Jos jollain saan metallin ja lasin syttymään tuleen niin aika guru olen. 
Uskoisin että hehkulampun tehoa tarkoitetaan, 42W energiansäästölamppua minä olen sinne tunkemassa koska 28W versioilla ei tosiaan näe paljon mitään. Ei tosiaan varmasti muutu yhtä paljon sähköä lämmöksi kuin hehkulampulla nyt kun asiaa järjellä ajattelee. Ledit olisi ihan hyvä vaihtoehto mutta nopealla googletuksella ei löydy mitään järkevän tehoisia, G9-kanta kun on kyseessä.
Kuten TOK jo tokaisikin. Siihen maksimitehoon on syyntä.
Tuo kuvattu happeen yhtyminen on erittäin ei toivottu ilmiö niin, volvoissa kuin kodeissakin. Ainoa paikka, missä se on näin pakkasella toivottavaa, on takka.

Jos 28W teho ei riitä, niin olisiko valaisimen vaihtaminen optio tai niiden lisääminen?
Tuo G9 kanta on vähän haitarista ja sitä käyttävä valaisin sopii lähinnä tunnelmavalaistuksen luojaksi, eikä yleisvaloksi. Ja jos valaisimessa on tuo G9 kanta, on sen maksimitehokin speksattu sen halogeenipolttimon mukaan.
Ledilampuissa on omat ongelmansa vielä (värilämpötila ja valoteho) tai sitten sikamainen hinta (> €30,-).
Yhdessä jutussa nuo ledivalot ovat lyömättömiä. Nimittäin kasvilamppuina.

Itse olen valaisimissa valinnut E27 kantaisia jo aikoja ja käyttänyt loisteputkia ja/tai energiansäästö loistevaloja.
Saa muuten valoa ihan toiseen tapaan 20W energiansäästölampulla kun 60W hehkulampulla.
Yllätyksekseni halpis-lamppu Energy Plus merkillä (robin hoodissa myytävä) on toiminut ilman ongelmia 18W ja 23W tehoisena vuosia. Valoakin saa irti abt. 1100/1300lm.
Philipsit ja megamanit ovat sipanneet aikoja sitten ja se halpislamppu palaa edelleen. Kuten Ikeasta 2005 ostettu 20W lamppu. Kaikilla alle 15W energiansäästöloisteputkilampuilla voi heittää vesilintua valotehonsa puolesta, poikkeuksena muutama 11W lamppu.
Tosin tapanani ei ole sammutella ja sytytellä valoja jatkuvasti. Pimeän saapuessa valot laitetaan päälle ja viimeinen nukkumaan meniä sammuttaa sen, kuten ensimmäisenä herääjä. Kesäaikaankin niitä palotunteja tulee melkoisesti.
Yleisvalaistus syntyy peräti kauhistuttavalla 87W yhteisteholla.

Kaikkein lyhyt ikäisin tuo 23W energy plus lamppu on ollut mökin pihavalona. Se ei ole oikein tykännyt sytyttämisistä -35C pakkasissa ja sielläkin se kesti liki 4 vuotta. Syksyllä se on kiva, jos on kalassa pimeään asti. Näkee tulla kilometrin päästäkin laituriin...