Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #225 : 17.03.2017, 14:09:55 »
Pyydä samalla eliminoimaan EGR niin poistuu se kumea "duh duh duh" mikä kuuluu jossain noista sun videoista. Sanovat että regenerointi olisi sillloin hieman tehokkaampaa ja DPF elinikä pitenisi jonkin verran. Imusarjakaan ei luonnollisesti karstoitu tukkoon. Itse teetätin 200tkm jälkeen ja nyt mittarissa 318tkm. Ei ole DPF oireillut.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2017, 14:11:35 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #226 : 16.04.2017, 11:22:29 »
Samaa asiaa vidalla selvittäneenä tehtyjä havaintoja. Koneen käydessä yli 1500rpm, niin egr sulkeutuu 100% ja kierrosten laskiessa taas tämän alle avautuu 78% tasolle ja papatus alkaa ja jatkuu tyhjäkäynnillä.Tästä johtuen eliminoitin softauksella  egr:n ja imusarjaläpät , muovisten jätskitikkujen kanssa ja luokaton papatus poistui. Toki haitalliset typenoksidit päästöissä lisääntyivät. No niitä ei toki nykyisin vielä kontrolloida mitenkään. Muovinen imusarja ehkä vaatii jotakin liimaamista väljistyneisiin akseliston läpivienteihin.
Etummaisen moottorin kumituen tulppaukaen jälkeen myös pappatunturi katosi venttiilikoneistosta. Ei hyvä ratkaisu vaan kyllä tukikumi täytyy pikimmiten uusia. Ainostaan vaimea tausta ääni, joka kuuluu moottoripaketin ominaisuuksiin.
En tunne tuon euro3 ja nuoremman 2006->euro 4 tyyppisten moottoreiden venttiilikoneistojen eroavaisuuksia, mutta olisi hyvä kuulla mikä näissä nuoremmissa euro4 koneissa on se mikä nostaja-keinovipurakenteessa sakkaa, kun kertomien mukaan ei tunnu kestävän. Vasta sitten voisin mitenkään ymmärtää  tämän venttiilikoneiston rakenteen yhteyttä mahdolliseen papatukseen. Dieseleissä kun tuo jarrutehostimen alipaine saadaan aikaan vain alipainepumpulla, joka joko naputtaa tai vuotaa mailien kasvaessa.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #227 : 16.04.2017, 13:33:29 »
Se papatus ei liity venttiilikoneistoon mitenkään, sen tekee alipainepumppu joka papattaa venttiilikoppaan.
Itse juuri vaihdoin rikkinäisen koneen takakumin uuteen, mutta tärinä vain paheni, huomasin että edelleen papattaa kun öljykorkin avaa. Papatus lakkaa heti kun alipainepumpun letkun painaa lyttyyn.

Tuossa EURO4 koneessa on periaatteessa 4 asiaa jotka toimii alipaineella: Moottorin etu- ja takakumi, EGR:n jäähdyttimen ohitusläpän alipainekello ja jarrutehostin.
Papatus lakkasi heti kun tuon EGR:lle menevän letkun puristi lyttyyn, samalla tyhjäkäynnin tärinä loppui, eli se alipainekello EGR:n alla on vissiin rikki.
Vedin letkun irti ja tulppasin, eipä tuon EGR:n läpi mitään muutenkaan enää mene 8)

Nyt ei papata ja käy taas ilman ratin tärinää...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #228 : 16.04.2017, 13:51:58 »
EGR:n jäähdyttimen ohitusläpän alipainekello

Mikä tämä on?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #229 : 16.04.2017, 13:54:27 »
Mikä tämä on?
EGR:n alla sijaitseva alipainekello jolla ohjataan läppää joka ohjaa kaasut joko EGR:n jäähdyttimen läpi tai ohi, vissiin käytetään regeneroinnin aikana jotta palolämpötilaa saadaan nostettua.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #230 : 16.04.2017, 14:01:39 »
EGR:n alla sijaitseva alipainekello jolla ohjataan läppää joka ohjaa kaasut joko EGR:n jäähdyttimen läpi tai ohi, vissiin käytetään regeneroinnin aikana jotta palolämpötilaa saadaan nostettua.

Ahaa! Pikaisen Guuglailun perusteella sanoisin, että on joku manuaailivaihteisen erikoisuus. Siksi tuntui niin oudolta ???

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #231 : 16.04.2017, 14:07:00 »
Ahaa! Pikaisen Guuglailun perusteella sanoisin, että on joku manuaailivaihteisen erikoisuus. Siksi tuntui niin oudolta ???
Saattaa olla juu, ei näytä löytyvän kaikista.

Jokatapauksessa tuo vuosi alipainetta niin että uusillakin koneen kumeilla vibrasi rattia aika rajusti.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #232 : 16.04.2017, 14:48:58 »
Jep. Komponenttien tarkoista nimistä ei itselläni ole tietoa, mutta samansuuntaiset havainnot etenevät samaan kehäpäätelmään, egr aiheuttaa luokattoman "humppaavan" käynnin silloin kun se aukeaa matalilla kierroksilla ja pappatunturi venakopassa alipaineongelmista. Venttiilikoneiston "raklatus" sitten sen ongelmallisesta rakenteesta, missä on jotakin tehty joulutinasta säästösyistä. Kyse on siten eDellisen sukupolven tdi koneilla ajaneelle ihan uusista ominaisuuksista. Yksityiskohdat vielä itselleni epäselvät.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #233 : 16.04.2017, 15:53:44 »
Jep. Komponenttien tarkoista nimistä ei itselläni ole tietoa, mutta samansuuntaiset havainnot etenevät samaan kehäpäätelmään, egr aiheuttaa luokattoman "humppaavan" käynnin silloin kun se aukeaa matalilla kierroksilla ja pappatunturi venakopassa alipaineongelmista. Venttiilikoneiston "raklatus" sitten sen ongelmallisesta rakenteesta, missä on jotakin tehty joulutinasta säästösyistä. Kyse on siten eDellisen sukupolven tdi koneilla ajaneelle ihan uusista ominaisuuksista. Yksityiskohdat vielä itselleni epäselvät.

Egr aiheuttaa luokattoman humppaavan äänen, mikäli venttiilikoneisto raklattaa.

Humputuksesta pääsee eroon eliminoimalla egr.

Raklatuksesta ja humputuksesta pääsee eroon korjaamalla venttiilikoneisto.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #234 : 17.04.2017, 13:47:04 »
Omasta mielestäni mun venttiilikoneisto ei raklata mutta se kumea "DUH-DUH-DUH.." lakkasi kun EGR eliminoitiin. Venttiilikoneiston ääniä ei ole mekaanikotkaan pitäneet normaalia kummempina mutta voihan tuossa silti olla jotain häikkää. Jokatapauksessa ääni on tietynikäisissä Volvoissa erittäin yleinen.

Itse olen nyt ajellut noin 100tkm ilman EGR:ää.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #235 : 17.04.2017, 14:09:39 »
Meillä häipyi raklatus ja humputus venttiilikoneiston rempan jälkeen ???

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #236 : 17.04.2017, 14:14:34 »
Mä oon tossa omassa D5/aut harmaakopassa kuunnellu kylmällä motilla hetkittäistä "papatusta". Loppuu nopsaan joten mieltäny sen egr:n toimintaan. Käynti tasasta enkä huomannu raklatuksia.
Mittarissa nyt 345tkm.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #237 : 17.04.2017, 14:32:22 »
Tuntuisi että venttiikoneiston kuluneisuus vaikuttaisi kulkupuoleen mutta kun tuolla minunkin rotjakkeella ajettu jo 321tkm ja kiskoo silti niin vietävästi kun antaa monoa. Liikennevaloista ampaisee niin että aivan liian usein tulee kisattua ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #238 : 03.05.2017, 09:06:34 »
Hyviä tuntomerkkejä, kun venakoneisto on näissä lopussa on "lotkottava" tyhjäkäynti, IMM:n sekoilu, kun alkaa päästää imuvenoista pakokaasua väärään suuntaan, vakava tehottomuus ja sitten lopulta kunnon kova rätinä / raklatus / kevyt paukutus / metallin murskausääni kannen suunnalta. Jälkimmäisen jälkeen kopan alta löytyy paskaksi kuluneet nokka-akselit, irronneita keinuja, paikaltaan pudonneita nostimia ja revenneitä nostinpesiä... ;D Homma korjaantuu, kun vaihtaa tilalle uuden kannen, nokka-akselit ja siihen vielä INA:n nostimet ja keinut. ;)   
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #239 : 09.05.2017, 21:22:59 »
Mikä on IMM?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autoracing  KL-varaosat