Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 mk2 hammastanko

  • 51 Vastauksia
  • 40956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #30 : 17.11.2012, 20:58:34 »
Moi

Itsellä sama vaiva autossa, että vuotaa rattiakselin juuresta hiukan öljyä. Mitähän tuossa tiivisteiden vaihdossa tarvii oikein autosta purkaa, että pääsee ne vaihtamaan. Olisi hienoa, että joku joka on tuon vaihdon/remontin tehnyt, niin laittaisi jonkunlaista ohjetta tänne foorumille. Ohjeet auttaisi varmaan aika monia, jotka aikoo ryhtyä tuota hommaa tekemään. Tuntuu aika hurjalta lähteä maksamaan reilua tonnia merkkikorjaamolle uudesta ohjausvaiheesta, jos itse tiivisteiden vaihdolla saa vanhalle tangolle vielä rutkasti lisää kilometrejä  ;)

PS. Morjens vaan kaikille foorumilaisille uudelta käyttäjältä  :hello:
  Kannattaa hakea volvolta uudet o-renkaat (4kpl hydr putkiin) Tokihan ne saa mittojenkin mukaan mutta...  ;)
1. Moottorin ylätuki irti poikkitangon päistä (muuten estää moottorin nostamista)
2. Raidepäät irti
3. Ohjausakseli irti raidetangosta
4. Moottorin takakumi irti ja moottoria pitää nostaa ylöspäin sen verran että saa se kumityynyn kokonaan pois
5. hydr putket irti orbitrolista( siis ne isommat, ja nehän on kiinni yhdellä pultilla)
6. raidetanko irti (4mutteria) ja ainakin itsellä lähti kun ensin työnsi apukuskin puolelle sen verran että vasen raidepää kääntyi     laatikon ali ja sitten siitä kuskin puolelle pois.
7. Merkitse orbitrolin yläreunaan kohta jossa akseli on ja kannattanee myös mitata raidepäistä kohta jotta se varmasti pysyy paikoillaan jotta saa sitten kasattua sen niin että rattikin jää suoraan jne...
8. orbitrolista pienemmät putket irti yhdellä torxilla ja sitten 2 torx ruuvia auki jonka jälkeen se lähtee irti raidetangosta. Saattaa olla hieman jämäkkä kun laakeri osittain raidetangon puolella. 
9. Akseli orbitrolin sisällä on kiinni vain sen alemman laakerin ulkokehältä ja pitäisi lähteä muutamalla kopautuksella sieltä pois.
    Ja jos vaihtaa molemmat stefat mikä lienee järkevintä niin irroitettava myös se lukkorengas jonka jälkeen laakerin saa    vedettyä esim ulosvetäjällä irti.
10. Kasaus luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä.
11. Kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen että jos öljy on päässyt käymään vähissä ja öljyn seassa paljon metallihiukkasia niin olisi syytä putsasta putket ja säiliö...

Poissa dee viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #31 : 27.11.2012, 23:21:11 »
onko näissä hammastangoissa jotkin puslat siinä päissä kumin jälkeen kun oma on toiselta puolelta väljä. ja tämä välys on poikittais suuntainen ja ei ole sisä raidetangon pää. toinen pää ei ole väljä! vai auttaako muuta kuin tanko vain vaihtoon???

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #32 : 28.11.2012, 21:30:10 »
Säätämällä saa poikittaisvälyksen kuriin. Tein itse tuon kiristyksen viime viikonloppuna, oli katsastussedälle liian väljää kuskin puolella.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa dee viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #33 : 29.11.2012, 13:00:39 »
onko siinä hammastangon alla jokusuoja kuppi minkä sisältä paljastuu kiristys mutteri? vai mitenkä tuo kiristys operaatio tapahtuu??

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #34 : 29.11.2012, 15:43:15 »
Hammastangon "takapuolella" on suojus / lukkorengas niitattuna säätöpalikkaan. Säädön saa tehtyä hyvällä tuurilla vakaajatangosta huolimatta.

Itse säädin pöydällä, kun muutenkin tarkistelin hammastankoa.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa volvo96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • Pure Jenkki!!
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #35 : 09.12.2012, 04:01:11 »
Dodii,oma traktori sai joululahjan,eli "uuden" hampitangonmännä viikolla ja uuden tehostimen pumpun myös,on höyhenen kevyt pyöritellä rattia,mut hiukan tunnoton kun ajaa motarilla :(,rahhoo mäni osiin ja työhön n.1000 e :(,mutta onpahan kunnossa nyt... 8)
Chrysler Grand Voyager 3.3 V6 LE -96

Poissa tessu85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #36 : 09.12.2012, 13:40:23 »
Mitä kaikkia piti purkaa että sai hammastangon pois? Itellä alkaa huomenna sama operaatio. Onko mitään erityistä mitä pitää huomata?

Poissa volvo96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • Pure Jenkki!!
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #37 : 09.12.2012, 13:52:48 »
Tuohon en osaa vastata,kun teetätin sen yleiskorjaamolla,en edes harkinnut tekeväni sitä itse,korjaamolla tekivät 4,5 tuntia töitä sen kanssa....eiköhän joku täällä osaa vastata tuohon :)
Chrysler Grand Voyager 3.3 V6 LE -96

s73

  • Vieras
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #38 : 09.12.2012, 19:10:26 »
Tuolta löysin jotain tiivistesarjaa, sopiiko ne tähän. ??? Ei tuo kieli oikein taivu, www.skandix.de

Poissa tessu85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #39 : 11.12.2012, 21:21:54 »
Moi.
Mulle vaihdettiin tänään tuohon 06 v70 hommaamani korjattu vaihto hammastanko. Työtä oli laskutettu 4.5h. Ratti tuntuu aavistuksen raskaammalta käännellä, onkohan ihan normaalia? Ja ennen ratissa oli pieni "välys" nyt sitä ei ole enää...

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #40 : 21.01.2013, 15:08:26 »
Kannattaa varmaan samalla vaihtaa se toinenkin stefa ettei ala vuotamaan hammastangon sisälle!! Ei nyt ole sen numeroa tässä mutta jos on jollain mitat tai numero niin olisi varmaan hyvä laittaa sekin tänne... Nosturilla meni kolmisen tuntia.. Ehkä kaksikin tuntia riittää jos ei ihmettele vaan tekee!!
Isompi stefa  ZF  0770080470
           mitat   29-43-7
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #41 : 21.01.2013, 23:00:21 »
Isompi stefa  ZF  0770080470
           mitat   29-43-7

Onnistuuko noiden akselitiivisteiden (stefojen) vaihto, niin että ohjausvaihde on paikallaan. Mikäli onnistuu, niin jos joku voisi laittaa tarkempaa ohjetta, mitä tarvii purkaa, niin ei tulisi tehtyä turhaa työtä. Omassani vuoto on vielä kohtuu pientä ja hammastanko vaikuttaa muuten hyvältä, että jos noilla tiivisteiden vaihdolla vielä selviäisi edes jonkun matkaa.

t. apa75
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa Mr.Q

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #42 : 14.10.2013, 12:05:34 »
Terve,

itsellä rattiakselin steva kuolaa sen verran että vaihto täytyy suorittaa ennen katsastusta.
Täällä jo tulikin nuo stefojen mitat, eli 20x30x5mm näitä 1kpl rattiakselin juureen ja 29x43x7mm näitä ilmeisesti tarvitaan 2kpl hammastangon päihin?
Onko määrät oikein ja sopiiko ne molempiin hammastankoihin, kun näitähän on kahdelta eri valmistajalta?

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #43 : 18.10.2013, 10:22:37 »
Noniin, autona 10/2003 rekisteröity, 2004:ksi runkonumeron perusteella luokiteltu 2.5T ZF:n servotronic tangolla. Vuotaa öljyä ja välystäkin tuntuu olevan ihan kohtuu paljon. Kävin kysymässä hintoja vaihdolle, niin sinisellä 1300€ osat ja 1700€ töineen. Nyrkkipajalta 1060€ osat ja 300€ työt. Perkele!!  >:(
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #44 : 18.10.2013, 11:02:03 »
Noniin, autona 10/2003 rekisteröity, 2004:ksi runkonumeron perusteella luokiteltu 2.5T ZF:n servotronic tangolla. Vuotaa öljyä ja välystäkin tuntuu olevan ihan kohtuu paljon. Kävin kysymässä hintoja vaihdolle, niin sinisellä 1300€ osat ja 1700€ töineen. Nyrkkipajalta 1060€ osat ja 300€ työt. Perkele!!  >:(
Ritariautossa tampereella osa ~700€
Työtä siihen meni ~4tuntia (oliko a/85€)
Ja 4pyörä suuntaus 60€
Samalla vaihdettiin eteen iskarit ja jouset(ja niihen kuuluvat osat, kun kerran joutuu purkaan irti valmiiksi), koiranluut ja 1 alapallo joka oli väljä (olihan se ollut autossa jo perätii 5kk)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo