Elekma  Autoracing

Projekti Volvo amazon 1970.

  • 161 Vastauksia
  • 83522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #75 : 22.01.2014, 21:58:07 »
Hyvältä näyttää, nyt kun tuo moottori saa uudet männät niin porauksen jälkeen mittaa kuinka paljon ne jää alle lohkotason. Yleensä jotain 0,5 mm. Mikä kansipahvi sulla on? Männän laen ja kannen tason väli pitäisi olla n. 0,7 mm. E-koneen kansipahvi on just tuon verran.

Tuon huohotuksen voi järjestää myös "takaisin luontoon-mallisena", mutta itse huomasi että alipaineletkun lisääminen nosti jonkin verran öljynpainetta. Öljy kävi varmaan viileämpänä ja öljyrenkaatkin toimii paremmin. Laita tuohon tulppaan putkitartunta 90-kulmanippa ja T-haara huohottimen kohdalle. Huohottimessa on vain 0,8 mm reikä joten siihen on syytä käyttää orgis nippaa (se paksu) tai tehdä joku patentti.


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #76 : 22.01.2014, 23:32:49 »
Täytyy vähän jutella koneistajan kanssa noista kun menen käymään. Tuossahan tuli sellainen homma kun purkasin konetta niin paljastu että olikin B18 kansi paikallaan. Kansi oli ihan hyvä kuntoinen niin päätin tehdä siitä kun ei kait pitäisi olla muita suuria eroja B20 kanteen kuin palotila, venttiilit ja ohjurit. Tilasin tuohon kanteen ohjurit B20 venttiileille ja B20 venttiilit ja palotilassa vähän pyöristellään kulmia. Kyselin kun tilasin tuolta KG:ltä noita osia et mikä kansipahvi passaa B20 lohko B18 kansi, niin niitten suosituksesta tuli siten 1,2 mm joka pitäis käydä tuolle kokoonpanolle, muuten olisin ottanut tuon E-koneen. Mihinkäs tuo eniten vaikuttaa jos väli jää nyt 0,5 mm isommaksi?

Mielestäni tuohon imusarjaan pitäisi saada 4 paikkaa. Jos laitan venttiilikopan korkin ja huohottimen letkut Y-haaralla tuonne päätyyn, niin voiko tuohon samaan nippuun pistää vielä jarrutehostajankin letkun? Sitten jonnekin pitäisi vielä survasta virranjakajan alipainen kellon letku. Tosin voisi tuon virranjakajankin modata toimimaan ilman kelloa.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #77 : 23.01.2014, 12:14:48 »
Hetkinen. Tutkailin tarkemmin noita B20 letkujen sijoittelua ja toimintaa. Niin eihän tuo peltikotelo virranjakajan vieressä olekaan mikään huohotus vaan ottaa siitä ilmaa koneeseen ja siitä pitääkin laittaa tuo letku ilmanputsariin, eikä imusarjaan. Eihän tuollaista ollut tuossa vanhassa B18 moottorissa mikä autossa on ollut paikallaan joten vähän hakee, mutta eiköhän tämä tästä.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #78 : 23.01.2014, 13:21:48 »
B20 suljettu kampikammion tuuletus toimii käsittääkseni niin, että imusarjassa on Otonkin mainitsema nippa kuristimella ja kammioon tuleva ilma otetaan ilmanpuhdistimelta.
B18 ei suljetussa on hengittävä öljykorkki ja koneen kyljestä putki ulkoilmaan. Eli ilmanputsariin ja imusarjaan ei siinä kuulu mennä letkuja ollenkaan.
https://www.google.fi/search?q=volvo+b20+crankcase+ventilation&client=firefox-a&hs=Vge&rls=org.mozilla:fi:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=q_vgUqGRMpTS4QT8yoCICw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1440&bih=791

Tuollainen on ymmärtääkseni orkkis sportin jakaja:
http://www.huuto.net/kohteet/volvo-pv_duetin_amazon-virran-jakaja/297472051

« Viimeksi muokattu: 23.01.2014, 13:27:15 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #79 : 26.01.2014, 12:00:25 »
Selailin noita varaosakirjoja ja näin millainen nippa siellä pitäisi olla, mutta eipä ole tuollaista tuossa koneessa näkynyt, eikä ole muutenkaan livenä tullut vastaan, tai sitten en ole osannut katsoa.

Tänään ainakin vuorossa käsijarrun kasaus ja kallistuksen vakaajan laitto ja katotaan mitä muuta kerkeää.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #80 : 26.01.2014, 12:56:12 »
Itse arvelin laittaa siihen lohkon peltikoteloon jonkun tämmösen pienen suodattimen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #81 : 26.01.2014, 15:02:40 »
Selailin noita varaosakirjoja ja näin millainen nippa siellä pitäisi olla, mutta eipä ole tuollaista tuossa koneessa näkynyt, eikä ole muutenkaan livenä tullut vastaan, tai sitten en ole osannut katsoa.

Tänään ainakin vuorossa käsijarrun kasaus ja kallistuksen vakaajan laitto ja katotaan mitä muuta kerkeää.

Mä voi penkoa noista omista kasoista jokso löytyis.

1,2 mm tiivisteellä voi höylätä lohkoa sitten enemmän, männät voi tulla lohkon yli 0,4-0,5 mm, niin saat hyvän squish-alueen.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #82 : 26.01.2014, 20:59:26 »
Sielä olis nyt käsijarru ja kallistuksen vakaaja paikallaan, muuta ei hirveesti tänään kerinnytkään. Rupee pian olemaan sillä mallilla et sais renkaat pyöräyttää alle ja auto pois pukeilta. Kerkesihän se sielä jo n. vuoden päivät kiikkuakkin. Moottori olisi melkein seuraava mitä tuohon pystyy iskemään kiinni tai sitten jarruputkia vedellä, joka ei hirveesti herätä innostusta, varsinkaan kun jarrutehostaja, pääsylinteri ja takapään paineentasaajat huutaa hiekkapuhallusta ja maalausta...

Tuollainen Amanssin ehdottama suodatin voisi toimia ihan hyvin, eipä tarvitsisi vetää mitään letkua ilmansuodattimeen. Joku ihan sellainen hillitty perusmusta.

Annoin koneistajalle vähän vapauksia toteuttaa tuon kannen laskun parhaaksi näkemällään tavalla, kun haetaan 9,5-10 puristuksia. Piti kyllä vielä soitella, niin voisin samalla kysellä joko olisi laskenut paljonko pitää höylätä mistäkin.

Voihan sitä katsoa jos tuollainen nippa löytyy, mutta ei mitään painetta. Pitäisi vielä tilata muutama osa joten tulee kyllä tuossa samalla sitten uusikin, kun muutaman euron näytti maksavan. Milloinkahan sitä oikeasti pääsee siihen tilanteeseen, että voi sanoa että nyt ei tarvi tilata enään mitään osia.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #83 : 09.02.2014, 19:49:33 »
Pikku hiljaa taas projekti edistynyt. Moottorin osat saan varmaan ensiviikolla koneistamolta, jolloin pääsee kunnolla sen kimppuun. Osa moottorin osista on jo pintamaalissa ja osa pohjamaalissa, lähinnä puuttuu koneistamolla olevat osat joille en ole pystynyt tekemään mitään, mutta ne tulee sitten kuin kerkeää. Kaikkea pikkuhommaa sitten taas rakennellut tuohon koriin, lähinnä jarrupuolen hommia. Kuvat kertokoon enemmän. (Osa kuvista vähän pimeitä, mutta kait niistä jotain näkee.)















Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #84 : 09.02.2014, 22:37:33 »
Pystyisitkö mittaamaan tuosta taemmasta palkista paljonko on matkaa tuohon palkkiin johon tulee vaihelootan palkki kiinni?  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #85 : 09.02.2014, 23:18:37 »
Joo voin mitata kun seuraavan kerran menen tallille. Tarkoititko tuosta käsijarrun etupuolella olevasta koko auton poikki menevästä palkista tuohon pieneen kolmio malliseen palkkiin johon vaihelaatikon kannake tulee kiinni?

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #86 : 09.02.2014, 23:27:32 »
Juurikin sitä  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #87 : 10.02.2014, 08:00:20 »
Pystyisitkö mittaamaan tuosta taemmasta palkista paljonko on matkaa tuohon palkkiin johon tulee vaihelootan palkki kiinni?  :)
Korin korjaamokäsikirjassa on alustan mittapiirros. Kulmamies postasikin joskus kuvan siitä. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #88 : 13.02.2014, 18:45:30 »
Testailin tuossa tänään tuota lämmityslaitteen hanaa ja vuotaa... Vuotaa ilmeisesti jostain alapäästä melko todennäköisesti tiiviste. Ajettelinkin että tuollainen tuomio tulossa koska oli ohitettu tuo hana kun ostin auton. Eli voiko tuota mitenkään korjata? Vai kannattaako hankkia suoraan uusi alkuperäinen, joka mielestäni vähän suolaisen hintainen, vai olisiko kokemusta kävisikö jokin yleismallin hana pikku säädöillä tai jonkin muun merkin vastaava?

Mikä tarkoitus on sillä ohuella pitkällä kupari langalla, joka menee lämmittimen koteloon. Jokin huohotin/kondensio juttu, mutta miksi pää oli tulpattu?
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 18:48:18 kirjoittanut Jukkaw »

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #89 : 13.02.2014, 21:38:09 »
Testailin tuossa tänään tuota lämmityslaitteen hanaa ja vuotaa... Vuotaa ilmeisesti jostain alapäästä melko todennäköisesti tiiviste. Ajettelinkin että tuollainen tuomio tulossa koska oli ohitettu tuo hana kun ostin auton. Eli voiko tuota mitenkään korjata? Vai kannattaako hankkia suoraan uusi alkuperäinen, joka mielestäni vähän suolaisen hintainen, vai olisiko kokemusta kävisikö jokin yleismallin hana pikku säädöillä tai jonkin muun merkin vastaava?

Mikä tarkoitus on sillä ohuella pitkällä kupari langalla, joka menee lämmittimen koteloon. Jokin huohotin/kondensio juttu, mutta miksi pää oli tulpattu?

Itse ymmärsin sen olevan jonkinlainen lämpötilamittari/säädin, eli se olisi täyttä nestettä joka lämmettyään laajenee ja sitten säätää sitä venttiiliä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy