Elekma  Autoracing

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 103513 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Ja vaikkei koko huulta, niin kyllä tossa näyttäis olevan sen verran varaa että sinne sitä jää vaikka sorvauttais sen uran näkyviin

tuostahan sen voi vaikka tönärillä mitata, paljo voi ottaa.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Ei tartu magneetti rosteriin ei. Siksi pitää jotain keksiäkin.

Mittaan tönärillä kuinka paljon pitäisi ottaa reunaa pois. Viime vilkaisulla
näytti siltä, että liikaa. Tutkitaan ennen kuin hutkitaan.

Poissa Noppa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
kovalla liimalla magneetit kiinni toiseen kappaleeseen ;D

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
kovalla liimalla magneetit kiinni toiseen kappaleeseen ;D
Näinhän se on tehtävä.

Sen verran visioin, että voisi liimata viisi magneettia samalla jaolla kun vanteen kiinnityspultitkin on.
Magneetit tarttuu sitten pultteihin ja kapseli pysyy paikallaan. Tässä on vielä pari muuttujaa ja käsitellään
niitä sitten, jos tää keino on ainoa mikä auttaa.


Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #139 : 07.03.2013, 23:57:26 »
Projeekti liikahti eteenpäin ja alustan parannusta tehty.

Eteen tuli lesjön madallusjouset, turbon vakaaja ja Bilsteinin B4 iskarit. Takana on kuormajousi
(ei lyhennettynä !!) ja Bilsteinin B4 iskarit. Tuplavakaaja vielä puuttuu.

Auto on varsin kivassa asennossa ja keula hyvällä korkeudella, ainakin tällä hetkellä. Katsotaan
tipahtaako se vielä tämän hetkisestä korkeudestaan.

Etupään kallistelut väheni oleellisesti. Bilsteinin iskarit on iso harppaus noihin Bilteman kaasuihin
verrattuna. Nyt alusta on tukevan tuntuinen, etupää luonnollisesti normi vietereihin verrattuna
jäykempi, mutta paikat pysyy silti hampaissa. Itse asiassa ärsyttävä pintakovuus katosi iskareiden
vaihdon seurauksena.

Mutta kysymys koskee noita takajousia. Takapää on hiukan "pompottavan" oloinen. Johtunee noista
kuormajousista. Onko mulla mitään järkevää vaihtoehtoa noille kuormajousille? Jouset eivät sinällänsä
ole liian jäykät, mutta tuo "pompotus" hiukan häiritsee. Voi olla, että meno tasaantuu, kun autossa on
hiukan kuormaa päällä. Mutta harvoinpa on.

Moni on haukkunyt Lesjön takajousia liian pehmeiksi. Madallusta en taakse oikeastaan tarvitse, mutta
olisiko tuo Lesjö kokeilemisen arvoinen takajousi. En usko, että kuormajousen laikkaaminen vähentää
tuota "pomputtamista"??

Taidan ensi töikseni laittaa mamman takapenkille ja tunnustella tasaantuuko meno sillä massalla.
Jos ei tasaannu, niin mitä tehdä? Pompottelenko menemään vai täytänkö kontin raskaalla hifillä?
Niilläkään ei ihan mamman massaan vielä päästä  :-*.


Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #140 : 08.03.2013, 07:58:08 »
Projeekti liikahti eteenpäin ja alustan parannusta tehty.

Eteen tuli lesjön madallusjouset, turbon vakaaja ja Bilsteinin B4 iskarit. Takana on kuormajousi
(ei lyhennettynä !!) ja Bilsteinin B4 iskarit. Tuplavakaaja vielä puuttuu.

Auto on varsin kivassa asennossa ja keula hyvällä korkeudella, ainakin tällä hetkellä. Katsotaan
tipahtaako se vielä tämän hetkisestä korkeudestaan.

Etupään kallistelut väheni oleellisesti. Bilsteinin iskarit on iso harppaus noihin Bilteman kaasuihin
verrattuna. Nyt alusta on tukevan tuntuinen, etupää luonnollisesti normi vietereihin verrattuna
jäykempi, mutta paikat pysyy silti hampaissa. Itse asiassa ärsyttävä pintakovuus katosi iskareiden
vaihdon seurauksena.

Mutta kysymys koskee noita takajousia. Takapää on hiukan "pompottavan" oloinen. Johtunee noista
kuormajousista. Onko mulla mitään järkevää vaihtoehtoa noille kuormajousille? Jouset eivät sinällänsä
ole liian jäykät, mutta tuo "pompotus" hiukan häiritsee. Voi olla, että meno tasaantuu, kun autossa on
hiukan kuormaa päällä. Mutta harvoinpa on.

Moni on haukkunyt Lesjön takajousia liian pehmeiksi. Madallusta en taakse oikeastaan tarvitse, mutta
olisiko tuo Lesjö kokeilemisen arvoinen takajousi. En usko, että kuormajousen laikkaaminen vähentää
tuota "pomputtamista"??

Taidan ensi töikseni laittaa mamman takapenkille ja tunnustella tasaantuuko meno sillä massalla.
Jos ei tasaannu, niin mitä tehdä? Pompottelenko menemään vai täytänkö kontin raskaalla hifillä?
Niilläkään ei ihan mamman massaan vielä päästä  :-*.

Jos ne jouset on tollasia "kaksiosaisia" kuten tuo,

http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=UjfuDEmHcIWEOM&tbnid=FlvcPBt0-kAqUM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.24mx.fi%2Fkelkka%2Fp%2Fiskunvaimentimen-jousi-snopro%2F19841%2F&ei=q3w5UempKsfV4QT6roHQBA&bvm=bv.43287494,d.ZWU&psig=AFQjCNFoo0JeRt1w7LxlM1sS3wXrFqrqUg&ust=1362808338753569

niin jos laikkaat sitä lyhemmäksi niin silloinhan se yläpään jousto eli se ns. "pehmeämpi" jousto vähenee.  Jousi on jäykempi alapäässä, sillä jouset on tiheämmässä, ja kun jousi joustaa tarpeeksi niin alapäässä jouset käy yhteen ja sitten jousto tapahtuu enää yläppäässä. Eli uskoin, että -40mm laikatut kuormajouset on paremmat kun lesjöt.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2013, 08:01:15 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2020
  • Näpräilijä
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #141 : 08.03.2013, 08:29:12 »
Älä osta kaupasta jousia!!!! Mulla nimittäin pitäs olla irto taka lesjöt tallessa jotka on ihan uudet! Oma ei ainakaan pompota, vaikka on gts performance iskarit  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #142 : 16.03.2013, 10:51:54 »
omasta kokemuksesta voisin suositella taakse normijousta bilsteinin kaveriksi, korkeussäätö rälläkällä kun ei ole progressiivinen jousi. kokeilin omaan autoon jäykkä bilstein + lesjö progressiivinen madallusjousi niin oli aivan liian jäykkä ajaa missään muualla ku aivan tasaasella piellä :D parani vaihtamalla omat lähes uudet kybin kaasut taakse. myöhemmin vielä vaihtui omat jouset 3kierroksen lyhennyksellä koska auto on jää/ratakäytössä niin lesjöt on liian jäykät normikäytössä, asvaltille kun mennään niin silloin saa olla jäykempi.

kallistuksenvakaajasta senverran että src-autoista vois ottaa mallia. jämäkkä etupää jolla pidetään korin kallistelut kurissa ja mahdollisimman löysä takapää että kumi pysyy tiessä  :idiot2: siviiliautoon sovellettuna tuplavakaaja eteen ja takana antaa olla vakiovakaaja. moni auto pilataan liian jäykällä alustalla. matalakin voi olla mukava ajaa eikä mikään kivireki kuten suurin osa..

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #143 : 16.03.2013, 17:06:43 »
Olen noita normijousiakin taakse miettinyt. Nyt keula ja perä on hiukan eri maata keskenään.
Keulan kallistelu väheni aivan älyttömästi. Mikä nyt tietysti on pelkästään hyvä asia. Keulasta
tuli hiukan pintakova, mutta ei häiritsevässä määrin. Keulan osalta kaikki on riittävän hyvin
balanssissa.

Perä elää sitten omaa elämäänsä. Pompottaa ja pompottaa. Laitoin konttiin 50 kilon lastin,
mutta ei tilanne sillä paljoa parantunut. Hifit tulee painamaan varmaan suunnilleen saman
verran, joten jotain takapäälle on tehtävä.

Osaako kukaan kertoa, jotta muuttuuko tuon kuormajousen käytös sitä katkaistessa. Vai
lyheneekö se vain ja pompottaa samalla tavalla. Perää ei välttämättä tarvi laskea. Ainakin
talvikumeilla näyttäisi siltä. Laitan myöhemmin kuvan kulkineesta, jotta näette alustan
korkeuden.

Yritän kaikein keinoin välttää sitä, että autosta tulisi kivireki. Sitä ei tavoitella.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #144 : 16.03.2013, 21:07:48 »
Jäykistyyhän tuo jousi entisestään, kun sen poikki meet pistään

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #145 : 16.03.2013, 21:39:15 »
Jousi on jäykempi alapäässä, sillä jouset on tiheämmässä, ja kun jousi joustaa tarpeeksi niin alapäässä jouset käy yhteen ja sitten jousto tapahtuu enää yläppäässä.

Joo ei näin. Harvempi kierre on jäykempi, samalla jousipituudella tiheämmässä kierteessä on enemmän "tankoa" ja mieti kumpaa on helpompi taivuttaa X määrän millejä, metrin rautatankoa vai puolen metrin rautatankoa. Tiheämpi kierre painuu kasaan jouston alussa ja harvempi vasta sitten kun tiheämmän vääntöjäykkyys ylittää harvan vastaavan.

Mutta pisti miettimään että jos tässä autossa on nyt edessä Lesjöt ja takana katkomattomat kuormajouset niin kuinka helkkarin kova etukeno on kun jopa oman farkun perä on taivaissa verrattuna keulaan ja edessä on sentään vakiojouset... :o

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #146 : 16.03.2013, 22:42:49 »
Tässä tapauksessa se keula oli kohti taivaita. Nyt auto on ihan hyvässä asennossa.
Edessä matkaa lokarin reunasta napaan on n. 37 cm ja takana n. 36 cm. Sen takia
en oikein haluaisi takapäätä pudottaakaan alemmas. Ainakaan mitään neljää senttiä,
jonka tuo Lesjö tarjoaa. Mun käsittääkseni tässä autossa on takana tuo kuormajousi
ja itsekin ihmettelen sen "mataluutta". Ja takajouset on aika tuoreet, eikä iän litistämät.

On ollut jännää lukea tarinoita näistä jousista. Jonkun mielestä Lesjön takajousi on liian
löysä ja jonkun mielestä taas liian jäykkä. Kai nää hommat on vaan itse kokeitava.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2020
  • Näpräilijä
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #147 : 17.03.2013, 09:42:59 »
Lesjö+jääkiekko? Vai onko liian amistuning? Mun jouset on -35mm mut eipä se puolsenttiä paljoo tee :/
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #148 : 17.03.2013, 11:47:21 »
Tossa sitten kuva auton asennosta tällä hetkellä. Hiukan näyttää perä olevan korkeammalla, mutta
oikeastaan keula on pienessä kuopassa. Tuota puppetin lätkäkikkaa voisi kokeilla noiden Lesjön
takajousien kanssa, jos perä tipahtaa liikaa. Ensin madalletaan ja sitten korotetaan  :idiot2:.
Oliko sulle puppet ne Lesjön takajouset ylimääräisenä?



Tein sitten pikkuvannekokeilun. Laitoin alle etuvetoisen Volvon aluvanteen ihan huvin vuoksi. Vanteet
ovat tuon hiukan uudemman Volvomme kesävanteet. Eihän ne kunnolla paikalleen istu, kun vanne ottaa
tolppaan kiinni. Mutta malliltan vanne voisi sopia ihan kivasti tähänkin laatikkoon. Tarvitsisi vaan hankkia
spacerit, jotta vannetta saisi tuotua hiukan ulospäin. Kuvan vanne on 17" kokoinen. Pitäisiköhän varastaa
nää vanteet etuvedosta? Mulla kun olisi toinenkin setti kesävanteita tohon etuvetoon.


Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Someday hopefully White Power; taas yksi 240, takajousiasiaa
« Vastaus #149 : 17.03.2013, 12:13:17 »
Omassa deekussa on edessä dieselin jouset katkottuna ja takana ne "sport" -jouset (2. jäykimmät mitä motonetistä saa, jäykemmät on kuormajouset) Eikä oo kyllä yhtään liian jäykkä ajaa..ei oo kivirekeä nähnytkään. Kyllä minä sinuna kokeilisin ainaki taakse noita samoja mitkä mulla. Etupäästä en osaa sanoa, ku dieselissä on keulapainoa kuitenki jonkin verran enemmän.. sen vaan tiedän, että deekuun lesjöt on varmasti ihan kenguru-kamaa..ei nuo vakiojousetkaan katkottuna liian jäykät ole.

Mutta makuasioita kaikkia.. :) Kokeile ensin vaikka noita samoja takajousia ku mulla, jos ei miellytä niin myöt ne eteenpäin ja ostat lesjöt. Omasta mielestä vakio 200-sarjan alusta on niin löysä, että melkeen oven kahava käy maahan ku kurviin tulee..joten jäykkä alusta ei oo pahitteeks.  8)
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013, 12:19:10 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

KL-varaosat  Race.fi