Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo s60 vaihdelaatikko ei vaihda kunnolla kylmänä, mikä mahtaisi olla vikana?

  • 13 Vastauksia
  • 8821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Tässä pakkasten tullessa ilmeni Volvossa semmonen vika, että kylmänä vaihtaa huononpuoleisesti vaihteita automaatilla, joutuu geartronicilla säätämään manuaalisesti vaihteet aluksi. Aluksi pystyy käyttämään lähinnä vaihteita 1-3, mikä johtuu luultavasti siitä, että laatikko ei myöskään anna nostaa kierroksia kuin 1500-2000 paikkeille. Kiva keskustassa köryytellä 20 vauhtia muiden tukkona kun laatikko ei pelitä. Sitten kun saa lämpöä niin tuntuu taas toimivan moitteetta.
Tänään teki viimeksi silleen, että eka lähdin ajamaan, ajoin kilsan eikä mitää oireita. Kävin Volvolla kysymässä neuvoa tietäisivätkö sanoa missä voisi olla vika, ei mitään apua. Sitten lähdin Volvon pihasta ajelemaan kotiin niin sama vika tuli esille, eli kierrokset eivät nousseet 1500 korkeammaksi ja piti geartronicilla vaihtaa vaihteet..

Olisiko kellään kokemuksia tai tietoutta moisesta, että mistä mahtaisi johtua? Se on varma että volvolle en vie katottavaksi kun pitävät niin ryöstöhintoja.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4926
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Koskahan mahtaa olla laatikkoonöljyt vaihdettu?
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Laatikkoöljyistä aloittaisin tutkimisen minäkin...

Minkä ikäinen auto ja paljonko ajettu?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kuulostaisi enemmän joltain moottorin puolen vialta, joka aiheuttaa  "limp home" tyyppisen oireen, eli moottorista on tehot kateissa, sehän tietysti heijastuu sitten siihen vaihteen vaihtamiseen, jos ei kierrokset nouse, niin ei tapahtu nopeuden nousua, eikä näin ollen vaihteen vaihtoakaan...

Poissa Salek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Laatikkoon vaihdatin uudet öljyt viime kesänä Joensuun autobiliassa. Sen jälkeen uusilla öljyillä ajettu pari tuhatta kilometriä. Auto on vuosimalli -01 ja ajettu vähän reilut 200 tkm. Kesällä laatikko pelitti ihan normaalisti, nyt heti kun pakkaset tuli niin alkoi reistailemaan. Vapaalle pistettäessä moottori antaa hyvin kierroksia kylmänäkin, mutta kun vaihteen pistää silmään niin sitten kiertää tosi matalalla..Silloin kun volvolla kävin niin sanoivat että vika ei pitäisi olla öljyissä, vaikka eivät ne siellä mitään tutkineetkaan vielä. sanoivat vaan että eivät osaa sanoa mitää mistä voisi johtua vaan pitäisi tuoda tutkittavaksi.

Pitänee varmaa käydä liikkeestä näyttämässä että mikä vikana, tosi ärsyttävä vika. Tai olisiko teillä kokemuksia vikakoodin lukijoista, millanen kannattaisi itselle ostaa? Jos sillä näkisi jotain suuntaa antavaa tietoa..

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tai olisiko teillä kokemuksia vikakoodin lukijoista, millanen kannattaisi itselle ostaa? Jos sillä näkisi jotain suuntaa antavaa tietoa..

Yleiset OBD-koodit saat luettua suunnilleen millä tahansa yleismallin halpislukijalla.

Sitten jos jotain oikeasti hyödyllistä haluat sieltä autosta pihalle, BSR:n lukija lienee järkevin (ainoa) kuluttajahintainen vaihtoehto.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Salek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedosta, vois pistää semmosen bsr:n lukijan tilaukseen.

Poissa Guatemala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Mulla teki edellinen kulkine (S40) aivan samaa laatikkoöljynvaihdon jälkeen. Kylmänä ei meinannut päästä liikkeelle ja lämmettyään toimi normaalisti. Ongelma korostui vielä kun auto oli jyrkässä mäessä parkissa. Kannattaa tarkistaa laatikon öljymäärä, itselläni oli liian vähän öljyä laatikossa ja öljyn lisäys poisti ongelman.
S60 2.4D -09 aut.
Ex: S40 2.0T -02 aut.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Tuo n.1500r/min kuulostaa momentinmuuntimen stall-speediltä. Outo ongelma on, jos laatikon puolelta löytyy. Ei juuri muuta sieltä päin tule mieleen, kuin että menisi kaksi "vaihdetta" päällitysten - mutta ei auto liikkuisi tuolloin mihinkään. Ja jos kerran vaihteetkin vaihtuvat kuitenkin.

Onko sama juttu peruuttaessa?

Moottorin puolen syynäisin itse ensin. Kylmänähän muutenkin loota vaihtaa normaalia korkeammilla kierroksilla, että sikäli ymmärrän jottei vaihteet vaihdu itsestään.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Kyllä joo tarkistaisin ensin moottoripuolen. Koska kyseessä vaikuttaisi olevan tehojen puute, eikä vaihteistovika.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Miksun  kanssa samoilla linjoilla. Stall speed on kyllä korkeampi, 2500 tjs.

Toki noi öljyt kannattaa katsoa.

Poissa Salek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Jooh, pitääpä tarkistella tuo öljyjen määrä miltä se näyttää.

Eilen kun olin lähdössä ajelemaan, niin kokeilin ensin niin että pistin vaihteen vapaalle ja nostatin vähän kierroksia, 2000 kohdalla näkyi tulevan pieni töksäys mutta kierrokset lähtivät kuitenkin siitä nousemaan. Ja sitten kun lähdin ajamaan niin vaihteiston kanssa ei ollut mitään ongelmia kylmänäkään..Ilmeisesti viittaisi johonkin ongelmaan moottorin puolella?

Peruuttaessa joo tehnyt samaa, että ei ole kierrokset nousseet kuin vasta koneen lämmetessä..

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Miksun  kanssa samoilla linjoilla. Stall speed on kyllä korkeampi, 2500 tjs.

Totta, näin olikin... :-[

Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Salek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Auto käytetty huollossa. viaksi selvisi kaasuläppäkotelo...uusi tilattu, maksaa 480 euroa volvolla. Onneks ei kuitenkaa laatikko paskana..

 

Proturbo  Autodiagnoosi