Tässä ketjussa on ollut hitusen hiljaista, joten tämä voi mahdollisesti kiinnostaa muitakin saman asian kanssa painivia.
Saimpa testini valmiiksi.
Einhellin akkulaturit tekivät tehtävänsä ja mökin vesijohtoputki on sula, vaikkakin on hangen alla ja roudassa olevan tien alikin menee.
Sulatuskaapelina on 0,75mm
2 kaiutinkaapelia 140 metriä. Oikea 10W/m sulatuskaapeli ei moisen pituiseen putkeen olisi mennyt edes kirveellä, mutta sulavilla sanoilla
(Perkele, muoviämpäri yms.), kaiutinkaapeli solahti sinne kuin märkään *PIIP* !
Tietysti jos apteekista olisi hakenut 10L liukuvoidetta, homma olisi ollut EHKÄ helpompaa, muttakun minä olen minä, niin......

Edes 3mm polyeteeni-naru ei halunnut mennä putken lävitse kovin helposti ja kun sain sen lävitse, hirtti se vedettäessä niin kovin, että katkesi (100kg vetolujuus).
Vedenpaineella alamäkeen laskien sen sai putkesta pihalle ja samalla menetelmällä laitoin kaapelinkin putkeen. Temppu vaatii vettä, hikeä, puupalikan ja ison saavin neopreenihanskojen keralla. Tiukka puupalikka kaapelin päähän ja siitä sitten pumpulla aluksi ensimmäiset metrit kaapelia putkeen.
Sen jälkeen lappo-menetelmällä vettä putkeen, jossa puupalikka vetää perässään kaapelia putkeen jne.
Aikaa operaatioon meni sellaiset 10 tuntia kaikkineen (kaapelin laitto ja virtalähteen teko yms. nysväämiset).
Kokonaiskustannuksia hommasta tuli sellaiset €75,- kaapelille, €59.90,- virtalähteelle ja €39,- liittimille/pientarvikkeille/kutistesukille jne....
Muutamia pientarvikkeita (regulaatoreita/trankkuja yms.) löytyi omista romulaareista, joten "Happy Ending!".

Kuparikaapelin käyttäminen sulatuskaapelina vaatii sitten virtalähteeltä virran/jännitteen hallintaa ja hitusen laskelmia sen mitoittamiseksi. Koska viritelmässäni jännite pyörii siellä +50V nurkissa, ei hommaan pidä lähteä, ellei asiasta ole jotakin käryä sähköstä!