Autodiagnoosi  Carcom Oy

Biodiesel

  • 99 Vastauksia
  • 32413 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Biodiesel
« Vastaus #75 : 02.06.2017, 11:26:20 »
Saisivat vaan rakentaa noita asemia tänne perähikiällekin. Metrejä tulee vuodessa n.25tkm niin kyllä tuon jossakin näyttävä jos puolet lähtee päästöistä -muuallakin kuin lompakossa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9528
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Biodiesel
« Vastaus #76 : 02.06.2017, 11:28:29 »
Kauppiksen juttu vanhasta transportterista joka siirtyi käyttämään Nesteen MY:tä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mies-tankkasi-uusiutuvaa-dieselia-vanhaan-pakuunsa-ja-hammastyi--nain-kavi-paastotestissa/aFwaVL7F

Klikkiotsikoita postaillessa olis ihan kiva kertoa myös se pihvi jutusta. Muuten tulee oletettua ettei siinä sitä ollutkaan. Veikkaan että "hämmästys" tuossa oli sitä että rohjo savutti aivan samalla lailla kuin ennen.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Biodiesel
« Vastaus #77 : 02.06.2017, 13:48:18 »
Turkulainen Mika katsastutti tammikuussa 22 vuotta vanhan pakettiautonsa. Volkswagen Caravelle 1,9 TD:n mittarissa oli tuolloin kilometrejä 263 955.

Katsastuksessa mitattu savutus eli K-arvo oli 1,42.

Mika, joka ei halua sukunimeään julkaistavan, oli ajanut katsastukseen asti perinteisellä, fossiilisella dieselillä. Katsastuksen jälkeen hän alkoi tankata autoon Neste MY uusiutuvaa dieselpolttoainetta.

Huhtikuussa Mika ajoi samalle katsastusasemalle ja mittautti K-arvon uudelleen samalla laitteella. Mittarissa oli nyt kilometrejä 265510, eli ajoa oli kertynyt reilut puolitoistatuhatta kilometriä. Nyt K-arvo oli 0,82.

"Se lähes puolittui, voi sanoa, että romahti. Hämmästyttävää. Uusi arvo vastaa pari vuotta vanhan dieselpakettiauton päästöjä", sanoo Mika.

Trafin katsastusohjeen mukaan Euro4 tai Euro5 -päästöluokan dieselautojen K-arvon on oltava 1,5 tai sen alle, joten nyt 22 vuotta vanhan, ilman hiukkassuodatinta olevan dieselpakettiauton K-arvo on modernien dieseleiden vertainen.

Vuosimallin 1995 Caravellelle ei oltu mittausten välissä tehty mitään korjauksia eikä muutoksia, pelkästään vaihdettu polttoainelaatua.

Caravellen polttoaineenkulutus on uusiutuvalla dieselillä ollut alle 8,5 litraa sadalla kilometrillä. Mika pitää kulutusta pienenä, etenkin kun autolla on ajettu pääasiassa kaupunkiajoa ja kuorma päällä.

Mikan mielestä auton moottori käy nyt aiempaa nätimmin, pehmeämmin.

"Kaveri kiinnitti auton vetokoukkuun peräkärryä auton käydessä, ja sanoi, että sinulla on moottorissa jotakin vikaa, kun pakokaasut ei haise miltään", kertoo Mika.

Tämän vuoden alussa lanseerattu Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu täysin jätteistä ja tähteistä.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #78 : 02.06.2017, 15:15:18 »
Onhan tuosta oikein komia uutinen ja repäisevä otsikko tempaistu.  ::) Harmi, ettei kummassakaan mittaustuloksessa ole mitään epätavallista, ja tuskin polttoaineen vaihto siihen on millään tapaa vaikuttanut.  :)
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #79 : 05.06.2017, 11:38:46 »
Onhan tuosta oikein komia uutinen ja repäisevä otsikko tempaistu.  ::) Harmi, ettei kummassakaan mittaustuloksessa ole mitään epätavallista, ja tuskin polttoaineen vaihto siihen on millään tapaa vaikuttanut.  :)
VTT on tehnyt käytännön kokeita uusiutuvalla dieselillä jo kymmenen vuoden ajan.

”Hiukkaspäästöjen todettiin alenevan keskimäärin 30 prosenttia. Se, että savutus vähenee samassa suhteessa on aivan loogista”, sanoo Nylund.

Selitys löytyy uusiutuvan dieselin ja fossiilisen dieselin erilaisesta polttoainekemiasta. Uusiutuvassa dieselissä on pelkästään parafiinisia hiilivetyjä, kun taas fossiilinen diesel on sekoitus lukuisista hiilivedyistä.

Näistä hiilivedyistä etenkin aromaattiset yhdisteet muodostavat palaessaan helposti nokea, eli hiukkaspäästöjä. Nämä näkyvät dieselautojen savutustestissä.

Nylund kertoo, että kun uusiutuvaa ja tavallista dieseliä poltetaan avoimessa astiassa, perinteinen diesel muodostaa näkyvää savua, mutta uusiutuva diesel palaa savuttomasti.

”Uusiutuva diesel on kirkas, väritön neste, melkeinpä hajuton. Maallikonkin on helppo mieltää, että se palaa puhtaammin kuin perinteinen diesel”, sanoo Nylund.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vttn-professori-vahvistaa-diesel-mikan-vaitteen-lahipaastot-vahenevat-uusiutuvalla-dieselilla/Qt68yhY3
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Biodiesel
« Vastaus #80 : 05.06.2017, 19:33:32 »
Rohkeasti eilen tankkasin tällä Deekun tyhjästä täyteen=n. 46 litraa.
Näytti todellakin kirkkaalta ja ehkä hiukan 'rasvaiselta', no on nyt sitte eko mieli ;)
T: Antti R.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Biodiesel
« Vastaus #81 : 19.06.2017, 09:08:01 »
Tuli eilen tankattua ensimmäistä kertaa tätä MyDieseliä. Ero normibensaan oli 0,15 euroa, joten hetken joutui miettimään... Mutta kokeiltua tuli.

Ei ainakaan moottoritiekulutuksessa havaittavaa eroa. En käyntiäänestäkään osaa sanoa. Pakokaasuja en pahemmin päässyt haistelemaan, mutta kyllä nekin vielä tutuksi tulee, kun auto käy ja lastaa rattaita kyytiin.

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Biodiesel
« Vastaus #82 : 19.06.2017, 10:38:41 »
Itsekin tein jo periaatepäätöksen ettei pelkkää fossiilista syövää kulkinetta enää tule.
Nyt on käytössä E85 ja harkinnassa kaasuauto. Näiden (oikeassa ajossa) 300+km sähköautojen hinnan laskua odotellessa MyDiesel on nyt tuonut ensimmäistä kertaa dieselmoottorit mukaan peliin.
Harmi sinänsä, että useampi valmistaja, Volvo mukaanlukien, on jo lyönyt hanskat tiskiin dieselmoottorin kehittämisessä ja tunnustaneet, ettei hintaa saada uusissa henkilöautoissa enää kilpailukykyiseksi. Useampi vuosikymmenhän tässä kuitenkin on vielä tehokasta käyttöikää dieselhenkilöautoillakin.
V50 T5 awd -06

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Biodiesel
« Vastaus #83 : 20.06.2017, 22:42:44 »
Tuli tuolla väärässä topicissa asiaa sivuttua, joten ajattelin tänne tulla kertomaan ajatuksiani. Biodiesel on kylläkin vielä kokeilematta itseltä, kun ei sitä näiltä suunnilta ole saanut. En usko, että tuon eroa ajossa huomaa millään tavalla, mutta ajattelin kyllä siirtyä siihen täysin kunhan tulee näille suunnille saataville.

Kun tuolla toisaalla kerroin Nesteen raportin mukaan tämän tosiaan tiputtaneen aika paljon partikkeli, CO ja HC -päästöjä, jäin miettimään syytä tälle. Syy selvisi, ja syyllisenä on se fakta, että biodieselit sisältävät pääasiassa tyydyttyneitä paraffiinisia hiilivetyjä, kun fossiili-diesel sisältää paljon myös aromaattisia hiilivetyä. Kemiallisesti en ole riittävän pätevä selittääkseni syytä, mutta se on havaittu, että paraffiiniset hiilivedyt vähentävät partikkeli, CO ja HC-päästöjä aromaattisiin verrattuna. Selvisi myös, että paraffiinisiä hiilivetyjä, kuten biodieseliä, lisätään fossiili-diisselin sekaan parantamaan sen ominaisuuksia, eli se on ollut eräänlainen lisäaine.

Sekin on fakta, että paraffiiniset hiilivedyt omaavat korkeamman setaaniluvun kuin aromaattiset. Nesteen MY omaa omaa noin 25 pykälää korkeamman setaaniluvun kuin perus Nesteen kesädiesel (ero pienempi verrattuna heidän Pro diisseliin, joka käsittääkseni sisältää tätä MY dieseliä, jonka avulla tämä Pro on sitten parempaa kuin perusdiesel). Mistä siten voi johtua, että kun se syttyy paremmin ja nopeammin, ei NOx-päästöt muka kasva? Palaako se hitaammin? Jotain sellaista täytyy tapahtua, sillä raportin mukaan MY laskee vääntömomenttia verrattuna fossiiliin, joskin erittäin lievästi. Suunnilleen samassa suhteessa NOx-päästöjen raportoituun alenemiseen verrattuna. Mutta mikäli sillä on lyhyempi sytytysviive, pitäisi tulokset olla päinvastaiset (olettaen että sama ajoitus), sillä kun paine kohoaa nopeammin, pitäisi vääntömomentin ja NOx-päästöjen kohota. Uutta tavaraa tämä MY niin tässä on henkilökohtaisesti vielä vähän pihalla sen ominaisuuksista. Pitäisi saada Nesteen porukka tänne selventämään asioita. Ymmärrän kyllä etteivät halua liikaa paljastaa, mutta kun samalla tulee mainoksia niin menee sekaisin, kun ei ole riittävän tarkkaa faktatietoa saatavilla. Mainokset kun aina antavat väärän kuvan ja hankaloittavat asian ymmärtämistä.

Ja itselleni selvennän myös, että Nesteen tavara ei sisällä happea toisin kuin perinteiset esteri-biodieselit. Ja se on tuotettu käsittääkseni hydraamalla rasvoja, jotka ovat peräisin biojätteestä. Tämä myös lisää polttoaineen vetypitoisuutta ja täten selittää puhtaampaa palamista. Mutta kuinka uusiutuvasta lähteestä tämä vety on peräisin? Metaanista? Onko tämä metaani sitten biokaasua vai maakaasua?

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
Vs: Biodiesel
« Vastaus #84 : 22.06.2017, 13:32:42 »
NOx:ia muodostuminen on enempi riippuvainen lämpötiloista eli kuumissa kohdissa typpi hapettuu muodostaen NOx päästöjä. Mistä olet saanut tiedon , että MY alentaa vääntöjä ? Syynä ehkä MY:n alempi tiheys kuin normi kesälaadun, mutta talvilaadun kanssa aika tasoissa.

ja en ole Nesteellä  ;)

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Biodiesel
« Vastaus #85 : 22.06.2017, 17:56:53 »
NOx:ia muodostuminen on enempi riippuvainen lämpötiloista eli kuumissa kohdissa typpi hapettuu muodostaen NOx päästöjä. Mistä olet saanut tiedon , että MY alentaa vääntöjä ? Syynä ehkä MY:n alempi tiheys kuin normi kesälaadun, mutta talvilaadun kanssa aika tasoissa.

ja en ole Nesteellä  ;)
Näinhän se on. Paine kehittyy sen lämpötilan kasvamisen seurauksena, kun jotain poltetaan. Eli palamisen kehittämä lämpöenergia saa palamistuotteet laajenemaan, suljetussa tilassa nostaen painetta. Tällä paineella sitten luodaan se vääntömomentti, ja lämpötilalla kehittyy NOx. Siksi ne seuraavat toisiaan. Muitakin tekijöitä ja vaikuttajia toki löytyy.

Sitä tässä vaan yrittänyt selittää itselleni, että mikä tuossa polttoaineen koostumuksessa aiheuttaa NOx:n vähenemisen verrattuna EN 590:iin. Nyt kun käsittänyt jotenkuten alkeellisesti miksi se mm. partikkeleita vähentää. Mutta NOx:iin vaikutus on vielä auki. Pitäisi ajan kanssa käydä noita tutkimuksia läpi että pääsisi jyville.

MY:llä on korkeampi lämpöarvo kiloa kohden, mutta pienempi tilavuutta kohden, kuin EN 590 kesädieselillä. Tiedot olen saanut Nesteen itse julkaisemasta koosteesta, jossa oli listattuna erinäisiä mitattuja parametrejä heidän MY vastaan normaali EN 590 (eli fossiili) diesel.  Väännön laskemisen suuruutta hankala arvioida, kun se on listattu vain kuvaajissa, ei ole taulukoita tarjottu. Nimeltä mainitsemattomassa linja-autossa, jossa perinteinen rivipumppu, mitattu teho oli eräässä pisteessä suunnilleen 4-9 % väliltä alempi MY:llä kuin fossiilidiisselillä. Common railissa ero niin mitätön että ei lukuja kuvaajasta saa, ja erokin saattaa jo hyvinkin mahtua mittausvirheisiin.
Perinteisissä pumpuissa tuo ero on ymmärrettävä, kun se ei osaa kompensoida, kun polttoaineen tiheys muuttuu, jolloin ruiskutetaan volumetrisesti sama määrä, mutta kilollisesti eri määrä, johtaen vääntömomentin alenemiseen. Tämä toisaalta selittää kenties hieman myös tuota NOx:ia.
Common railin suhteen oli raportissa maininta, että mitattiin suurempi polttoaineen volumetrinen virtaus suhteessa EN 590:iin samalla suuttimen aukiololla ja paineella. Mahdollista syytä ei tälle kuitenkaan mainittu, eikä sitä että miten tuohon tulokseen päädyttiin tai miten mittaus toteutettiin. Äkkiseltään ajattelisi, että se vain osaisi kompensoida anturitietojen perusteella tuon polttoaineen muutoksen ja lisätä syöttöä korvatakseen tiheysmuutoksen, mutta tähän ei oltu otettu kantaa. Raportissa mainittiin, että common raililla ero momenttiin jää mitättömäksi, ja koosteessa on mainittu että todennäköisesti common railissa vääntömomentti kasvaisi MY:llä, mikäli verrataan EN 590 talvidiisseliin.

Poissa Hassel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Moniko ajaa Neste MY uusiutuvalla dieselillä?
« Vastaus #86 : 24.10.2017, 21:38:40 »
Hankin pari viikkoa sitten Volvo S40 1.6d DrivE mallisen kulkineen. Aiemmin Toyotalla tankkailin asiaa sen enempiä miettimättä Neste MY uusiutuvaa dieselpolttoainetta. Kohta olen Volvollakin pari tankillista MY dieseliä kulutellut.

Pari päivää sitten Volvo nykäisi ohitustilanteessa ja meni vikatilaan. Vikakoodeista löytyi jotain polttoainesuodattimeen liittyvää herjaa. Alkoi sitten mietityttämään että voiko tuosta biopolttoaineesta olla autolle jotain haittaa, vai onko suodatin muuten vain jo vaihdon tarpeessa (n. 50 tkm ajettu).

Kysäisin asiaa Volvon asiakaspalvelusta. Sieltä vastattiin että ei voida suositella koska Neste MY ei täytä eurooppalaisen dieselpolttoainestandardin EN 590 vaatimuksia. Tutkin asiaa ja Nesteen sivuilla onkin paljon materiaalia ko. polttoaineesta. Neste MY täyttää kaikilta muilta osin EN 590 vaatimukset, paitsi aineen ominaispainon osalta. Amerikkalainen dieselstandardi ei edes esitä vaatimusta polttoaineen ominaispainolle.

Itse en näkisi suurtakaan estettä Neste MY:n käyttämiselle, vaikka Volvo ei sitä suosittelekaan.
Millaisia kokemuksia muilla on tästä polttoaineesta?
« Viimeksi muokattu: 24.10.2017, 21:41:03 kirjoittanut Hassel »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moniko ajaa Neste MY uusiutuvalla dieselillä?
« Vastaus #87 : 24.10.2017, 22:02:06 »
Siis ympäristösyistä käytät tuollaista vai onko se edullisempaa? Tuntuisi että löytyy parempiakin tapoja säästää luontoa kuin että tankkaa löpöä jota autonvalmistaja ei suosittele ja joka on jo aiheuttanut ongelmia
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Moniko ajaa Neste MY uusiutuvalla dieselillä?
« Vastaus #88 : 24.10.2017, 22:08:05 »
Itse olen tankkaillut satunnaisesti MyD:tä, noin joka viides tankillinen. En huomaa missään, paitsi hajussa, eroa normaalisti tankkaamaani ABC:n SmartDieseliin tai ProDieseliin. Kulutus pysyy jotakuinkin samana, 0,3 litraa / 100 km kulutustarkkuudella tankkailujen välisessä erossa. ProDiesel välissä siksi, koska sillä oli ainakin edellisen ajoneuvon kanssa todistetusti hyviä vaikutuksia polttoainejärjestelmän sekä hiukkassuodattimen osalta. MyD lorahtaa yleensä tankkiin kun tekee mieli vihertää urakalla (V60 hybrid alla).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: Moniko ajaa Neste MY uusiutuvalla dieselillä?
« Vastaus #89 : 24.10.2017, 22:56:47 »
Kyllä se suodatin voi noillakin kilsoilla tarvita vaihtoa.

Otan my:tä kun saatavuus paranee
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Samppasport  Futurez