Vaikka flexi on hitusen kalliimpi (X1) ja vaatii asentamisessa, niin silti ottaisin sen pelkkää laiskuuttani.
Koska se on huoletonta ajamista bensalla tai viinalla ilman ylimääräisiä liikkeitä jos sen kytkee automaattimoodiin (lambda kytkettynä).
Automaattinen kylmärikastus on mielestäni hyvä, sillä selkärankaan juurtunut tapani on se, että kun starttaan, käännän avaimen suoraan sinne käynnistysasentoon odottelematta sen kummemmin siinä virrat päällä asennossa. Ja kone on käynnissä jo ennenkuin flexitunen ledi edes sammuu (ilmoittaa kaiken olevan Ok, palamalla 1,5 sekuntia).
Toinen asia missä se on hyvä, niin siinä, ettei sitä kylmärikastusta käytetä flexissä, jos mittauspiste on yli 20C lämpötilassa. Vaikuttaa muuten polttoaineen kulutukseen, koska viinan kylmärikastus on aikas hulppeaa!
Ja starttaamisessa pakkasen puolella (nyt ei puhuta markku pakkasesta) kikka on todellakin ne lyhyehköt startit, koska ainakin LH koneissa LH tekee sellaisen katalan tempun viinamiestä ajatellen, että se vähentää ruiskutusaikaa aikas radikaalisti startin pidentyessä, estääkseen tulppien uimisen. Tämä taasen aiheuttaa sen, että startista tulee entistä vaikeampi kun seos laihentuu.
Jos pitkillä starteilla meinaa vinokoneen käynnistää, niin akun on parasta olla 100% latingissa ja vähintään sen 80Ah kapasiteetilla.
Lyhyillä pyörityksillä LH ei sitä soppaa niin pahasti ohenna, jos siinä välissä on edes muutamien sekuntien tauko. Jokainen hörähdys taasen lämmittää sitä sylinterikantta, kuten jo pelkkä startin pyörityskin ja kun kansi on tarpeeksi lämmennyt, niin sylinterissä alkaa tapahtumaan höyrystymistä, jolloin kipuna saa toivotun tuloksen ja kone käynnistyy...
Näillä eväillä vinokone lähti jokaisessa viime talven pakkasessa käytiin ilman lohkolämmitintä. Blandiksiin en ryhtynyt, koska "siit on niin pal vaivoo!".

Mutta niihin käyttökokemuksiin toiselta osa-alueelta, eli sytty-osiin. :hello:
Käytän itse NGK:n tulppia. Bensalla käytin BPR7ES tulppia tai jopa BPR8ES (kylmä) kesällä ja avosandaalilla
tm.
Nyt menneen talven ajelin BPR5ES tulpilla ja avosandaalia
tm ei käytetty koko talvessa ja ahdotkin olivat maltilliset.
Tuossa männä viikonloppuna sitten kurillani nollasin LH:n adaptiiviset arvot ja tietystihän se vetää koneen rankasti paksulle, kunnes lambda korjaa soppia kohdalleen, koska suuttimet ovat 15% vakiota isommat.
Tämän seuraksena tulpat sitten ottivat itseensä ja kone rupesi nykimään ahdoille mentäessä siinä 3000 - 4000rpm välillä.
Ilmiö on jo ennestään tuttu, eli kun kone alkaa nykimään viinaksilla, niin tulpat, jakajan kansi tai johdot ovat lopussa jostakin kohdin. Viinalla yleensä tulpat ovat finaalissa, vaikkei niissä silmämääräisesti mitään lievää harmautta lukuunottamatta näykkään. Mutta jokatapauksessa ne eivät enää toimi kunnolla.
Kokemukseni mukaan puhtaasti viinalla ajettaessa tulpista pääsee huomattavasti nopeammin terminaalivaiheeseen, kuin bensalla.

Joten onko kukaan kokeillut mitään ns. vakiotulpista poikkeavaa tai vertaillut tulppien eroja viinaksilla ajettaessa millään moottorilla?