Se papatus ei liity venttiilikoneistoon mitenkään, sen tekee alipainepumppu joka papattaa venttiilikoppaan.
Itse juuri vaihdoin rikkinäisen koneen takakumin uuteen, mutta tärinä vain paheni, huomasin että edelleen papattaa kun öljykorkin avaa. Papatus lakkaa heti kun alipainepumpun letkun painaa lyttyyn.
Tuossa EURO4 koneessa on periaatteessa 4 asiaa jotka toimii alipaineella: Moottorin etu- ja takakumi, EGR:n jäähdyttimen ohitusläpän alipainekello ja jarrutehostin.
Papatus lakkasi heti kun tuon EGR:lle menevän letkun puristi lyttyyn, samalla tyhjäkäynnin tärinä loppui, eli se alipainekello EGR:n alla on vissiin rikki.
Vedin letkun irti ja tulppasin, eipä tuon EGR:n läpi mitään muutenkaan enää mene

Nyt ei papata ja käy taas ilman ratin tärinää...