Samppasport  Futurez

D5 moottori "papattaa"

  • 341 Vastauksia
  • 158127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #270 : 22.07.2017, 09:32:09 »
Autolle ei ole tiedossa omalta omistusajaltani (reilu vuosi) apuvirran antamista, joten jollei brand new 3.imm ratkaise ongelmaa, niin johtosarja täytynee uudistaa. Ecun uudistaminen tuomitsee jo ajopelin elinsiirtovehkeeksi. Tuo ecm- intake air sensorin sijainti maffissa (imm) selittää irtikytkettynä tuon check pyynnön, kun heittää varmaan sen osalta tiedon sammutuksessa täysin alimpaan perusraja-arvoon mitä siihen on koodattu (pakkanen ja lisäksi viileäksi cooleroitu ilma) silloin voi Siperiassa tulla summana vastaan jopa tuollaiset -74c imuilmalukemat ilman vikatilaa, jos toki muutoin enää mikään toimii.
 
Niin vielä yhteenvetona näistä venttiilikoneiston rullakeinu (febi-bilstein)-hyd.vastatappien, venttiilinnostin (ajusa) setin uusimista, kaikki venttiilien ohjurit, varsien kumit, 2- uutta imuventtiiliä, elringin (kansipeltitiiviste, uudet kannenpultit, pakosarjatiiviste), venttiilikopan tiiviste ja suuttimien alusprikat, yhteissumma saksasta lähipostiin 633,10€. Sulatukseen tuomitun kannen erittäin kustannustehokas korjaaminen (nostajapesän hylsyttäminen, korjaushitsaus ja koneistus) ja em. kansiosien koneistaminen  ja kannen oikaiseminen Akaan Kansi, toki aikaa oli syytä varata tähän toimeen työruuhkan vuoksi. Vanhat nokat olivat vielä käyttökelpoiset ilman jyrsiintymiä.

Itseltäni aikaa tuhrautui purkuun 1 pv-, karstajankin pesuun imulinjoista ja imusarjasta 1/2 päivä ja kasaaminen 1 1/2 päivää (sisältää laatu momenttiavaimen etsimisen), joten kolme lomapäivää tässä mekaanisessa casessa tuhrautui sitä ennen tekemättömältä ja opetellessa. Imuilmavikaa on sitten haettu jo viikko ;D,. Koneen kellari oli yllättävän hyvässä kunnossa 381 tkm ajon jälkeen kun sylinteriputkissa oli vielä hienoiset hoonijäljet havaittavissa.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2017, 09:36:53 kirjoittanut geomanno »

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #271 : 25.07.2017, 12:50:46 »
Jep. "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmo hävisi lopulta 3. immin vaihdon jälkeen. Ilmamassojen pyynti- ja toteutuma-arvot  mg/S seuraavat kierrosten vaihtuessa lähempänä toisiaan.  Vikakoodi oli siltä osin oikeassa syyssä. Pöllyttää toki vieläkin mustaa, mutta ei siirry kiihdytyksessä vikatilaan. Ei kannata kuitenkaan leimalle viedä. Konttuuriin piha olisi vielä muutoin täynnä savua. Oireyhtymät viittaavat siten myös aikaisempien vikojen alle piiloutuneeseen suutinvuotoon. Toki peli lähtee hyvin käyntiin ja kiihtymään, mutta miettii ja "naputtaa" vastaan hetken, joten ilmeisesti suutin siis laskee läpi. Kaksi suutinta siis pukkaa muusta suutinryhmästä poikkeavaa korjausarvoa max. 3.98/, min. 3.44 kun muiden arvot ovat sitten tasapainon vuoksi max. -1,65/, min. -2,54 välillä. Ei hyvä asia pannulle--> korjattava välttääkseni isompien vaurioiden synnytys. No se on jo sinällään tavanomaisempaa vianetsintää.

Niin vielä  teemaan liittyvänä asiana ja muistiin palautuneena. Rullakeinujen ja venttiilien välyksen hyd.säädinten/vastatappien(nostajanakin tunnetut) osien vaihdossa ihmetytti imupuolen venttiiliohjureiden ja venttiilivarren luokaton väljyys jo 381 tkm ajomatkalla. Saamani suullisen m-koneistamon yksittäisen lähdetiedon mukaan imupuolella tulisi olla uutena n. 0,02-0,03 mm välys ja pakopuolella 0,05-0,07 mm (pakopuolen lämpökuorma) välys. Tässä tapauksessa imupuolen välykset olivat oli jo n. 0,3-0,5 mm. Osasta v-ohjurireikiin mahtui 6,5 mm poranterä (ventiilien varret keskim. 5,95 mm luokkaa), 6,3 mm tulkkiakseli sopi kaikkien imupuolen ohjureiden reikiin.

Välykset olivat juuri imukanavan puolella, joten jokin syö ja hioo niitä raskaasti. Venttiilien varret oli nokijankissa  ja myös välissä oli melkoinen määrä tuota egr:n tarjoilemaa nokilietettä. Pakopuoli oli sitten jo ok, rajoilla ainoastaan yksittäinen ohjuri. Eli kansivauriostakin huolimatta oli perusteltua syytä avata koko kansi, jotta pystyi vaihtamaan imupuolen venttiilien ohjurit uusiin.

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #272 : 26.07.2017, 08:56:31 »
Kun en ottanut tästä korvin kuultavasta "papatuksesta" tai enemmänkin "lötköttävästä humpasta" ajoissa vaaria, vaikka sen selvästi korvalla kuulin, niin mekaaniset vauriot olivat alla olevien kuvien mukaiset. Rullakeijujen hydrauliset venttiilien vastatapit siinä päätti irtaantua omin päin pesistään ja meni siinä sitten sivussa rullakeinun päätäkin. Pyöri ties kuinka kauan venttiilikoneistossa vapaana. Täystuho olisi ollut täysin mahdollinen.  Kone käy tältä osin korjattuna äänien ja käyntirytmin puolesta ok. Nesteet edelleen omilla puolillaan. Keittopuolella vielä jumppaa.
Laitan oheen kolme kuvaa, valvonta poistakoon jos katsoo ne sopimattomiksi näin.







Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #273 : 19.04.2018, 06:59:24 »
Ajopelillä on nyt ajettu po. pajoituksen jälkeen rapiat 40 tkm ja toimii täysin moitteetta, kone ei humppaa, ei naputa, ei syö rasvaa, eikä ole tarvinnut lisätä jäädytysnestettä. Täytynee todeta, että toimii kuten 420 tkm ajetun volvon pitääkin. Ja ei tarvitse pyöriä jaloissakaan, kun laitetta on myös sivistyneesti  optimoitu Treen seudulla. Suosittelen.
Syy ja seuraukset MOT.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #274 : 11.08.2018, 11:05:48 »
Mahtaakohan viimeisissä 5sylinterisissä olla jotenkin parannettu öljynkiertoa? Itsellä nyt D5244T15 mylly joka taitaa olla toiseksi viimeinen versio eli 215hp. Käyntiääni on korvia hivelevä. Ei tuolla kyllä kauheasti ole vielä ajettukaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #275 : 01.09.2018, 14:45:03 »
Laitetaan nyt omatkin havainnot vaikka ketjua selatessa varmasti selväksi käynyt että vika poistuu nostin remontilla.

Eli kesäkuussa ostin 360tkm ajetun d5:sen. Mielestäni se kävi hyvin eikä sivuääniäkään kuulunut. Ostaessa pistin kuitenkin merkille että kuulostaa kuin pakoputki vuotaisi jostakin, mutta en sanoisi sitä silti papatukseksi. Lopulta törmäsin tähän ketjuun ja aloin kuulostella moottoria tarkemmin. Mielestäni havaitsin vaimean naputuksen vettiilikoneistosta. Niimpä päätin vaihtaa nostimet ja keinut kun kerran ilmeisesti jonkin sortin tyyppivikakin on.

Käyntiääni sieveni huomattavasti eli ei ihan turhaan tarvinut remppaa tehdä. Lisäksi yhden suuttimen pohjatiiviste oli vähän vuotanut niin sekin tuli laitettua samalla. Nostimia silmäillessä kahden päällä näkyi uria/naarmuja ja yksi oli aivan veltto.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #276 : 01.09.2018, 19:46:14 »
Mulla ei papatus hävinnyt kun tein nostinrempan  :-\
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #277 : 02.09.2018, 08:07:28 »
Se papatus saattaa johtua vuotavasta alipainejärjestelmästä/osasta, vuotavat alipaineella tomivat moottorin tukityynyt esim.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #278 : 02.09.2018, 12:09:26 »
Mulla ei papatus hävinnyt kun tein nostinrempan  :-\

Ihan tosi? Oletko kokeillut ilman EGR:ää? Siis kokeilumielessä vain ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #279 : 02.09.2018, 13:54:49 »
Ihan tosi? Oletko kokeillut ilman EGR:ää? Siis kokeilumielessä vain ::)
EGR on ollut plokattuna jo vuosia.
Takimmainen tuki voi ehkä vuotaa, en ole päässyt letkuun käsiksi jotta olisin voinut testata sitä. Etummainen on kunnossa.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #280 : 02.09.2018, 15:23:27 »
EGR on ollut plokattuna jo vuosia.
Takimmainen tuki voi ehkä vuotaa, en ole päässyt letkuun käsiksi jotta olisin voinut testata sitä. Etummainen on kunnossa.
No saathan sen selvitettyä sitenkin, kun irrotat T-haarasta sen takimmaiselle tyynylle menevän letkun ja pidät vaikka sormenpäätä siinä "pillin" päässä haarottimessa tukkeena ja välillä irrotat otteen, samalla kuulostelet vaikuttaako käyntiääneen. T-Haara liitos löytyy siitä imusarjalle menevän putken takanta.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #281 : 02.09.2018, 20:36:17 »
EGR on ollut plokattuna jo vuosia.
Takimmainen tuki voi ehkä vuotaa, en ole päässyt letkuun käsiksi jotta olisin voinut testata sitä. Etummainen on kunnossa.

Eikö pitäisi myös softalle tehdä jotain? Vai tarkoititko plokkaamisella juuri sitä? Minulla oli V70 EGR eliminoitu pelkästään softalla ja papatukset loppuivat siihen paikkaan. Ei väliä oliko alipainetyynyjen letkut kiinni vai irti, ei papattanut

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #282 : 02.09.2018, 21:42:42 »
On tehty softalla ja siitä vuoden päästä vielä fyysisesti.  Tuota softaplokkausta en tiennyt että oli tullut kun laitettiin stage 2.
Selvisi kun stage 3 asennettiin.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #283 : 02.09.2018, 22:55:37 »
On tehty softalla ja siitä vuoden päästä vielä fyysisesti.  Tuota softaplokkausta en tiennyt että oli tullut kun laitettiin stage 2.
Selvisi kun stage 3 asennettiin.

Siis Rica? Olen ollut siinä uskossa että Rica ei eliminoi EGR:iä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori "papattaa"
« Vastaus #284 : 03.09.2018, 02:48:25 »
Optimoiautosi softa tässä vielä hetken.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo