Tässä kun odottelen Oulun Välivainion E85 myynnin alkamista, tein vähän viritelmää käynnistystä helpottamaan: Kytkin alkuperäisen lämpöanturin kanssa sarjaan 1kohm NTC:n, jonka laitoin ylävesiletkuun kiinni. NTC:n rinnalle laitoin sulkeutuvan bimetallitermostaatin, +40C, laitoin tämänkin kiinni yläletkuun.
Tankissa n. E55 seos. Kylmäkäynnistys toimii loistavasti ja myös lämpeneminen toimii täysin nikottelematta. Mutta kun ajelin aamulla töihin, tuli yllätys kun termostaatti alkoi toimimaan: yhtäkkiä moottoritien rampilla lämpömittari nousi tappiin, punainen valo syttyi tauluun ja ajotietokone kertoi moottorin kuumenneen liikaa ja käski sammuttaa heti. Tiesin ettei moottorin pitänyt olla liian kuuma moottoritieajon jälkeen, joten jonottelin rampilla valoissa ihan normaalisti, ja noin minuutin kuluttua homma normalisoitui, ja mittari palasi keskelle, eli normilämpötilaan.
Ilmeisesti ECU kokee nyt termostaatin sulkeutuessa liian nopean muutoksen, ja tekee siksi tämmöisen. Ei tässä nyt omassa käytössä sinänsä ole ongelmaa, mutta selkeä kauneusvirhe, joka kyllä säikäyttää tietämättömän.
Saatan labrata vielä paikalle +70 termaria, joka on hyllyssä, mutta veikkaan että yläletkun ulkopuolelle kiinnitetty termostaatti ei välttämättä nouse +70 asteeseen, ja silloin koko homman idea jää toimimattomaksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla kytkeä vielä 82 tai 100ohm tuon termarin kanssa sarjaan, ts. lämpötilan saavuttaessa kytkeytymislämmön tulisi NTC:n rinnalle toinen vastus, eli kokonaisresistanssi olisi sitten jossain 50...70ohm luokassa. Tämä voisi jopa tuoda riittävän rikastuksen sille, että kone annostelee tarpeeksi soppaa kun ajetaan puhtaalla E85:llä, eli köyhän miehen piggypack.
Flektin ohjaus on edelleen ongelma, mutta senkin voisi ratkaista noilla vastaavilla ulkoisilla termareilla, ei sen flektin ole pakko olla ECU:n perässä.
Onko kenelläkään tietoa Volvon 2.4:n polttoaineenruiskutuksen mappauksesta? Olisi kiva tietää missä lämpötilassa soppaa annostellaan n. 20% lämmintä konetta enemmän. Voi toki olla, että tämmöinen vippaskonsti ei ole enää ihan tyypityksen mukainen, mutta jos tämä toimisi, olisi E85 modifikaatio edullista.
nvg