Proturbo  Autodiagnoosi

"S90R" B234FT

  • 481 Vastauksia
  • 156647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #181 : 21.10.2013, 23:21:59 »
Ei tässä vielä mitään päätöksiä ole tehty, voihan se olla että vinomoottori jää ja tuo kansi saa alleen 2,3 alakerran. Eiköhän silläkin irtoa hieman lisää voimaa ja varsinkin alakierroksille. Itseä kun ärsyttää suunnattomasti tuo pikkulohkon luonne, aina pitäisi olla yli 3000rpm että jotain tapahtuu...
Samantyylisiä havaintoja moottorista itselläkin, alavääntöä ei mahottomasti löydy. Pieni iskutilavuus ja matala puristussuhde ei anna kovin isoa vaparitehoa, eli ahdin osineen täytyy olla reilassa tai kone et suoriudu edes tehtaan spekseihin. Joku iso hyrrä muuten vakioon koneeseen söis ajo-ominaisuudet lopullisesti.

Rajapaineventtiili paransi omassa vähän tilannetta kun tuo vanha hukkaportin kello taitaa aukeilla jo ennen aikojaan. Aiemmin luulin että tuo magneettiventtiili pitäis kompura-hukkaportin kello linjan tukossa kunnes haluttu paine saavutetaan mut aukihan se on. Siitä ei siis oo heräämiseen varsinaista hyötyä. Eli jos kello on väsähtäny (niinku se todennäkösesti on jos ei vaihdettu) on paineiden nousukin verkkaista. Tietysti onnistuis ehkä viritellä uudemmasta turbovolesta sen paremman venttiilin sinne.

Toi oma 960 nyt toimii ympärivuotisena käyttöautona että tehotavoitteet on maltilliset. :juhau:
Mut täytyy tutkiskella saako siitä esim. jollain paremmin heräävällä turbolla kutiteltua vähän mukavamman paketin. Myös se 2.3 ft-alakerta löytyis osineen, jos ei sitten nykyisellä iskutilavuudella onnistu.
En meinannu tuolla aiemmalla kommentilla että tää b204ft kone ois mitenkään erityisen hyvä aihio virittämiseen, lähinnä että silläkin on saatu auto kulkemaan varsin ripeästi.

T-femma on hieno kone ja kyllähän ne vitosen murinat on...  S*
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #182 : 22.10.2013, 06:56:34 »
Korvasitko siis tuon alkup. ahtopaineen ohjauksen rajapaineventtiilillä? Tuliko mitään herjoja ja miten toteutit? Itsellä pientä aaltoilua ahtopaineessa vedon aikana ja olisihan tuo nopeampi herääminenkin plussaa..
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #183 : 22.10.2013, 09:39:19 »
Parempi moottorin ohjaus peliin. Itse sain säädeltyä tuohon omaani ihan ok alavedot. Toki se rajuin veto alkaa 3500 jälkeen vasta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #184 : 22.10.2013, 10:10:43 »
Korvasitko siis tuon alkup. ahtopaineen ohjauksen rajapaineventtiilillä? Tuliko mitään herjoja ja miten toteutit? Itsellä pientä aaltoilua ahtopaineessa vedon aikana ja olisihan tuo nopeampi herääminenkin plussaa..
Tällä hetkellä on magneettiventtiilistä tulpattuna kompuran ja hukkaportin kellon lähtö. Pelkästään imuputkeen menevä letku on kiinni, ei anna herjoja näin. Turbossa menee letku kompurasta hukkaportin kellolle ja rajapaineventtiili välissä. Ahtopainehan on nyt vakiokellolla vain se 0,4 baria, mutta paine nousee sinne tosi ripeästi. Eli ajettavuus kaupungissa on käytännössä parempi.
Mut eihän se mihkään kulje kun vakionakin on se 0,8 baria isommilla kiekoilla täyskaasulla.

Mulla on tuossa magneettiventtiilissä jotain häikkää koska ei pitkässä kiihdytyksessä pidä tasasta painetta.
Näissähän homma toimii niin että hukkaportin kello on 0,4 barin avautumispaineella ja tuo magneettiventtiili sit "bleedaa" sopivasti että aikaansaadaan se 0,8 barin paine. Systeemissä ei vaan oo otettu huomioon sitä, että noin löysä hukkaportin kello aukeaa takuuvarmasti jo ennen aikojaan pelkän pakopaineen alla. Siks ois tarkoitus koittaa jäykemmällä kellolla, mutta tuon 0,8 barin ylittäminen todennäkösesti aiheuttaa jonkulaisen vikatilan. :-\
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 10:12:37 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #185 : 22.10.2013, 11:30:39 »
Hmm, lisäjousi kellon rinnalle voisi jelpata. Tai tietysti jäykempi kello olisi se oikea ratkaisu. Ainakin fk:n kelloja monet kiristävät ensin lisäjousella ja sitten bleedillä tai rp-venttiilillä paineet haluttuun. Ilmeisesti tuo systeemi toimii siis pitkälti turbo + järjestelmän kaltaisesti, saisikohan sen poistettua fiksusti?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #186 : 22.10.2013, 11:35:05 »
Multa löytyy FT kello ja rajapaineventtiili jos tarviit
Jos näillä ei alavääntöä niin olisi tuossa B230FT lohkokin jouten
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #187 : 22.10.2013, 14:20:21 »
http://www.ebay.co.uk/itm/Turbo-Actuator-Wastegate-VOLVO-240-740-940-Turbo-TD04H-13C-1-0Bar-14-7psi-/121163686980?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c35eb2444

Tuommonen barin kello vois olla asiaa, sitä vois sit tarvittaessa kiristää vähän.
Pitäis kyllä ensin testata, minkälaiseen vikatilaan tuo TCU mahtaa mennä kun se vakio 0,8 barin ahtopaine ylittyy.
Magneettiventtiili pitäs todennäkösesti tulpata, mut johto pitää käsittääkseni jättää paikoilleen muuten tekee vikakoodin.

Hukkaportin kellon kiinnityksiä mitsun ja garretin välillä en oo verrannu. Senkin vois kyllä tehdä, molemmat kun kotoa löytyy irtonaisina.

Tuli mieleen että aika hyviä alavääntöjä nykyään otetaan ihan 2-litrasistakin turbomoottoreista.
Esimerkiks tuo Audin uuden S3:n 2.0 TFSI:
300 HP @ 5500 RPM
380 Nm @ 1800-5500 RPM
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 14:36:08 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #188 : 22.10.2013, 20:02:45 »
Tuo yllämainitsemani Audin kone tuntuu paperilla aika käyttöautomaiselta. Silti auto kiihtyy valmistajan mukaan 4.9s 0-100km/h, tietysti se on myös nelivetoinen. Mut sanoisin että aika kohtuu suoritus noilla tehoilla, vois kuvitella että aika vaivaton ajettava jos väännöt tulee jo alle 2000 kiekan.

Lukemista päätellen auto voi olla nopea, ilman että teho tulee isoilla kierroksilla.  ;)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #189 : 22.10.2013, 20:53:00 »
S3 Audissa tais olla muuten launch controllikin, en tiiä oliko käytös videolla.

Puhutaan ehkä siinä mieles eri asioista, kun ite haen suorituskyvllä sitä mitä näillä meidän teillä nyt saa suurinpiirtein ajella. Tuommonen parisataa markkaa toki onnistuu autobahnilla, mut jos auto on käyttiksenä hyötyy mielestäni enemmän just ripeästä kiihtyvyydestä tuolla 0-120km/h välillä ja tietysti siellä 80-120 välimaastossa. Sen yli tulee jo turhan kalliita sakkoja.  :D

Toki harraste/ratavehkeet on erikseen, enkä tiedä ollaanko topicin autosta ehkä jopa semmosta valjastamassa. Siinä tapaukses tietysti halutaan eri luontosta konetta. Mut tältä omalta autolta lähinnä haen ripeämpää liikkeellelähtöä (ilman että lähtee 3000rpm lasissa) ja nopeaa reagointia =  ei turbo lagia.  :)

Tuo Audin kone on tietysti hienouksineen aivan eri aikakauden konstruktiota, mut yhteinen nimittäjä moderneilla turbomoottoreilla tuntuu olevan tuo korkeampi puristussuhde. Ois kiva tietää, miten LH-jetti suhtautuis jos nostais puristukset esim. tuonne ysin tuntumaan. Tulisko heti ongelmia nakutuksen kans.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 20:54:43 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #190 : 22.10.2013, 21:11:58 »
Kieltämättä T5-moottori kiinnostaisi siksikin että vakio moottorinohjaus on siinä jo huomattavasti fiksumpi ja riittänee pidemmälle. Autolla ajetaan kuitenkin kesäisin päivittäiset ajot joten käytöksen pitäisi olla suht sivistynyttä. Toki ymmärrän sen että isolla puhaltimella mikään moottori ei herää alhaalta eikä pidäkään. Tuo kolmosgarretti kun nyt vaan on hengetön kierroksilla kuin kierroksilla. Vaan onhan se ihan jeesuksen aikaista tekniikkaakin.. Pitäisikö asia sanoa niin että kunhan alipainealueella olisi sen verran voimaa että ei taajamassakin risteyksestä lähtiessä tarvitse kiihdyttää ahdoille jotta ei jää jalkoihin.

Prkl kun ei suomessa ole oikein esimerkkitapausta tuosta swapista niin tietäisi että onko sellainen mun taidoilla tehtävissä ja kuinka montaa asiaa joutuu lopulta soveltamaan. ELK
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #191 : 22.10.2013, 21:28:48 »
Mandariinimitsu ois heräämisen kannalta just hyvä, mut sit loppuu yläpääs hönkä kesken. 850 T5:n TD04-15G vois olla just hyvä. Menis vaan öljy/vesilinjat ja dp uusiks.

Pitäskö kaivaa se tuolta 242:n keulilta testiin ja laittaa sinne ens kesäks Holsetti tilalle. :D

Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #192 : 22.10.2013, 21:37:37 »
Mulla ois tiedossa hyvä öljyruiskullinen 2.3 alakerta ja jyrsitään sinne venakolot, jos se vinokone sinne sais vielä jäädä  V:>
Ja semmonen kohtuu syttyvä turbokin ois varmaan tarjolla auton edellisellä omistajalla..

Ootko Garagetit ja TPC:t kahlannu jo läpi?, nimittäin löytyy niitä T5 swappeja ja hurrit vastailee mielellään kysymyksiin kun edes jotenkin tajuttavasti kyselee.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #193 : 22.10.2013, 22:12:38 »
Tohon alaväännöttömyyteen on pari voimansiirrollistakin konstia
Eka on tiheempi perä ja toinen on momentin muunnin

Vaparin imusarjallakin voi olla(?) pieni vaikutus vääntö-ominaisuuksiin
Jos haluat koettaa eri vaparin imaria niin mulla on noita irrallaan
Vaihdossa voin ottaa sen mutkikkaan ahtosarjan...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 960 16v Turbo "S90R" Moottoripohdintaa, T5?
« Vastaus #194 : 23.10.2013, 15:16:17 »
Käyttäjän don auton kokoonpano 2009: http://www.doninmaailma.com/23253381

 - Teho: 312hv/4566
- Vääntö: 534nm/3336

Ja turbona 19T ja 1.3BAR.

Toki onhan tuossa koneessa jo silloin ollut paljon muutakin laitettuna kuten linkistä selviää, mutta on edes suuntaa-antava.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

 

RallyBaron  Samppasport