Kulkukoira  Proturbo

neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.

  • 22 Vastauksia
  • 16790 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Eli -95 850 t5 volvo kyseessä ja katsastusmies käski vaihtaa takatukivarren kiinnityksen ehjään ku puuttui jo puolet mutikasta. Kyseessä on kuljettajan puolen tukivarsi jonka kiinnitys on repsikan puolen tukivarren sisällä.  :idiot2:

En äkkipäätään löytäny haulla mitään mut varmasti on joku muukin törmännyt tähän jo tässä kohtaa. viikonloppuna olis tarkotus alkaa vaihtamaan, osa on jo hommattu mut jos joku tietäisi kertoa mitä kaikke pitää purkaa niin nopeuttaisi hommaa mukavasti. Kiitos jo etukäteen!
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #1 : 16.10.2012, 14:37:57 »
Takatukivarren helat vaihto.
Normi homma nosta auton takapää ylös.Rengas pois ja iskarin alapuoli irti jolloin kannatusjuosi lähtee pois  ja tukivarsi irti  laita tunkki alle irrotus vaiheessa että ei kanna turhaan tukivarsi jolloin pultin pyöristys helpompaa.
Takatukivarret irti ja tässä tulee monelle paha paikka pitäisi olla hydraalinen puristin jolla vanha holkki lähtee pois ja uusi tilalle.
Toiseksi tärkeää on näissä alkupään Volvoissa oli alumiiniseosta nämät tukivarret näihin pitää olla oma holkkinsa kun nykyiset terästä olevat holkit ei käy muuten hapettuu nämä tukivarret.
Tarkkuutta ostoon ja osta samalla ne kiinnityspultit uudet sinne tukivarsiin.
Tekisin ostan osat valmiiksi ja vien firmaan jossa tämä holkin vaihto onnistuu kivuttomasti säästät monta senttiä siinä kun purat ja kasaan auton itse.

Onhan niitä kierretanko ja prikka yhdistelmä joista tee-se-itse mies tekee kätevästi 3 tn puristimen

Taka-akselin puslan vaihtojuttu tee-se itse miehelle.
http://www.matthewsvolvosite.com/chat/phpBB2/viewtopic.php?p=31294#31294

Yksi lainaus tuosta tyovälineestä

"Hela irtosi itse tehdyn työkalun avulla. Työkalussa toinen pää tuli helan kiinnitysreikään ja toinen pää taka-akseliin ja sitten mutteria pyörittämällä työkalun päät etääntyivät toisistaan. Vähän niin kuin ulosvetävä, mutta päinvastoin".

« Viimeksi muokattu: 16.10.2012, 14:40:47 kirjoittanut Nercs »

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #2 : 16.10.2012, 15:57:11 »
ok, eli tarkoitin linkin sivun ihan alalaidassa olevassa kuvassa näkyvää puslaa nro 1.  Ymmärsinkö oikein että kummankin puolen tukivarret täytyy irrottaa?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Nercs

  • Vieras
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #3 : 16.10.2012, 18:53:41 »
Tuota varmaakin siihen tukivarteen laittaa kaikki uudet osat jotka katsot olevan vaihdon tarpeessa
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=46417

Ps. Omallaa Volvolla vasta sisäänajo loppui eli ne 320tkm mittarissa ja itse en ole viellä noita puslia vaihtanut ei edessä eikä takaa
« Viimeksi muokattu: 16.10.2012, 19:00:03 kirjoittanut Nercs »

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #4 : 17.10.2012, 08:40:08 »
Aikoinaan yritin saada aurauskulmien säätöjä liikkumaan, ja onneton halkaisin sen alumiinikiinnikkeen (liian iso vasara). Uutta en saanut paikoilleen, ennen kuin pudotin koko taka-akselin pois. Ei niin paha rasti kuin saattaa kuullostaa. Tietysti jos löytyy keino vaihtaa käikäle jotenkin muuten, niin tekee sitten niin.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #5 : 17.10.2012, 10:14:33 »
Mulle myös eka katsastusmies totesi että siinä alumiinihässäkässä on murtuma, vaihtoon. Vaikka mukamas konttorilla itsekin näin sen murtuman, en sitä myöhemmin edes nähnyt.

Todettiin myös, että ehkä helpoin keino vaihtamiseen olisi ollut koko taka-akselin pudottaminen alas.

Tosin katsastuskonttorin vaihtaminen osoittautui vielä sitäkin helpommaksi. :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #6 : 17.10.2012, 10:37:08 »
Mulle myös eka katsastusmies totesi että siinä alumiinihässäkässä on murtuma, vaihtoon. Vaikka mukamas konttorilla itsekin näin sen murtuman, en sitä myöhemmin edes nähnyt.

Todettiin myös, että ehkä helpoin keino vaihtamiseen olisi ollut koko taka-akselin pudottaminen alas.

Tosin katsastuskonttorin vaihtaminen osoittautui vielä sitäkin helpommaksi. :smoke:

ok, tässä kohtaa kun alumiinihässäkästä puuttuu toinen puoli jo kokonaan niin voip olla että edes katsastus aseman vaihto ei auta.  :)

jotain mainintaa oli myös pulttien uusinta tarpeesta, onko se miten tärkeää? venyviä kenties.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #7 : 17.10.2012, 12:41:10 »
ok, tässä kohtaa kun alumiinihässäkästä puuttuu toinen puoli jo kokonaan niin voip olla että edes katsastus aseman vaihto ei auta.  :)

jotain mainintaa oli myös pulttien uusinta tarpeesta, onko se miten tärkeää? venyviä kenties.
musta vähän tuntuu että uudet pultit tulee sen uuden osan mukana  ::)

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #8 : 17.10.2012, 16:47:05 »
Onnistuu se vaihtaa ilman taka-akselin irroitustakin. Vasemman puolen tukivarteen olen vaihtanut. Loppukiristykseen jouduin hieman muokkaamaan 17 mm lenkkiavaimen vartta. Purkaminen on helppoa. Ota se alumiini runko irti, niin näet takatukivarren pään. Irroita loput jäljellä olevasta puslasta. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. lopullisen kiristyksen joutuu tekemään akselin renkaanpuoleisen pään pienestä reiästä. Tähän jouduin muotoilemaan sen lenkin. Takapään auraus kannattaa säätää/säädättää tämän jälkeen. Huom. Ostaessasi puslaa huomaa, että ostat oiken puslan. Ne ovat erilaiset. Vasemman puolen pusla on se, joka sijaitsee ajoneuvon oikealla puolella ja vaikuttaa vasemman takarenkaan auraukseen.
Vain automaatilla

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #9 : 17.10.2012, 17:20:57 »
yksi hyväksi todettu keino poistaa vanha hela (jos vain mahdollista) on kuumentaa sitä kaasupillillä niin paljon että se vanha kumi alkaa pehmetä.
Lähtee kevyeesti pois sen jälkeen.

Uuden paikoilleen laittamisen helpottamista on laittaa siihen uuteen osaan tiskinpesuainetta liukasteeksi.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

hevonen

  • Vieras
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #10 : 17.10.2012, 19:14:17 »
Uuden paikoilleen laittamisen helpottamista on laittaa siihen uuteen osaan tiskinpesuainetta liukasteeksi.
Tiskiaine kuivuu, ruokaöljy on hyvä ja pysyy liukkaana eikä vahingoita kumiosia. Sopii myös vanhanmallisten ikkunoiden asentamiseen.(tuulilasi ym) :) Ite oon huomannut, makuasia tietennii.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #11 : 18.10.2012, 11:48:19 »
ok, hieno homma jos ei tarvi purkaa koko akselistoa lattialle.  eikun kaivamaan torzia ja ruokaölkkää esiin, ja huomeen hommiin!
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #12 : 20.10.2012, 12:56:09 »
palikka vaihdettu, noin 2 tuntia meni tehokasta aikaa, noin 2 tuntia tussaamiseen yhden jämähtäneen pultin kanssa... Onnistui vaihtaa sieltä välistä, nyt maanantaina konttorille ja sit nelipyörä suuntaukseen. Kiitos neuvoista!
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #13 : 08.04.2014, 18:33:52 »
Apuja kaivataan, ongelmana on kuskin puolen ulomman takahelan akselinpuoleisen pultin jumittaminen. Ei tunnu liikkuvan mihinkään ja se pultin yläpää on pyöreä eli ei kierteitä.

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
« Vastaus #14 : 08.04.2014, 21:07:45 »
Noh huomenna kovemmin ottein ja jos ottais kaasupillin messiin niin vois antaa lämpöökin tai sitten se tuttu rälläkkä :D

 

Carcom Oy  Elekma