Autodiagnoosi  Carcom Oy

B6254 viritys potentiaali?

  • 167 Vastauksia
  • 91773 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #105 : 31.01.2016, 23:07:44 »
Mistäs ukot on ostellu h-veivejä kutosiin? 4 ja 5 pyttysiin settejä on tarjolla monessakin paikassa mut ei 6kpl sarjoja. Toki noista vois kysellä myyvätkö kuuden sarjoja.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #106 : 02.08.2016, 17:06:39 »
Lainaus
Us-parts kanget (kiina h-) ja männät (Wiseco). Laakkerit ja jakopään osat Koivunen. Tiivisteet ja vesipumppu Volvo.
Venttiilin jouseksi Kent Cams vs5 Mopo-Sport, B234f 16v retainerit tai shimmatut ala lautaset ja vakio retaineri.
Pyttyjen väliin shimmit (0.8mm)

Siinä perus jutut jolla pitäisi toimia.

Toka sivulta, jos et vielä tiennyt  8)

Mietin itse noita kankia että onko kiinalapsien tekeleet must? Meinaan että onko kaikissa tinoissa ns heikot kankeet, eli t5 käyttää samat kun B6304/B6254

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #107 : 02.08.2016, 18:06:15 »
Samat veivit on saman ikäluokan koneissa, ainakin 90-lukuisissa.

On taidettu todeta täällä tai muissa tinakoneaiheissa, että vakioveivit voi heittää roskiin jos kutosesta meinaa yli 300hv lukemia. Viimeistään 350hv tavoitteilla. Vääntöä alkaa olemaan sen verran reilusti ja jos siihen lisätään mahdollinen häiriötilanne niin veivit on kovilla.

Kiinaveivin vahvuudesta pienenä esimerkkinä itellä tuli niin kova nestepuristus kannentiivisteen hajoamisen jäljiltä, että kaksi Wössnerin männäntappia vääntyi. Veiveihin tarvitsi vain uudet tapinhelat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #108 : 02.08.2016, 18:57:35 »

Kiinaveivin vahvuudesta pienenä esimerkkinä itellä tuli niin kova nestepuristus kannentiivisteen hajoamisen jäljiltä, että kaksi Wössnerin männäntappia vääntyi. Veiveihin tarvitsi vain uudet tapinhelat.

Eli hinta/laatu kohtaa hyvin. Onhan nuo kutosen vakioveivit mopoja, tais olla jotain 11mm paksuja (muistaakseni)
Onko tosiaan T5 mylly niin rajoilla jos siinä samat veivit, eikö niissä jotain jopa 250hp vakiona?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #109 : 02.08.2016, 19:10:46 »
Yksilöitä yksilöitä. Mun ex T-5R piirsi penkkipaperiin 247hv ja kangista oli 4/5 vinoja. Omaan kutoseen tulee ehdottomaati H-kanget.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #110 : 02.08.2016, 22:10:31 »
Itsellä aikoinaan oli alkuun pelkästään lastutettu T5 ja hyvin kesti rääkkiä. Paineita oli n. 1,2-1,3bar.

Tein sitten lisää muutoksia koneeseen ja vaihdoin samalla h-profiilit tilalle. Ei alkuperäisissä kangissa ollut silmämääräisesti mitään vikaa. Hyvin toimi "uusi" moottorikin sen 10-15tkm mitä se auto sen jälkeen mulla vielä oli...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2264
  • Muoviämpäri
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #111 : 02.08.2016, 23:22:03 »
Yksilöittäin nää kyl menee, nykyinen projektimoottori n 160tkm ajettu täysin vakiona pidetty 2.3 T5 kanki solmussa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #112 : 03.08.2016, 11:00:00 »
Eli tämä ahdettu 50hp/Pytty on todella rajoilla, jos kestää edes sitä. Tätähän nämä kutos turbotajat myös ovat yrittäneet kertoa

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #113 : 03.08.2016, 14:53:09 »
Eli tämä ahdettu 50hp/Pytty on todella rajoilla, jos kestää edes sitä. Tätähän nämä kutos turbotajat myös ovat yrittäneet kertoa
Aika maltillinen arvio. Kankien kestävyys/hevosvoimat vähän eri luokkaa jossain vitosessa missä pikkuturbolla otetaan kaikki irti tai järkevän kokoisella ahtimella ahdetussa kutosessa.

960 kutoset niin halpoja että niiden kans voi ottaa suuriakin riskejä harrastepeleissä. Ei jää paljoa moottorille hintaa jos myy öljypohjan pois :P

760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #114 : 03.08.2016, 21:22:58 »
vaparissa 50hv/pytty ei ole ongelma. ahdetussa vääntö on niin paljon kovempi alhaalla kun vaparissa. tietysti jos oheislaitteet ei ole järjestyksessä/säädössä niin mitävain saa rikki. meillä ongelmat on lähinnä ollu kiertokangen laakerit tai lähinnä niiden voitelun pettäminen.

viritettyä vaparia ei kannata laittaa siviili autoon. turbolla on niin helppo/halpa tehdä mukava katuauto ja onnistuukin useammalta tekijältä.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2016, 21:44:19 kirjoittanut s40racing »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #115 : 03.08.2016, 22:37:45 »
Sylintereissä paine nousee merkittävästi suurempiin lukemiin ahdetussa moottorissa, verrattuna vapariin.
Kuten jokainen varmasti sen ymmärtääkin.

Lainaus
viritettyä vaparia ei kannata laittaa siviili autoon.
Tuohon pakko sen verran kommentoida, että riippuu paljon siitä, miten määrittelee viritetyn vaparin..

Oletan, että tarkoitit ennemmin kilpakäyttöön tarkoitettua vapaasti hengittävää moottoria, jossa alkaa tehoja löytymään riittävästi kopin liikuttamiseen vasta korkeammilla kierroksilla (esim. 4,000rpm ja ylöspäin) - ja niillä kierroksilla katuautolla, kaupungissa olisi erittäin epämiellyttävä ajaa ja polttoainetta menisi paljon (sekä moottorin osat kuluisi, etenkin kytkin).

Virittää voi monella tavalla. ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #116 : 03.08.2016, 23:04:04 »
virittää voi monella tavalla mutta jos puhutaan oikeasti +300hv vaparista (b6304) niin kyllä siihen töitä joutuu tekemään ja rahaa palaa. siihen ei putsarin vaihto ihan riitä. käyttöalue 3300-10000 rpm. alle 2500 vain köhii. liikkeelle saa kyllä oikein hyvin. kytkin ei mikään ongelma.

ahdettu 300hv toimii varmasti kivemmin kaupunki yms ajossa.

ps. itse vannoutunut vapari ihminen. ainoat turbot meillä on diesel.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #117 : 06.08.2016, 15:11:26 »
Pitää kyllä tuohon kanki aiheeseen vielä palata, vaikka vähän OT on. Avaamaton B5234T ainakin kesti hyvin hx40 2bar ahdoilla #14 pesällä ja alaväännöstä huolehti eaton m112. Yhtään kiertokankea en ole saanut vielä vääntymään.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #118 : 06.08.2016, 18:40:50 »
käyttöalue 3300-10000 rpm.
Niin siis tämä siun B6304 moottori ihan oikeasti kiertää 10,000rpm ajossa/dynon rullalla ?

Lainaus
meillä ongelmat on lähinnä ollu kiertokangen laakerit tai lähinnä niiden voitelun pettäminen.
Tuon vuoksi kiinnostaa tietää. Ja öljyn kulutus / huohotus ei taida kuitenkaan olla ongelma, kuten erityisesti ahdetuissa moottoreissa?

Mutta joo, se mitä tuolla "virittää voi monella tavalla" -lauseella tarkoitin, oli että se virittäminen ei aina tarkoita korkeampia kierroksia tai vähintään +100hp tehojen lisäystä.
Monelle katuauton vapaasti hengittävää konetta virittävälle kuitenkin useimmiten riittää ihan 10-20% teholisä (joka on B6xxx moottorin kohdalla vielä erittäin helposti saavutettavissa, ainakin 960 korissa Motronic 1.8 moottorinohjauksella).


960 korissa etenkin se moottori tarvitsee lisää voimaa tuonne 2500-4000rpm alueelle, jos haluaa että kiihtyvyys paranee merkittävästi.
AW30-4x vaihteiston kanssa ei tarvitse enempää voimaa sinne +6000rpm kierroksille, kun loota vaihtaa vaihdetta siinä 6000rpm tuntumassa ja rajoitin ottaa vastaan @ n. 6200rpm.

Manuaalin kanssa eri asia sitten, järkevimmillä (tiheämmillä) välityksillä ja jos manuaali version ecu:ssa (M1.8 ) kierrokset rajoitettu sinne 7000rpm tienoille.. semmonen väite ainakin tullut vastaan.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2016, 19:50:36 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #119 : 06.08.2016, 21:49:32 »
Pitää kyllä tuohon kanki aiheeseen vielä palata, vaikka vähän OT on. Avaamaton B5234T ainakin kesti hyvin hx40 2bar ahdoilla #14 pesällä ja alaväännöstä huolehti eaton m112. Yhtään kiertokankea en ole saanut vielä vääntymään.
No ei tasan kestä vakiot vitosen veivit 2 bar isolla ahtimella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira