Proturbo  Autodiagnoosi

780 Bertone Turbo ++

  • 193 Vastauksia
  • 76595 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #90 : 28.03.2013, 23:47:43 »
Mitäs tähän nyt sanois, siisti peli niinkö pakasta vedetty. Jenkkilässä osataan kilvet tehdä kyllä hienoiksi, harmi että pitää ottaa pois :D Omaan laitoin taakse Californian kilven
suomen kilven alle niin että California näkyy :)

Ompa erikoisen pienet nuo jenkkiparkit tässä 780:ssä :o Omassa 740 hohkaa kulmavalot kokonaan oranssina ja ovat tehtaan asentamat eikä ole muuteltu omatoimisesti.
Siinä on siis kaksilankaiset keltaset polttimot. Tässä näköjään parkki omana polttimona? Onpahan helppo ainakin saada katastuskuntoon.

Kitoos, mutta ei tää nyt ihan pakasta vedetty ole? Elämän jäljet näkyy kyllä paikoitellen mutta auto on toki hyväkuntoinen ikäisekseen.  :)

Kun katsot ensimmäisiä kuvia niin niissä näkyy että tässä oli juuri samanlaiset kaksilankaiset keltaiset polttimot, eli jenkkityyliin vilkut paloivat parkkeina koko ajan. Nuo pikku polttimot ovat vaan lisänä" sivuvaloina". Samanlaiset pikkupolttimot on sivuvaloina takavaloissakin, saattavat joissakin kuvissa häämöttää?


 
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #91 : 28.03.2013, 23:52:39 »
Joo aivan. Alusta asti seuratut aiheet tulee kato aukastua aina häntäpäästä niin eipä muistanutkaan tuonne asti :hello:

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 929
  • If it works, don't fix it.
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #92 : 07.04.2013, 22:47:34 »
Sopivat nuo Polarikset tuohon kuin piste i:n päälle. O0

Onko tuossa takapuskurissa jokin kolhu vai? Mulla olis yksi ylimääräinen jouten autotallissa. ;)

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #93 : 21.04.2013, 22:08:13 »
Nyt on Bertone vihdoin liikenteessä. Viime viikolla laitoin autoverotuksen alulle ja sain tarrakilvet käyttöön. Tälle viikolle on katsastus varattuna, kaikki tuntuu kyllä toimivan? Sitten ei tarvitse enää kuin jännittää Tullin suurta autoveroarvontaa, paljonkohan ne saavat veroja kehiteltyä?  :P

Autosta on nyt Kalifornian pölyt pesty pois, maalipinta on kyllä hyvässä kunnossa ikäisekseen. Sisältä auto oli melkoisen pölyinen ja paikoitellen aika likainenkin mutta onneksi lähes kaikki jäljet irtosivat kunnon pesulla, Autoglymin Interior shampoo on kyllä toimivaa tavaraa. Pitää kesän mittaan joskus ottaa vielä penkitkin irti ja pestä verhoilut oikein kunnolla.

Ajossa kaikki tuntuu toimivan myös niin kuin pitää. Kulkupuoli on persdynolla arvioituna aika samanlainen kuin tuossa 945:sessakin. Mahtaakohan tuo Turbo+ olla enää voimissaan? Pitäis varmaan tehdä ihan kellon kanssa pari testivetoa molemmilla autoilla.
Tuo AW71 automaatti tuntuu jotenkin erilaiselta kuin 945:sessa? Ykköseltä kakkoselle vaihtaa repivämmin kuin 945, muut vaihdot menee suurin piirtein yhtä sujuvasti molemmissa. Pitää varmaan öljyt vaihtaa?

Ja sitten kysymys jos joku tietää? Satasen vauhdissa tuo AW heittää todella helposti ylivaihteelta pienemmälle kun kaasua painaa? Ei oikein kestä vedätystä yhtään? Onko kyseessä kickdown vaijerin säätö, vai mikä? Kun vertasin 945:seen niin vaijeri on tiukemmlla Bertonessa, se alkaa melkein heti kiristyä kun kaasurullaa kääntää. Mutta säätövara on jo käytetty konehuoneessa, onko siellä vaihdelaatikon päässä säätömahdollisuus myös? 

Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9518
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #94 : 21.04.2013, 22:25:09 »
Ainakin vajaa öljynmäärä lootassa tekee sen, että ylivaihde ei tahdo pysyä päällä. Öljynvaihto ei ainakaan pahaa tee jos ei ole itse tullut reilusti huuhdottua askia.

Ei siellä lootan päässä ole kickdownille säätöä.

Yks mitä voi testata on irrottaa kickdown kokonaan kaasuvaijerin rullasta ja kokeilla sillai. Ei ainakaan kickdownilla vaihda pienempää.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Niko_S

  • Vieras
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #95 : 22.04.2013, 16:05:12 »
Ainakin vajaa öljynmäärä lootassa tekee sen, että ylivaihde ei tahdo pysyä päällä. Öljynvaihto ei ainakaan pahaa tee jos ei ole itse tullut reilusti huuhdottua askia.

Menee OT:ksi, mutta itselläkin on samanlaista oiretta että AW-71 heittää tosi helposti 3. pesään, esim. kiihdyttää 60 -> 80 km/h "normaalisti". Mutta minulla kyllä vuotaakin sitä ATF:ää sitten ihan silmin nähtävästi...  :( (tosin hoidan kuntoon tässä kevään / kesän mittaan).

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #96 : 22.04.2013, 21:06:29 »
Yks mitä voi testata on irrottaa kickdown kokonaan kaasuvaijerin rullasta ja kokeilla sillai. Ei ainakaan kickdownilla vaihda pienempää.

Tämä olikin hyvä vinkki, kiitos!  :hello:
Otin vaijerin irti ja kaikki toimi hyvin eikä ollut ongelmia ylivaihteen päällä pysymisen kanssa.
Sitten hetken ihmettelyn jälkeen lyhensin vaijerin kuorta 1½ senttiä jolloin säätövaraa tuli lisää. Nyt kaikki toimii niin kuin pitää, voi vedättää kaasulla ihan reilusti eikä ylivaihde putoa heti päältä, sitten jos haluaa löylyä reilummin niin kunnolla lappu lattiaan ja kickdown potkii pienemmälle.

Samalla tarkistin vaihdelaatikon öljyt, siellä on ihan riittävästi öljyä. Väri oli ihan kirkas punainen eikä haissut yhtään palaneelle. Välitöntä öljynvaihtotarvetta ei siis ole.  :)

Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #97 : 26.04.2013, 18:06:58 »
No nyt on Bertone katsastettu ja laillisesti hyväksytty Suomen tieliikenteeseen!  O0

Katsastus sujui vailla sen suurempaa dramatiikkaa: valot, jarrut, päästöt yms. hyvässä kunnossa. Nyt ei muuta kuin jännitetään autoveron määrää?

Nyt olen jo ajellut autolla jonkun verran ja tuon Turbo+ systeemin toiminta on pikku hiljaa avautunut ihan käytännössäkin. Se on tosiaan tarkoitettu lähinnä ohituksiin, systeemi potkii päälle vasta yli 4000 kierroksen lukemissa ja ainoastaan täyskaasuasennossa. Mutta kyllä se sieltä herää kun hiukan potkii eli tuo auton oma ahtopainemittari painuu piirua vaille pohjaan saakka, sitähän se ei FT:n vakiopaineilla vahingossakaan tee. Pitää laittaa joku päivä toinen mittari kiinni ja katsoa paljon sieltä sitä painetta löytyy, ehkä jotain 0,8-0,9bar?


« Viimeksi muokattu: 26.04.2013, 18:30:34 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #98 : 20.05.2013, 22:17:56 »
Viime viikolla tuli autoveropäätös ja tänään kävin rekisteröimässä auton. Jos veron määrä sattuu jotakuta kiinnostamaan niin n. 2000€ meni veroa. Hieman enemmän kuin etukäteen arvelin.  :-\
Mutta nyt mennään siis vihdoinkin ihan virallisilla kilvillä. Yritin kovasti tinkiä lyhyitä kilpiä mutta ei se vaan onnistu jos normaali EU kilpi mahtuu paikalleen.

Maalipinta on kunnolla vahattu pari viikkoa sitten ja penkit ovat nyt irti että saa sisustan joka puolelta puhdistettua. Etuspoileri on paikattavana ja maalattavana, sen jälkeen otan uusia kuvia!  :)
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #99 : 20.05.2013, 23:06:54 »
Äkkiä siihen joku sellainen tuningpuskuri jossa on todella nafti normirekkarin paikka? ;)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #100 : 21.05.2013, 17:17:19 »
Nyt olen jo ajellut autolla jonkun verran ja tuon Turbo+ systeemin toiminta on pikku hiljaa avautunut ihan käytännössäkin. Se on tosiaan tarkoitettu lähinnä ohituksiin, systeemi potkii päälle vasta yli 4000 kierroksen lukemissa ja ainoastaan täyskaasuasennossa. Mutta kyllä se sieltä herää kun hiukan potkii eli tuo auton oma ahtopainemittari painuu piirua vaille pohjaan saakka, sitähän se ei FT:n vakiopaineilla vahingossakaan tee. Pitää laittaa joku päivä toinen mittari kiinni ja katsoa paljon sieltä sitä painetta löytyy, ehkä jotain 0,8-0,9bar?

0,82 bar pitäisi löytyä Moottori-lehden artikkelin perusteella. :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

s73

  • Vieras
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #101 : 21.05.2013, 22:29:37 »
Otitko eu-kilvet vai tavalliset?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #102 : 22.05.2013, 07:33:31 »
Otitko eu-kilvet vai tavalliset?

Yritin kovasti tinkiä lyhyitä kilpiä mutta ei se vaan onnistu jos normaali EU kilpi mahtuu paikalleen.


Eikö kuitenkin pitäisi onnistua siten, että nyt tilaat toiset kilvet samalla tunnuksella ilman eu-merkkiä? Kuitenkin auto on niin vanha, että ei niitä sen takia vaadita :-\

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3437
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #103 : 22.05.2013, 10:49:43 »

Eikö kuitenkin pitäisi onnistua siten, että nyt tilaat toiset kilvet samalla tunnuksella ilman eu-merkkiä? Kuitenkin auto on niin vanha, että ei niitä sen takia vaadita :-\

Onnistuu ja saa ne muutenkin. Kaveri tilasi jälkikäteen uutena ostamaansa Alfan Mitoon (2012) normikilven.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19 => Bmw 225XE
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 780 Bertone Turbo +
« Vastaus #104 : 22.05.2013, 11:41:39 »
Oisko tässä kilpi keskutelussa sekoittunut kaksi eri asiaa. Lyhyet 4/5 merkkiset ja eu tunnukselliset tai ilman olevat. 4/5 merkkiksiä ei saa jollei katsastusmies totea ettei 6 merkkinen soivi. 6 merkkikset saa ilman eu tunnustakin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Elekma  Autoracing