Ei kyllä mun mielestä paljoa kannata 6.5" isompia edes harkita. Ei mahdu helposti ja saatu hyöty on aika kyseenalainen. Etenkin kun usein nuo 8"-> ovat yleensä aika huonoja sitten keskiäänialueella, eli vaatisi sen erillisen 3-4" keskiäänen sitten vielä lisäksi.
Omaan tuli jo laiteltua etupäähän 6.5" erillissarja ja samalla eristeltyä etuovia hieman. Hyvin se onnistui 0-5C lämpötilassa kun aurinko paistoi ja antoi 2000W puhaltimen puhaltaa vieressä
Sarjaksi valikoitui Autosoundin testin voittanut Rainbow Sound Line SL-C6.2 hintaan 169e. En ehtinyt purkamaan alkuperäistä kaiutinta irti autosta mukaan malliksi, joten valikoitiin hifiliikkeen hyllystä kuvien perusteella sopivan oloiset sovitusrenkaat, ainoat hyllystä sillä hetkellä löytyneet olivat
nämä Opelin sovitusrenkaat.
Vanhat kajarit lähti helposti pois poraamalla popniitit auki... ja nyt kun ne näkee irtona, ei kyllä mikään ihme ettei ääni ollut kovin korvia hivelevää...
(Kuva poistettu lainauksesta.)(Kuva poistettu lainauksesta.)
Alkup. kaiutin
Vanhoissahan ei erillisiä soviterenkaita ole lainkaan vaan koroke osa on itse kaiuttimen runkoa. Noh eiväthän nuo Opelin sovitteet tietenkään olleet ihan bolt-on. Muuten olisivat kyllä sopineet suoraan, mutta reikäjako on n. 1cm liian pieni. Tästä tosin selvittiin helposti kolmella lyhyellä itseporautuvalla ruuvilla. Parista kohtaa korokerenkaat tuntuivat jäävän hieman irti pellistä, joten laitoin varmuudeksi pellin ja korokerenkaan väliin normaalia ikkunatiiviste P-nauhaa. Tämä tosin oli ehkä aivan turhaa, koska kuitenkin lopuksi tiivistin ja jäykistin korokerenkaat äänieristysmatolla.
En osaa sanoa löytyisikö tuohon malliin edes hakemalla tismalleen oikeita korokerenkaita, ainakaan mitkään ko. tarvikkeita valmistavat liikkeet eivät tunnu tuntevan ko. automallia. Mutta mielestäni esim. tuo käyttämäni Opelin sovite+ruuvit on sen verran helppo ratkaisu että parempaa on turha ainakaan pitkään hakea. Maksimi upotussyvyydeksi ko. renkailla tuli n. 9cm, eli ilmankin korokerenkaita alle 6cm upotussyvyydellä olevat kaiuttimet saattavat sopia paikoilleen (ko. Rainbown elementeissä 65mm upotussyvyys)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Korokerengas paikoillaan ja tiivistettynä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kaiutin paikallaan
Oven ulkopeltiin laitoin äänieristemattoa niin paljon ja pitkälle kuin kaiuttimen reiästä saa. Kovin paljoa sitä ei saanut, oven alareunaan ehkä n. 60cm leveydeltä jonka korkeus etupäästä n. 25cm ja takapäästä n. 10cm sekä oven yläreunaan jäykistepalkin yläpuolelle ehkä n. 20x30cm verran. Yritin kuitenkin kompensoida tätä laittamalla eristettä paloissa limittäin jotta eristevahvuus olisi luokkaa 1.5x. Lopputulos olisi varmasti parempi jos koko ulkopellin saisi vuorattua mutta se edellyttäisi melkoista purkamista... Eristematon päälle laitoin 15-20mm paksua aaltomaisella pinnalla olevaa polyuretaanieristettä kaiuttimen kohdalle n. 20x30cm palan, näkyy edeltävässä kuvassa jossa ei kaiutinta.
Sisäpuolelle tulevaan peltipintaan yritin laittaa eristelevyä kaikkialle mikä koputtelemalla tuntui sitä vaativan. Ovet ovat luonnostaankin sen verran tukevat etten nähnyt tarpeelliseksi laittaa eristettä tuon enempää, ylimääräinen paino ovessa kun ei ole kovin hyvä saranoille pidemmän päälle.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Sisäpuolen pelti eristettynä
Jakosuotimelle löytyi sopiva kolo suoraan midbasson yläpuolelta, kiinnitykseen käytin taas yhtä itseporautuvaa ruuvia. Johdot midbassolle vedin samasta läpiviennistä mistä johdot tulevat oven katkaisijoille yms. Tiedoksi: hanttarin puolella alkuperäisen johtosarjan keltainen johto on miinus, kuskin puolella harmaa on miinus.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jakosuodin asennettuna
Ovipahviin laitoin kaikkiin isompiin tasaisiin pintoihin sekä jokapuolelle midbasson ympärille tuota samaa 2mm butyylieristettä. Kaiuttimen ympärille sekä muualle mihin vain mahtui laitoin lisäksi 10mm paksua pehmeää polyuretaanieristettä. Kuvassa on hanttarin puolen ovi, jossa hieman säästelin tuota pehmeämpää eristettä kun tuntui käyvän vähiin, mutta kuskinpuolelle laitoin kaiken lopun eristeen ja sitä riitti ympäri asti reunoihin 5-10cm kaistaleet.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ovipahvi
Diskantille ei oikein löytynyt sopivaa kiinnityspintaa oven puolelta, joten kiinnitin sen tuohon peilikolmion peitemuoviin pätkällä reikänauhaa ja parilla ruuvilla. Suuntauksesta tuli ihan OK kun käytin asennuksessa diskantin omaa hieman vinoa jalustaa. Kuvan oton jälkeen vielä vuorasin ko. muovinpalan ympäriinsä tuolla pehmeällä urtsimatolla.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Diskantti
Lopputulos
- Äänenlaadussa aivan selkeä parannus, kuten oli odotettavissakin. Etenkin CD:ltä toistettaessa, mutta myös radiolla muutos oli merkittävä. Nyt kuuntelee radiotakin jo suht mielellään työmatkoilla...
- Äänieristys varmasti auttoi etenkin bassojen toistoon, mutta mitään selkeää ajomelun vaimenemista en huomannut.
- Takakaiuttimien ääni kuulostaa todella kehnolta jos takakaiuttimiin säätää vähääkään ääntä. Siksi ajattelinkin seuraavaksi eristää myös takaovet ja vaihtaa tilalle jonkin mahdollisesti edullisemman erillissarjan tai koaksiaalit.