Tänään aamusella käynnistyi mutinoitta mutta sammahti hetken kuluttua (sekunti tai pari).
Uusi startti ja tärähti tulille ilman mutinoita ja kävi ihan ok.
Yöllä pari astetta pakkasen puolella ja starttin hetkellä +1C.
Kylmäkäynnistysrikastuksesta (LH:n vakio+flexin) voi päätellä jotain siitä, että vakio vihreä suuttimet ovat tapissa hitusen vajaat 3000rpm. Toisinsanoen jo LH:n vakiokylmäkäyntirikastus vetää suuttimet 99% aukiololle reilusti alle 4500rpm.
Tänään stadin keskutan kautta EFHK:lle. Ennen tankkausta maileja mittarissa oli n. 170-175 ja tankkiin meni kauhistuttavan kuohuttava määrä, 23.4L hintaan 1,082,-/L RE85:sta.
Ajotyyli matkalla oli ihan omani, eli Krapulaisen jussin kaasujalka ja omat kädet. Tosin ohitettavia oli kohtuullisen vähän ja ohitukset hiljaisessa päiväliikenteessä sujuivat oikein ongelmattomasti, ilman sen kummenpaa suunnittelua.
Tosin avosandaali
tm koski kaasupolkimeen vain muutamia kertoja.
Mutta joka tapauksessa havainto on se, että syttypäätteen vaihdon jälkeen kulutus alkoi tippumaan huimaa vauhtia.
Ja fuelmate liten mukaan lokakuussa on viinaa mennyt 222,23L 1735km matkalla. Keskihinnalla 1,14.-/L.
Ja edelleen avosandaali
tm on vieläkin ajokenkänä, kun kesägummit on vielä alla!

Nuo lukemat tarkoittavat 12,8L/100km, eli €14,59.- / 100km! Ei paha!

Tulee vaan mieleen, ettei olisi jäänyt joku tankkaus kirjautumatta?

Olen ihmetellyt tuota kulutuksen pienentymistä ja selitys on tutkiskelemisen jälkeen se, että merikontti kulkee reilusti pienemmällä kaasulla tasanopeuksia vaikkei syttyennakkomodista ole tehtykkään. Enkä ole EZK:n karttoja muutenkaan ryhtynyt veivaamaan.
Tosin mielessä on käynyt väsätä semmoinen piirilevy, jonne menisi useampi lastu ja kytkin jolla valita oikea. Tai vielä suurempi haave olisi tehdä täysautomaaginen ohjelman valinta lambda-signaalista haistellen.
Optimaaliseen tarvittaisiin viinalastu, 50/50 lastu ja ihan bensa lastu, joissa jokaisessa olisi omat karttansa. Tosin EZK:lekkin pitäisi tehdä samat temput. Tai sitten tehdä vain viinalastu ja sitten myöhäistää syttyä bensanmäärän lisääntyessä muutama aste kerrallaan.
No, nämä ovat haaveita niin pitkään kuin tämä talouden taantuma jatkuu (ei ole aikaa väsäillä). Nopea nousukausi vähentäisi töiden määrää, niin jäisi vapaa-aikaakin tehdä tuollaista "harrastus-toimintaa"!