Itse kehittelin tuossa äsken ratkasun kylmä käynnistys ongelmiin 85:n kanssa. Rassattiin kaverin tiiseli volvoo nii hiipi siinä mieleen hehkuja katellessa että vois ommaankii volvoo rakennella hehkun johonki ahtoputken kylkeen nii vois aina viileillä keleillä hehkuttaa vähän aikaa nii johan käynnistys helpommin. Maanantaina kysästä töissä agcon miehiltä oisko niillä hyllyssä millä hintaa ja millasia hehkuja.
Ikävä masentaa, mutta...
Se hehkutulppa ei kyllä toimi, koska se ei siirrä tarpeeksi lämpöä siihen ilmaan. Vaatii pirusti pinta-alaa ja imusarja ja kone on silti kylmiä. Joten se vähäinen lämpömäärä, mitä ilmaan sait, menee siihen imusarjan lämmittämiseen.
Puhumattakaan siitä, että sähkötehoa vaaditaan yllättävän paljon. Jolloin tilanne on hitusen huono siinä mielessä, että käytät sähköä johonkin muuhun kuin siihen moottorin pyörittämiseen.
Moottorin pitäisi pyöriä mahdollisimman nopeasti, jotta puristuksen lämpö olisi prosessille mahdollisimman paljon hyödyksi ja prosessi olisi mahdollisimman adiapaattinen.
Paremmin lämmityshomma toimii, jos saat polttoaineen lämpenemään (suurempi tiheys ja ominaislämpökapasiteetti).
Tätä kaikkea tuli kokeiltua aikoinaan dieseleiden kanssa pelaillessa. Ja -38C pakkasessa diesel obelixini oli kadun ainoa kottero, joka käynnistyi ilman mutinoita!

Pyörii nimittäin 12V startti aikas haipakkaa 24V napajännitteellä!

Konsteja oli kaksi. 170Ah akku toisen takalaatikossa ja toisessa mersun solenoidihässäkkä, jossa kaksi akkua kytketään sarjaan startin ajaksi....

Nytkin merikontin akku on suurin mätänetistä löytynyt, joka paikalle sopii (80Ah). Eikä ole startti tehnyt tiukkaa vielä, edes tunnin starttailulla!
