Tätä tuli tosiaan mietittyä alkuvuodesta ja nyt aiheesta on parin kuukauden verran käyttökokemuksia. Valoteho nousi tajuttomasti, nyt täällä näkeekin jotain, eikä mitään ole ainakaan vielä kärähtänyt joten tuskinpa kärähtääkään. Koputan puuta.
Toisena jännänä ilmiönä sanottakoon että niitä 28W lamppuja sai pahimmillaan olla vaihtamassa kerta viikkoon kun eivät tuntuneet kestävän mitään, nyt nuo saman valmistajan saman sarjan 42W lamput (ainoa ero tosiaan teho, hintakin on sama) ovat kestäneet ilman mitään ongelmia. Koputan taas puuta.
Ihan kuin nuo olisivat jotenkin järeämpää tekoa vai voisiko peräti olla että kuumempana käyminen lisää käyttöikää kun halogeenilamppuhan tarvitsee lämpöä toimiakseen kunnolla?
Syynä voi olla juurikin tuo lämpötila. Ja väittäisin näppituntumalta, ettei tuo 42W halogeeni tuota lämpöä enempää kuin 40W tavis hehkulamppu. Ja se lämmön tuotto on se valaisimen tehorajoituksen perimmäinen syy.
Siitä meni ensimmäisen kerran lamppu (=polttimo) viikko sitten, ei löydy joka kaupasta:
105W (vastaa valoteholtaan 140W "perinteistä" hehkulamppua) EcoHalogen (=Philipsin mallimerkintä) E27-kannalla.
Stockalta löytyi, 4,90€ / kpl. (nyt on yksi varallakin, tosin ton pitäisi kestää ~2000h).
Jösses! mikä säteilylämmitin!

Minä en ainakaan kaipaa moista säteilylämmitintä hohkaamaan naamani lähettyville.

Meillä homman hoitaa vieläkin 20W energiansäästölamppu, joka on joskus 6 vuotta sitten ostettu ikeasta heräteostoksena. Valoa siitä lähtee ihan mukavasti (~ 1400lm).
Vaikka olin aikoinaan hyvin skeptinen energiansäästölamppujen osalta, niin nyt yli kymmen vuoden kokeilujen jälkeen olen tyytyväinen. Tosin kahta merkkiä pyrin välttämään (megaman ja philips).
Ja mitään alle 10W energiasäästörimpuloita ei kannata käyttää, sillä niistä ei lähde valoa.
Mutta sellainen robinhoodin myymä energy + 18W tai 23W tehoisena valaisee oikein mukavasti.
Ledeistä ei vielä ole korvaajiksi (muutoin kuin kasvilamppuina).
Ledejä odotellessa tyytyn loistevalaisimiin, enkä säteilylämmittimiin...

Valaisimen tehtävä on valaista ja lämmittimen lämmittää!
Tosin kaveri osti terassivaloksi sellaisen 1500W säteilylämmittimen, josta saa hitusen punertavaa valoa sen lämmön lisäksi!