RallyBaron  Samppasport

V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus

  • 78 Vastauksia
  • 41192 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eddie

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #45 : 22.03.2013, 10:41:38 »
Joo ja -07 v50:lläkin olen tuota samaa juttua kironnut kyllä kunnolla! Miten se radio voi olla äänenlaadultaan huonompi kuin yhdessäkään ajamassani vanhemmassa autossa. Ihan kuin ääni tulisi ananaspurkista ulos.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #46 : 23.03.2013, 11:23:25 »
Laitetaas nyt tänne kaikkien näkyville mitä VIDA kertoo näistä eri audiotasojen kaiuttimista.

Performance
The integrated audio module (IAM) for Performance has four speakers directly connected to the control module:
one pair of front loudspeakers
one pair of rear loudspeakers. 
Each speaker has an element for the entire frequency range. A tweeter for the front and rear speakers is available in certain markets.
Impedance for each speaker is 4 Ω.


High Performance
8 loudspeakers are used for High Performance and High Performance HP. A 2-way loudspeaker system with bass and mid range with separate treble loudspeakers. The speakers are installed in the front/rear doors.
The impedance is 2 Ω for the base/mid range loudspeakers and 5 Ω for the treble speakers.
 
 
Premium Sound
12 loudspeakers are used for Premium Sound. The loudspeaker system consists of separate base, mid range and treble loudspeakers. The rear speakers are a 2-way system with base and mid range speakers and separate treble loudspeakers. To increase the sound there is a 2-way central loudspeaker in the dashboard.
The impedance is 4 Ω for the base loudspeakers, 8 Ω for the mid range and 6 Ω for the trebles. The central loudspeaker impedance is 4 Ω. 
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #47 : 26.03.2013, 09:06:32 »
Okei - nyt on lämpimikseen kysynyt uusia elementtejä muutamasta paikasta. Ilmeisesti helppoa settiä ei ole tarjolla, vaan vaatii mm. korokerenkaan askartelua. Heräsi kysymys: mitä iloa peruskäyttäjä saa, jos se tuuppaa 6.5 elemntin sijaan isomman, jos nyt yleensä mahtuu..

Oletus nyt on että eteen tulee erillissarja ja taakse koaksiaalit - vai onko toi takaovien koaksiaalit "turhat"?

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #48 : 26.03.2013, 13:23:36 »
Okei - nyt on lämpimikseen kysynyt uusia elementtejä muutamasta paikasta. Ilmeisesti helppoa settiä ei ole tarjolla, vaan vaatii mm. korokerenkaan askartelua. Heräsi kysymys: mitä iloa peruskäyttäjä saa, jos se tuuppaa 6.5 elemntin sijaan isomman, jos nyt yleensä mahtuu..

Oletus nyt on että eteen tulee erillissarja ja taakse koaksiaalit - vai onko toi takaovien koaksiaalit "turhat"?

Isompi elementti (jos puhutaan saman sarjan kaiuttimesta eri koossa) liikuttaa enemmän ilmaa = enemmän bassoa. Samalla se kuitenkin haluaisi enemmän tehoa. Jos asennus on hento ja vaimennusta ei löydy, niin tuskin mitään iloa. Tässä kohdassa sijoita pienempään ja parempaa elementtiin ja/tai vaimennukseen.

Jos tarkoituksena on 90% kuunnella etupenk(e)iltä, niin takaovien laitteet kannattaa jättää kauppaan. Taas kerran säästä ne rahat tai sijoita muihin osa-alueisiin.

EDIT: Ja kuten jv70 jo mainitsikin, niin kyllä sen äänilähteenkin pitää olla kunnossa, että niistä kajareista saadaan taas hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013, 13:30:07 kirjoittanut BuuBBa »
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #49 : 26.03.2013, 16:21:19 »
EDIT: Ja kuten jv70 jo mainitsikin, niin kyllä sen äänilähteenkin pitää olla kunnossa, että niistä kajareista saadaan taas hyötyä.

Jos se ääni ryssitään jo alkupäässä, ei mikään vahvistin tai kaiuttimet sitä enään pelasta.
Vaikkakin ne jälkiasennetut erillissarjat soi taatusti paremmin kuin nää tehtää viritelmät.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #50 : 26.03.2013, 17:16:57 »
Joo tuohan on jo aiemmin todettu, ettei äänenlähde ole parasta a-ryhmää. Toisaalta ainakaan mulla ei mitään superhifiä tarvitakkaan, pelkästään siitä syystä että auton melu matkavauhdeissa on kuitenkin yli 60db.. eristys/vaimennus jollain tasolla ja vähän paremmat kaiuttimet niin saa henkistäkin parannusta...

ja se radion ääni ei missään fm vehkeessä hurrahuutoja saa..

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #51 : 26.03.2013, 21:46:21 »
Ei kyllä mun mielestä paljoa kannata 6.5" isompia edes harkita. Ei mahdu helposti ja saatu hyöty on aika kyseenalainen. Etenkin kun usein nuo 8"-> ovat yleensä aika huonoja sitten keskiäänialueella, eli vaatisi sen erillisen 3-4" keskiäänen sitten vielä lisäksi.

Omaan tuli jo laiteltua etupäähän 6.5" erillissarja ja samalla eristeltyä etuovia hieman. Hyvin se onnistui 0-5C lämpötilassa kun aurinko paistoi ja antoi 2000W puhaltimen puhaltaa vieressä :)

Sarjaksi valikoitui Autosoundin testin voittanut Rainbow Sound Line SL-C6.2 hintaan 169e. En ehtinyt purkamaan alkuperäistä kaiutinta irti autosta mukaan malliksi, joten valikoitiin hifiliikkeen hyllystä kuvien perusteella sopivan oloiset sovitusrenkaat, ainoat hyllystä sillä hetkellä löytyneet olivat nämä Opelin sovitusrenkaat.

Vanhat kajarit lähti helposti pois poraamalla popniitit auki... ja nyt kun ne näkee irtona, ei kyllä mikään ihme ettei ääni ollut kovin korvia hivelevää...

Lainaus
(Kuva poistettu lainauksesta.)(Kuva poistettu lainauksesta.)
Alkup. kaiutin

Vanhoissahan ei erillisiä soviterenkaita ole lainkaan vaan koroke osa on itse kaiuttimen runkoa. Noh eiväthän nuo Opelin sovitteet tietenkään olleet ihan bolt-on. Muuten olisivat kyllä sopineet suoraan, mutta reikäjako on n. 1cm liian pieni. Tästä tosin selvittiin helposti kolmella lyhyellä itseporautuvalla ruuvilla. Parista kohtaa korokerenkaat tuntuivat jäävän hieman irti pellistä, joten laitoin varmuudeksi pellin ja korokerenkaan väliin normaalia ikkunatiiviste P-nauhaa. Tämä tosin oli ehkä aivan turhaa, koska kuitenkin lopuksi tiivistin ja jäykistin korokerenkaat äänieristysmatolla.
En osaa sanoa löytyisikö tuohon malliin edes hakemalla tismalleen oikeita korokerenkaita, ainakaan mitkään ko. tarvikkeita valmistavat liikkeet eivät tunnu tuntevan ko. automallia. Mutta mielestäni esim. tuo käyttämäni Opelin sovite+ruuvit on sen verran helppo ratkaisu että parempaa on turha ainakaan pitkään hakea. Maksimi upotussyvyydeksi ko. renkailla tuli n. 9cm, eli ilmankin korokerenkaita alle 6cm upotussyvyydellä olevat kaiuttimet saattavat sopia paikoilleen (ko. Rainbown elementeissä 65mm upotussyvyys)

Lainaus
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Korokerengas paikoillaan ja tiivistettynä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kaiutin paikallaan

Oven ulkopeltiin laitoin äänieristemattoa niin paljon ja pitkälle kuin kaiuttimen reiästä saa. Kovin paljoa sitä ei saanut, oven alareunaan ehkä n. 60cm leveydeltä jonka korkeus etupäästä n. 25cm ja takapäästä n. 10cm sekä oven yläreunaan jäykistepalkin yläpuolelle ehkä n. 20x30cm verran. Yritin kuitenkin kompensoida tätä laittamalla eristettä paloissa limittäin jotta eristevahvuus olisi luokkaa 1.5x. Lopputulos olisi varmasti parempi jos koko ulkopellin saisi vuorattua mutta se edellyttäisi melkoista purkamista... Eristematon päälle laitoin 15-20mm paksua aaltomaisella pinnalla olevaa polyuretaanieristettä kaiuttimen kohdalle n. 20x30cm palan, näkyy edeltävässä kuvassa jossa ei kaiutinta.

Sisäpuolelle tulevaan peltipintaan yritin laittaa eristelevyä kaikkialle mikä koputtelemalla tuntui sitä vaativan. Ovet ovat luonnostaankin sen verran tukevat etten nähnyt tarpeelliseksi laittaa eristettä tuon enempää, ylimääräinen paino ovessa kun ei ole kovin hyvä saranoille pidemmän päälle.

Lainaus
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Sisäpuolen pelti eristettynä

Jakosuotimelle löytyi sopiva kolo suoraan midbasson yläpuolelta, kiinnitykseen käytin taas yhtä itseporautuvaa ruuvia. Johdot midbassolle vedin samasta läpiviennistä mistä johdot tulevat oven katkaisijoille yms. Tiedoksi: hanttarin puolella alkuperäisen johtosarjan keltainen johto on miinus, kuskin puolella harmaa on miinus.

Lainaus
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jakosuodin asennettuna

Ovipahviin laitoin kaikkiin isompiin tasaisiin pintoihin sekä jokapuolelle midbasson ympärille tuota samaa 2mm butyylieristettä. Kaiuttimen ympärille sekä muualle mihin vain mahtui laitoin lisäksi 10mm paksua pehmeää polyuretaanieristettä. Kuvassa on hanttarin puolen ovi, jossa hieman säästelin tuota pehmeämpää eristettä kun tuntui käyvän vähiin, mutta kuskinpuolelle laitoin kaiken lopun eristeen ja sitä riitti ympäri asti reunoihin 5-10cm kaistaleet.

Lainaus
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ovipahvi

Diskantille ei oikein löytynyt sopivaa kiinnityspintaa oven puolelta, joten kiinnitin sen tuohon peilikolmion peitemuoviin pätkällä reikänauhaa ja parilla ruuvilla. Suuntauksesta tuli ihan OK kun käytin asennuksessa diskantin omaa hieman vinoa jalustaa. Kuvan oton jälkeen vielä vuorasin ko. muovinpalan ympäriinsä tuolla pehmeällä urtsimatolla.

Lainaus
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Diskantti


Lopputulos

- Äänenlaadussa aivan selkeä parannus, kuten oli odotettavissakin. Etenkin CD:ltä toistettaessa, mutta myös radiolla muutos oli merkittävä. Nyt kuuntelee radiotakin jo suht mielellään työmatkoilla...
- Äänieristys varmasti auttoi etenkin bassojen toistoon, mutta mitään selkeää ajomelun vaimenemista en huomannut.
- Takakaiuttimien ääni kuulostaa todella kehnolta jos takakaiuttimiin säätää vähääkään ääntä. Siksi ajattelinkin seuraavaksi eristää myös takaovet ja vaihtaa tilalle jonkin mahdollisesti edullisemman erillissarjan tai koaksiaalit.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #52 : 27.03.2013, 08:08:50 »
Kiitos Andyks - helpottaa omaa projektia, kunhan siihen tarttuu. Ainakin noi uudet äänentoistimet näyttää katu-uskottavilta. tietysti, jos takakaiuttimet kuulosta entistä huonommilta niin viritys lienee onnistunut.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2013, 10:04:02 kirjoittanut D5GT »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #53 : 29.03.2013, 13:27:10 »
Tuli testattua tuota premium soundia. En sitä kuraksi kyyllä lähtisi moittimaan. Huima hyppäys on tapahtunut esim S60R:n systeemeistä. Löytyy equt erikseen eteen ja taakse sekä erikseen säädettävä kuuntelijan paikka. (kuski,etu tai taka). Äänen laatu on ihan kelvollinen jopa noilla MP3:lla. Lähinnä mitä kaipaa olisi alabassoa  alle 60hz.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #54 : 29.03.2013, 13:41:14 »
Omaan tuli jo laiteltua etupäähän 6.5" erillissarja ja samalla eristeltyä etuovia hieman.
Asiallisen näköset asetukset  O0 Siihen vielä sopiva soitin ja vahvistin niin paranee saundit entisestään.  ;)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #55 : 30.03.2013, 12:31:05 »
Minnes se uuden soittimen työntäisi siinä lastumallisessa keskikonsolissa..

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #56 : 30.03.2013, 12:45:00 »
Uusien autojen hienouksia.. onneksi ei tarvi ite sekaantua. Hanskalootaan soitin jos passaa että se humppaa samalta radiokanavalta pääsääntösesti musaa, tai vaikkapa mp3 tikulta shufflella parhaita ikivihreitä. Ratin säätimet volumelle jne taitaa kuitenkin saada joissain soitinmalleissa pelaamaan?

 :idiot2:

Tietysti hyvä vaihtoehto on myydä Geely pois ja ostaa aito Volvo jossa on normaali soittimen paikka, ja kardaani  :pomo: :D

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #57 : 30.03.2013, 12:55:27 »
Kauankohan kestää ennen kuin aletaan valmistamaan alkuperäisiin säätimiin sopivia aftermarket vehkeitä..

Nyt sun kannattaisi tarkistaa milloin Geely kauppa tehtiin ja muutenkaan en palaisi vanhaan, 740/940 sarjalaisiin.

Poissa Jagrullar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #58 : 04.04.2013, 22:08:34 »
Tiedoksi: hanttarin puolella alkuperäisen johtosarjan keltainen johto on miinus, kuskin puolella harmaa on miinus.

Kiitoksia hyvistä ohjeista! Luin eilen tämän ketjun ja kuvauksesi luettuani päädyin heräteostoksena varaamaan samanlaisen setin ja haen sen liikkeestä tiistaina. Asennusta pohjustellen kysymys noista johdoista... Oma autoni on -09 eli oletettavasti aika samanlainen kuin omasi. Mutta jos ei olekaan, niin millä selvitit noi miinusjohdot? (kuten huomataan, en itse ole noista kovin perillä ja siksi hyvät ohjeet innostivatkin ostoksille).
V70 2,4D -09

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 / XC70 -08 -> Performance äänetoiston parannus
« Vastaus #59 : 04.04.2013, 23:01:26 »
Mulla ei ole tietoa kuinka ne kokeilematta erottaa, korvalla kuulee jos ne on väärinpäin. Ilmeisesti kaiuttimet ei mene rikki, vaikka ne hetkeksi kytkisi väärin.

Villi veikkaus, - piuha on molemmilla puolilla musta tai siinä menee musta raita?

 

Futurez  Kulkukoira