Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

960 Turbo 16v -91

  • 298 Vastauksia
  • 103232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #180 : 09.06.2014, 22:53:49 »
S80 kuskinpenkin kannakkeita tässä väsäilly. Sehän on sähköpenkki, niin homma ei mennyt yhtään kuin vänkärinpenkin kans.
Penkkiä piti saada n.20mm ylöspäin kiinnityspisteistä, koska yks sähkömoottori osuu muuten lattiassa olevaan pattiin. Tein lopuks 900-sarjan kiskoista kannakkeet poistamalla niistä kaikki liikkuvat osat ja hitsasin 6mm latasta kiinnityksen penkille. Laitan kuvia kuhan saan ne täysin valmiiks ja penkin viimeset sovitukset tehtyä.
Sähkötkin rokkas hienosti, mitä nyt istuinosan takapään kallistusmoottorissa on jotain häikkää. Surisee kyllä, mutta mitään ei tapahdu (toivottavasti ei oo rattaita sileänä).

Tekniikan suhteen ollu vähä ajatusta... Kävi mielessä jos tekis tästäkin "isolohkon" käyttäen b234 alakertaa, mitähän ongelmia sen kans tulis?
Puristussuhdetta ainaki pitäs saada reilusti alas eli menis mäntien sorvailuks. Melkein helpompi taitas olla käyttää b234 lohkoa ja ft-mäntiä, joihin tekis venttiilinkolot. Näin varmaan puristussuhde asettuis ihan suht järkevälle tasolle tuon pikkukannenki kanssa. B234 lohkon käytössä ois se etu, että kaikki nykyset hilppeet passais suoraan kylkeen. :)
« Viimeksi muokattu: 09.06.2014, 22:55:21 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #181 : 10.06.2014, 06:45:38 »
Joo B230 alakertaan ei passaa oikein mikään ihan suoraan. Mullahan on B230 ja FT-männät B204 kannella ja puristus pitäisi olla venttiilikolojen kanssa noin 9:1. Voin kyllä varauksetta suositella isolohkoa ja korkeampaa puristusta, kyllä muuttuu autossa luonne!  8)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #182 : 10.06.2014, 10:59:11 »
Kyllä tuo tuntuu niin nuhaselta alapäässä ku peräkkäin ajaa tuota ja 242 turboa 2.3L alakerralla.
Ei oikeen sovi tuommosen ison auton luonteeseen tuommoset turboviiveet, enkä usko että että pelkkä turbon vaihto tohon mitsun 16T:n tois niin suurta helpotusta asiaan. Vedonpuute kun vaivaa enimmäkseen alipainealueella, kyllähän tuo ahdoilla sitte liikkuu ihan mukavasti.  ;)

Eilen tuli oikeen vika autoon kun ajelin töistä kotiin. Ei kiihtyny hyvin kaasua enemmän painettaessa ja pienelläkin kaasulla tuntu voimattomalta.
Kotona luin vikakoodit ja sieltä löyty 3-4-4 eli pahamaineinen EGT-eli pakokaasun lämpöanturin vika. Uus näytti maksavan reilu 600e että jotain muuta pitäs keksiä jos siinä oikeesti vika on. Ruikkasin crc:tä liittimeen ja ainaki aamulla pääsin normaalisti töihin.
Otan 242:n kohta päivittäiseen ajoon ja tämä seisontaan niin saa ruveta purkamaan. :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #183 : 10.06.2014, 22:25:57 »
Kyllä tuo tuntuu niin nuhaselta alapäässä ku peräkkäin ajaa tuota ja 242 turboa 2.3L alakerralla.

Niin tuntuu myös B230FT jopa VX-nokkaisen vaparikakkosnelosen jälkeen, suurin ero taitaa kuitenkin tulla moottorin sijaan painoerosta joka on noissa omissa jotain 200 kilon luokkaa ja sinulla varmaan vielä satkun verran enemmän kun on 242 vs. 960 vertailussa. Neljä kappaletta 75 kg kavereita mukaan niin aika hyvin se pirteys häviää.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #184 : 10.06.2014, 23:44:31 »
Totta tuokin, painoeroahan tosiaan on aika reilunlaisesti noitten kahden välillä. :)
Iskutilavuutta kasvattamalla sais kuitenki sitä vetoa lisää sinne kipeästi kaivatuille alakierroksille jossa suuri osa taajama-ajosta tapahtuu.
Se taas saattais vähentää kulutustakin aavistuksen kun ei tarttis käyttää niitä isompia kierroksia saman liikkeen aikaansaamiseks, who knows se on sivuseikka.
Kyllähän tuo 3l kutonen sopii tähän koppaan paremmin kaikinpuolin, mut sitä kun ei turbollisena oo saanu. Tulis sitä ujellusta ikävä.  :P

Kattelin tuos jokunen päivä sit just parin b204ft:n penkkilappuja. Tehoja irtos sen mitä valmistaja lupaskin, mut eipä tuolla alle 2500 kierroksen paljo elämää näkyny.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 23:48:01 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #185 : 12.06.2014, 23:55:44 »
Tänään hoksasin lukea vikakoodit myös vitos- ja kutospistokkeesta. Sytkäpuolelta löyty yllätten koodi 2-1-4 eli vauhtipyörän as.tunnistin.
Sattui olemaan uus anturi hyllyssä, jonka vaihdoin ja kas vain auto rupes pelaamaan taas kunnolla. :)

Tuo EGT anturin koodi oli palannu nollaamisen jälkeen eli sille on tehtävä jotain.
Täytyy kattoa jos sais käytetyn varaosan hommattua jostain, muuten joutuu kyllä ruveta selvitteleen miten sen sais pois käytöstä kokonaan.
Tuskin pelkällä töpselin irrottamisella menee...

Auton väriks tulee faceliftin jälkeen joko Jaguarin Indigo Blue tai Volvon Nautic/Pacific blue pearl.
Aika nami värihän tuo on...
http://images.gtcarlot.com/pictures/24285983.jpg

edit: komento takas, taas aamulla pätki normaalisti. Kyl se taitaa olla tuo pakolämpöanturi joka kiukuttelee. Jännä ku polkasee isommalla kuormalla niin ahdot nousee nopeasti mutta auto ei lähe kiihtymään eli leikannee sytkäennakoita aika rankasti. Tai sitte viallinen anturi aiheuttaa sen että ruisku holvaa suuttimet punasena bensaa putkeen -> turbo herää ripeästi. Pitääpä koittaa mitä tekee jos pistokkeen irrottaa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2014, 08:30:58 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #186 : 13.06.2014, 11:17:20 »
Väkisin tulee mieleen että on tehty liian vaikeaksi toi ruuta ,tai mitäs siinä onhan mafiooso pomolla ollut magee vetää tolla uutena luvatussa pasta maassa

Tuli muuten ekana mieleen tosta jagu väristä volvon oma mikä käytettiin 164 ja 14x gl  eikö ois syytä käyttää orginal   ;)

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #187 : 13.06.2014, 14:20:39 »
Auton väriks tulee faceliftin jälkeen joko Jaguarin Indigo Blue tai Volvon Nautic/Pacific blue pearl.
Aika nami värihän tuo on...
http://images.gtcarlot.com/pictures/24285983.jpg

Ihanpa mielenkiinnosta kyselen jos satut tietämään tarkemmin tuosta väristä, tuossa omassa classicissa kun on tuo Nautic blue (pearl, kai?). Lieneekö tuo nautic blue sitten aina helmiäisväri? Pisti vaan silmään kun pesin ekoja kertoja tuota, niin aika jännä hohka auringossa tuossa värissä :P
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L, VW Passat 4Motion' 05 2,8 V6

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #188 : 13.06.2014, 14:56:50 »
Joo ohan tuo ollu tekninen kone aikoinaan. Nyt sit kerätään hedelmää ku komponentit rupee vikaantumaan, eihän siinä jos osat ois halpoja. :)

Ei oo tarkempaa tietoa tuosta väristä valitettavasti. Ankaraa googletusta vaan.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91
« Vastaus #189 : 25.06.2014, 08:27:08 »
Pitäs nyt vihdoin tuo jakopään remppa tehdä ennenku napsahtaa.
Onko ehdotuksia, mistä hommata osat? Kyselin paristakin varaosaliikkeestä niin ei ollu saatavilla lainkaan!

Ebaystä löyty SKF/Gates hihnasarja VKMA06408, mut jätän tasapainoakselien hihnan pois, joten koko sarjaa ei kannata ostaa.
Mister-autossa tuon hinta oli 314e, vähä kalliimpaa ku perus 8v vinokoneeseen...  :P
Onko nuo motonetin osat ok laatusia, näytti löytyvän aikalailla kaikki tarvittava sieltä:

Jakohihna Volvo 16v b234 25-5216 29,90e
Kiristin b234 25-5943 69,90e(!)
ohjain b234 16v (36mm) 25-5946 49,90e
ohjain 40mm 25-5947 39,90e vai ohjain 40mm 25-6173 49,90e

Vesipumppu vaihtuu varuiks samalla ja stefojen kuntoa pitäs vähä katella, ne haen kyllä siniseltä jos tarvii vaihtaa.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 Turbo 16v -91 *jakopää kyssäri*
« Vastaus #190 : 25.06.2014, 11:13:37 »
Omaan ostin volvolta hihnan ja se oli aika arvokas, ei tainnu ihan 50e riittää. Taittorullasta en osaa kyllä mätänetin numeron perusteella sanoa kumpi. Jos en väärin muistele niin ainakin hyvin lähelle samanlaisia ne molemmat taittorullat on.

Öljypumpun pulttihan kannattaa sitten uusia samalla. Varaosanumero löytyy muistaakseni tuolta mitä maksaa volvolla-listasta. Ainakin nokkien stefat laittaisin kyllä uusiksi kerta auki on. Se kampuran stefakoppa on aika veemäinen irroitettava..
« Viimeksi muokattu: 25.06.2014, 11:17:14 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91 *jakopää kyssäri*
« Vastaus #191 : 25.06.2014, 11:36:20 »
Se pultti piti tosiaan vaihtaa ja ite hihnapyörässäki oli joku rikkoontumisriksi vanhemmissa.
Se uudempi tyyppi oli vähän kestävämpi, kai sen vois vaihtaa samalla jos ei oo jo tehty.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 Turbo 16v -91 *jakopää kyssäri*
« Vastaus #192 : 01.08.2014, 08:57:33 »
Alakerta tuli hommattua, kiitokset vaan JomppaPapalle.  :)

Tasapainoakselit lähtee veks ja tulppaan niitten öljykierron, sit pitäs tehä öljynpaluu lohkoon ja mahdollisesti myös tuo öljyntulo jos ei ota lohkon etupäästä.
FT-männät multa löytyykin jo, niihin pitää vaan tehä venttiilikolot. Aiheesta tais löytyä ohjekin foorumilta.

Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Turbo 16v -91 *jakopää kyssäri*
« Vastaus #193 : 01.08.2014, 11:28:54 »
Vai että oikein isolohko ,teetä vaan nuo öljylinjaat noihin "vakio paikkoihin "tossa kerran on sellaiset ,kaikissa lohkoissa
ei o .Tai oliko vaan jossain kymppisarjassa missä ei o valettu nuo "korotukset "

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 Turbo 16v -91 *jakopää kyssäri*
« Vastaus #194 : 01.08.2014, 20:33:44 »
16v lohkoon sopinee vakio öljylinjatkin. Mulla joutui murjomaan lämppärin putkea painelinjan tieltä ja 8v lohkon mukaan tehty öljynpaluun reikä ei ollut samassa kulmassa/kohdassa kuin 16v lohkossa eli modaushommiks meni sekin.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

 

KL-varaosat  Race.fi