten LH:lla ei ole mitään ongelmia kyydissä kestämiseen.

Jos sinulla on 1 bar paineita, niin sama setti on minullakin ja hienosti kestää LH kyydissä, kunhan kaikki on kunnossa, eikä pannuni rapistele yhtään.

Ja sinulla ahdot nousevat nopeasti manuaalilootalla?  Mietippäs automaagia, kun sen tallspeed 2500rpm, joten ne kierrokset saavutetaan käytännössä heti, kun avosandaalitm koskee kaasupolkimeen!    :hello:

Kun kierroksia on vajaan 3000rpm, on automaagilootan kanssa kaikki löylyt uunissa... Se ahtojen nousu tappiinsa kestää siis vajaan sekunnin.

Ja silti, kun nyt kaikki on kunnossa, LH pelaa ihan hienosti!  ;)

Mutta jos ajelet jollain bleedi viritelmällä, etkä oikealla hukkaportin kellolla, niin vituiksmen!  :o

Megaa tarvit sitten, kun joudut vaihtamaan suuttimia pakosta isompiin (aukioloaika tapissa) ja ahdinkin on vaihtunut pikkumitsusta oikeisiin ahtimiin!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #65 : 05.09.2012, 21:50:54 »
Miten niin LH ei pysy mukana?
Ei se vinokone räjähdä millekkään 6000rpm kierroksille yhden kampuran kierroksen aikana. Joten LH:lla ei ole mitään ongelmia kyydissä kestämiseen.

Jos sinulla on 1 bar paineita, niin sama setti on minullakin ja hienosti kestää LH kyydissä, kunhan kaikki on kunnossa, eikä pannuni rapistele yhtään.

Ja sinulla ahdot nousevat nopeasti manuaalilootalla?  Mietippäs automaagia, kun sen tallspeed 2500rpm, joten ne kierrokset saavutetaan käytännössä heti, kun avosandaalitm koskee kaasupolkimeen!    :hello:

Kun kierroksia on vajaan 3000rpm, on automaagilootan kanssa kaikki löylyt uunissa... Se ahtojen nousu tappiinsa kestää siis vajaan sekunnin.

Ja silti, kun nyt kaikki on kunnossa, LH pelaa ihan hienosti!  ;)

Mutta jos ajelet jollain bleedi viritelmällä, etkä oikealla hukkaportin kellolla, niin vituiksmen!  :o

Megaa tarvit sitten, kun joudut vaihtamaan suuttimia pakosta isompiin (aukioloaika tapissa) ja ahdinkin on vaihtunut pikkumitsusta oikeisiin ahtimiin!  :D

Mulla hukkaportin kellossa lisäjousi. Ei piikkaa yhtään ahdot jne. Ajellut 0.9 bar...
Tosin laskin paineet tänään 0.7bar, sillon ei enään nakuta. Eikä kyllä mihinkään kuljekkaan!  :D

Ongelma on tämmöinen kun kiihdytät: seokset n. 14-15 välissä, rikastaa johonkin 13 lieppeille, vetää nopeasti 15 sitten vasta rikastaa 10-12 väliin.
(eli kun alkaa rikastaa ahdoille niin käväsee laihalla ja sitten heittää rikkaalle vasta)

Tulee seokset melkeen 1-2s myöhässä. (jolloin ehtii tietenkin naulaamaan)

Sitten ihan sama kuinka hitaasti nostat ahtoja kaasulla niin vasta 0.4bar korvilla rikastaa sinne 11-12 lieppeille... Tällä tyylillä kun kiihdyttää niin saa pysymään rikkaalla eikä nakuta.
Tosin en nää järkeä ajaa joka kerta 60-100kmh kiihdytystä jotain 20s.

Välillä tasakaasulla pientä nykimistä (tosi tosi pientä) ja tyhjäkäynnillä myös. Taitaa olla vinojen ominaisuus toi tyhjäkäynti kyllä?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #66 : 05.09.2012, 22:05:53 »
Mulla hukkaportin kellossa lisäjousi. Ei piikkaa yhtään ahdot jne. Ajellut 0.9 bar...
Tosin laskin paineet tänään 0.7bar, sillon ei enään nakuta. Eikä kyllä mihinkään kuljekkaan!  :D
No, ei se 0,9 vs. 0,7 ero ole mikään maata järistävä (kokeile kellolla).

Jos 0,7 baarilla ei rapise lainkaan ja 0,9 rapisee, niin joko lastussa kartat viturallaan tai jotain muuta vikaa systeemissä.

Itselläni rapistelu alkaa vasta siellä 1,3 baarin nurkissa.

Ongelma on tämmöinen kun kiihdytät: seokset n. 14-15 välissä, rikastaa johonkin 13 lieppeille, vetää nopeasti 15 sitten vasta rikastaa 10-12 väliin.
(eli kun alkaa rikastaa ahdoille niin käväsee laihalla ja sitten heittää rikkaalle vasta)
Tulee seokset melkeen 1-2s myöhässä. (jolloin ehtii tietenkin naulaamaan)

Karttavikaan viittaisi...
Millä kierroksilla tuo laihalle vetäisy tapahtuu? 

Itselläni on ollut tiettyä vaivaisuutta siinä 3500rpm kohdalla, jossa kiihtyminen hidastuu hetkeksi. Tämä siis täyskaasukiihdytyksessä, jossa lähdetään vaihteesta riippumatta alle tall-speedin kierroksilta ja alle 140km/h nopeuksissa. Tietysti poikkeus on nelonen, jossa kick-down heittää kierroksia niin paljon, että tuosta mennään yli.

Sitten ihan sama kuinka hitaasti nostat ahtoja kaasulla niin vasta 0.4bar korvilla rikastaa sinne 11-12 lieppeille... Tällä tyylillä kun kiihdyttää niin saa pysymään rikkaalla eikä nakuta.
Tosin en nää järkeä ajaa joka kerta 60-100kmh kiihdytystä jotain 20s.

Eli tuossa vaiheessa IMM antaa LH:lle sellaisen tiedon, että nyt ilmaa kuluu siihen malliin, että rikastappas ja siirry open-loop tilaan, jos käytös on aina samanlaista.

Vaikuttaako kierrosluku ja vaihde tai kuormitus kombinaatio tuohon lainkaan?

Välillä tasakaasulla pientä nykimistä (tosi tosi pientä) ja tyhjäkäynnillä myös. Taitaa olla vinojen ominaisuus toi tyhjäkäynti kyllä?
Tasakaasulla ei nyi, jos kaikki on kohdallaan. Tyhjäkäynti on vinokoneessa aina jotain muuta kuin äärimmäisen tasaista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #67 : 05.09.2012, 22:16:43 »
Lainaus
No, ei se 0,9 vs. 0,7 ero ole mikään maata järistävä (kokeile kellolla).

Jos 0,7 baarilla ei rapise lainkaan ja 0,9 rapisee, niin joko lastussa kartat viturallaan tai jotain muuta vikaa systeemissä.

Itselläni rapistelu alkaa vasta siellä 1,3 baarin nurkissa

No on siinä nyt jonkun verran eroa (huom. perseenmukaan), voi olla että nyt on 0.6 ja 1.0bar oli sillon kun nakuttaa kovasti (autogauge + yhdet silmät, huono testailla kadulla) Eli 0.1bar voi heittää nää mun kattomat ahtopaineet. :)

Lainaus
Karttavikaan viittaisi...
Millä kierroksilla tuo laihalle vetäisy tapahtuu? 

Eipä oo kierroksilla juurikaan(?) väliä, aina kun ahtaa tulee se rikastus vasta 0.4bar jälkeen. Tosin täyskaasussa huono sanoa tuleeko se 0.3 vai 0.5, mutta kuitenkin yrittää yleensä rikastaa aluks...

Ei mullakaan rapistellut 1.1bar kun sain huijattua rikkaalle, hitaasti kaasulla kiihdyttäen 0.5bar ja siitä sitten hanapohjaan. Seokset sillon hyvät kun mennyt 0.4bar yli _hitaasti_ (jolloinka ehtinyt lh mukaan).


Eli tuossa vaiheessa IMM antaa LH:lle sellaisen tiedon, että nyt ilmaa kuluu siihen malliin, että rikastappas ja siirry open-loop tilaan, jos käytös on aina samanlaista.

Lainaus
Vaikuttaako kierrosluku ja vaihde tai kuormitus kombinaatio tuohon lainkaan?
Ei.
Tarkempi vastaus: 0.4bar jälkeen rikastelee siis hitaammin kiihdyttäen, täyskaasulla nousee niin äkkiä täysahdot että en ole varma rikastaako ihan juuri 0.4bar kohdalla, mutta ei rikasta 0bar kohdalla ainakaan. Voisin väittää siis että samassa 0.4bar yrittää ekan kerran rikastaa. Onnistumatta.

Lainaus
Tasakaasulla ei nyi, jos kaikki on kohdallaan. Tyhjäkäynti on vinokoneessa aina jotain muuta kuin äärimmäisen tasaista.
Hmm. Täytyy koittaa varmaan toisella IMM...?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #68 : 06.09.2012, 09:39:36 »
No, ei se 0,9 vs. 0,7 ero ole mikään maata järistävä (kokeile kellolla).

Jos 0,7 baarilla ei rapise lainkaan ja 0,9 rapisee, niin joko lastussa kartat viturallaan tai jotain muuta vikaa systeemissä.

Itselläni rapistelu alkaa vasta siellä 1,3 baarin nurkissa.

Karttavikaan viittaisi...
Millä kierroksilla tuo laihalle vetäisy tapahtuu? 

Itselläni on ollut tiettyä vaivaisuutta siinä 3500rpm kohdalla, jossa kiihtyminen hidastuu hetkeksi. Tämä siis täyskaasukiihdytyksessä, jossa lähdetään vaihteesta riippumatta alle tall-speedin kierroksilta ja alle 140km/h nopeuksissa. Tietysti poikkeus on nelonen, jossa kick-down heittää kierroksia niin paljon, että tuosta mennään yli.

Eli tuossa vaiheessa IMM antaa LH:lle sellaisen tiedon, että nyt ilmaa kuluu siihen malliin, että rikastappas ja siirry open-loop tilaan, jos käytös on aina samanlaista.

Vaikuttaako kierrosluku ja vaihde tai kuormitus kombinaatio tuohon lainkaan?
Tasakaasulla ei nyi, jos kaikki on kohdallaan. Tyhjäkäynti on vinokoneessa aina jotain muuta kuin äärimmäisen tasaista.


1.3bar ylipainetta on jo liikaa vakiosuuttimille, eli alkaa menemään jo laihalle.

EVO8

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #69 : 06.09.2012, 11:07:33 »
Nykiminen viittaa siihen että sulla on sytkäpuolella ongelmaa. Ja jos on niin vituiks menee kunnes korjattu.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2012, 13:42:53 kirjoittanut EVO8 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #70 : 06.09.2012, 12:35:45 »
Nykiminen viittaa siihen että sulla on sytkäpuolella ongelmaa. Ja jos on niin vituiks menee kunnes korjattu.

Hmm, tulpat, johdot, jakajankansi, pyörijä on uutta...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #71 : 06.09.2012, 15:38:49 »
Hmm, tulpat, johdot, jakajankansi, pyörijä on uutta...

Ja mitäs puuttuu?    ;)

Sytkäpääte, puola ja asentotunnistin....

Ihan ensimmäisenä tarkista sytkäpäätteen ja asentotunnistimen liittimien kunto. Asentotunnistin anturikin kannattaa mitata.

Opin tuossa oman kotteroni kanssa sen, että asentotunnistimen signaalin laatu on äärimmäisen tärkeää jotta sytkä toimii oikein.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #72 : 06.09.2012, 16:27:18 »
Ja mitäs puuttuu?    ;)

Sytkäpääte, puola ja asentotunnistin....

Ihan ensimmäisenä tarkista sytkäpäätteen ja asentotunnistimen liittimien kunto. Asentotunnistin anturikin kannattaa mitata.

Opin tuossa oman kotteroni kanssa sen, että asentotunnistimen signaalin laatu on äärimmäisen tärkeää jotta sytkä toimii oikein.

Kiitos lopuista  ;) Tarkastan liittimet.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

s73

  • Vieras
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #73 : 06.09.2012, 21:18:45 »
Jos jakaja on venakopan päässä, tarkista kannen suoruuus, kiero kansi nykii.


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FK nakuttaa
« Vastaus #74 : 06.09.2012, 21:40:18 »
Kattelin liittimet ja heiluttelin, ei vaikutusta.

Huomasin nykimisen olevan seoksen pientä heittelyä. Ajat tasakaasua tai pikkusen kiihdyttäen niin seos heittelee vähäsen.
Nykiminen ehkä väärä sana, ei varsinaisesti nyi. Semmosta menee, ei mene, menee. Tosi tosi pientä, voi olla LH ominaisuuskin?

Täytyy varmaan ettiä toinen topic ja kysellä tota megaruuttaa. Oisko se hyvä vaihtoehto käyttöautoon...
-Mega 2 tai 3 v3.0 tai v3.57.
-Hukkakipuna (volkkarin puola missä sytkäkivi mukana)
-Vakio asentotunnistimella
-Tekee uuden ja HYVÄN johtosarjan.
-Hakee kartat kohdalleen ja ajaa vaikka penkissä vielä varmuudeksi.

Oishan se vähän samalla harrastamistakin, tosin mulla yks auto jo tallissa mitä pitäis harrastella.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing