Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Painemobiili.com 340DL Turbo

  • 289 Vastauksia
  • 119959 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #105 : 07.04.2012, 15:13:08 »
Olihan sulla joskus katkotut/hitsatut vetarit? Vai olenko mä taas ollut liian kännissä :)

Miten 262 vaihdekaavio eroaa nykyisestä, muuta kuin että vitonen puuttuu? Vai onko niissä pakki eri paikassa? Ja mihin se huippunopeus muuttuu, jos molemmissa on suurin vaihde suora?
Juu, katkaistut vetarit oli juu, ne kesti aina sellaset pari täyskaasuvetoa, sit napsahti.

Juu, ei se huippunopeus muutu, mut jos ton muuntaa 4.vaihteiseks samalla perävälityksellä, suorituskyky tipahtaa just eikä melkeen, pitäis hommata tiheämpi perävälitys. Nyt jo turhan harvat noi vaihteet, 6vaihteinen suoralla 6-vaihteella olis hyvä. Radalle 4vaihteisella tuolla perävälityksellä ei olis asiaa, vaihtokohdat olis tyyliin 80/150/220/300km/h... eli aivan älyyttömät välitykset manuaaliaatikolle. Nykyisellään kohtuusopivat 65/110/170/230/300km/h.

Ymmärtääkseni getrag 262 on "käännetty" kaavio, vai onko se vain 265? No oli miten oli, en osta uutta laatikkoa toimivan tilalle, se keskustelu voidaan lopettaa, koska se ei edes teoriatasolla toteudu ja tästä keskusteleminen ei tässä topicissa johda mihinkää muuhun kun riitelyyn, koska en asiasta tiedä enkä halua tietää ja getrag 26x sarja on aikas vanhaa tavaraa kun on 70-luvun suunnittelua. Tuo nykyinen on sentään 90-luvun loota. :)

Keskitytään siihen miten tuo nykyinen kombo saadaan kestämään jottei toi kardaanilaippa hajoa.

Eli: Laipan vahvistaminen, vahvempi kehikko, ehkä hardykiekko väliin. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #106 : 07.04.2012, 15:19:41 »
Eikö sitä kytkinakselia voisi oikeasti lyhentää, vai saako sitä putkesta irti helposti? Mahtuisiko siihen ympärille tai sisälle sopiva jatkospala, jos vetää siitä vaikka sen 50mm poies keskeltä ja liittää takasn yhteen? Joissakin vetarimodeissa on ihan vaan sorvattu ohut lastu akselin pinnasta, sitten katkastu, tiukka putki päälle je parista kohtaa tulppahitsillä kiinni, luulisi toimivan kytkinakselissakin jos sen vaan saa irti ja takasin ilman että tarvii irrottaa katto ja lattia  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #107 : 07.04.2012, 15:21:09 »
...ehkä hardykiekko väliin. :)

Tähän mä olen tällä kyselyllä ja pohtimisella pyrkinyt, mutta jos ei ideat kelpaa, niin antaa olla :)
« Viimeksi muokattu: 07.04.2012, 15:27:29 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #108 : 07.04.2012, 15:43:45 »
Tähän mä olen tällä kyselyllä ja pohtimisella pyrkinyt, mutta jos ei ideat kelpaa, niin antaa olla :)
Juu, se vaan on vähän siinä ja siinä mahtuuko se hardykiekko sinne... 25mm on tilaa jos siirtää perän "kardaanilaipan" ihan stefaan kiinni. Hardyt ovat siinä 30mm paksuja, ja pultinkannat pitäis kans saada mahtumaan (10mm)...

Mietityttää sitten vaan, miten tuo hardy kestää siellä... saattaa tykätä kyttyrää kun on 700Nm nurkilla väännöt...

Kytkinakselia en rupea lyhentämään hitsaamalla, sen opin jo että ei saa kestämään, kun ei 30mm vetari kestä, niin ei 20mm kytkinakseli ainakaan omatekoisesti. Ja "pajalle" en rupea viemään, maksaa liikaa, eikä opi itse mitään.

On tarpeeks nähty näitä "tein itse" hommeleita, jossa vaan ostetaan palikkaa ja pultataan kasaan. :)

Voin minäkin käydä vaikka ferrarin ostamassa, no problem kun on luottotiedot kunnossa. :)

Mutta sillä vaan ei raaski mennä polttelemaan renkaita tai driftailemaan sitten :P
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

kepa09

  • Vieras
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #109 : 07.04.2012, 23:30:48 »
Onhan niitä firmoja paljonkin ketkä tekee ammatti taidolla booreja. Mun mielipiteeni on että jos alat karkaistua työstämään näille tehoille mitä sjs toivoo niin ei tule kestämään, eikä vähemmiillekään.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #110 : 08.04.2012, 17:48:34 »
Kytkinakselia en rupea lyhentämään hitsaamalla, sen opin jo että ei saa kestämään, kun ei 30mm vetari kestä, niin ei 20mm kytkinakseli ainakaan omatekoisesti. Ja "pajalle" en rupea viemään, maksaa liikaa, eikä opi itse mitään.


Toisaalta pitää muistaa että vetoakselilla vääntö on moninkertainen verrattuna kytkinakseliin.

Toisaalta.. Varsinkin jos sulla on varaosaosia, niin en mä nyt tiedä olisiko tuon lyhentäminen mikään paharasti. Siinähän se menisi harrastuksen nimissä. Katkaisee kytkinakselin ja silpaisee sen pään kulmikkaaksi, ja vastaavan muotoinen jatkoholkki siihen päälle.

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #111 : 08.04.2012, 18:09:01 »
Juu, se vaan on vähän siinä ja siinä mahtuuko se hardykiekko sinne... 25mm on tilaa jos siirtää perän "kardaanilaipan" ihan stefaan kiinni. Hardyt ovat siinä 30mm paksuja, ja pultinkannat pitäis kans saada mahtumaan (10mm)...

Mietityttää sitten vaan, miten tuo hardy kestää siellä... saattaa tykätä kyttyrää kun on 700Nm nurkilla väännöt...

Kytkinakselia en rupea lyhentämään hitsaamalla, sen opin jo että ei saa kestämään, kun ei 30mm vetari kestä, niin ei 20mm kytkinakseli ainakaan omatekoisesti. Ja "pajalle" en rupea viemään, maksaa liikaa, eikä opi itse mitään.

On tarpeeks nähty näitä "tein itse" hommeleita, jossa vaan ostetaan palikkaa ja pultataan kasaan. :)

Voin minäkin käydä vaikka ferrarin ostamassa, no problem kun on luottotiedot kunnossa. :)

Mutta sillä vaan ei raaski mennä polttelemaan renkaita tai driftailemaan sitten :P

Hardy kestää ihan varmasti vaikka olis 700Nm vääntö kun kestää ne hieman tehokkaammisssakin vehkeissä.

En nyt oikein käsitä miten voit verrata sitä että teettäisit uuden (lyhemmän) kytkinakselin tai vastaavan koneistamossa siihen että ostaisit jonkun ferrarin ja miten taas näistä kumpikaan liittyisi mitenkään "bolt on" osien ostamiseen  :idiot2:
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #112 : 08.04.2012, 21:13:55 »
Hardy kestää ihan varmasti vaikka olis 700Nm vääntö kun kestää ne hieman tehokkaammisssakin vehkeissä.

En nyt oikein käsitä miten voit verrata sitä että teettäisit uuden (lyhemmän) kytkinakselin tai vastaavan koneistamossa siihen että ostaisit jonkun ferrarin ja miten taas näistä kumpikaan liittyisi mitenkään "bolt on" osien ostamiseen  :idiot2:
Vetauskuva oli lähinnä sellainen, että kun porukka sanoo että "tein itse", ja sit kaikki hommat on teetätetty muualla, paitsi kokoaminen. Vähän sama kun kävisi samalla ostamassa koko auton kasattuna, kun väittää että on itse rakentanut auton vain kasaamistaan osista.

Kuten jo tässä topicissa olen useaan kertaan todennut, tässä on tarkoitus OPPIA ITSE TEKEMÄLLÄ KAIKKI ja pitää hauskaa, ei vaan ostaa ja kasata osia.

Tässä kukaan ei ole puhunut kytkinakselin teetättämisestä, kaikki ovat vaan ehdottaneet olemassaolevan lyhentämistä.

Kytkinakseliin kohdistuu noin 700Nm vääntö moottorin toimesta, kytkintä "paukuttamalla" varmasti 2-3x tuo, eli 1400-2100Nm. Vetoakselit ovat katkenneet ihan kesken vedon 2.vaihteella, ei kytkimellä leikkimisellä. Tällöin vetoakseleihin kohdistuu noin 2000Nm vääntö (moottori antaa 664Nm x 2,4 vaihteiston välitys x 2,56/2 (perävälitys jaettuna kahdelle akselille) = 2080Nm. Kytkinakselin halkaisija on 20mm, vetarien halkaisija 28mm. Kumpi katkeaa itse hitsattuna helpommin, miettikää siitä. Tässä ihan puhdasta laskuoppia ja logiikan käyttöä vaan. :)

Harrastuksen nimissähän tuo menisi, mutta alkaa tämä ottamaan hattuun pikkuhiljaa, kaikki kokeilut kun päättyy ton moottorin kanssa siihen että tulee rautaromua. :)

Ni mä pistän "rahani" mieluummin siihen että yritetään tehdä sen mukaan mikä EHKÄ voisi kestää, eikä sen mukaan joka 50/50% varmuudella päätyy hajoamaan.

Vaikka ei toi mikään monsterimoottori ole, mutta 664Nm on senverta mahtava vääntölukema, että sillä hajoaa normi voimansiirrosta jo ihan kaikki. :)

Ja kytkin/kardaaniakselin lyhentämisestä ei enää tartte keskustella, se päätyy 90% varmuudella akselin katkeamiseen, kun niitä on pienemmilläkin tehoilla katkaistu (ihan tehdasvakioakseleita). :)

Homma etenee nyt sillä tavalla että teen sen boksin vaihdelootan ja perän ympärille 5mm teräslevystä, vahvistan sen perän kardaanilaipan, yritän sovittaa hardyn väliin, sit katotaan. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10034
  • Teiden tukko
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #113 : 08.04.2012, 22:48:00 »
Vetauskuva oli lähinnä sellainen, että kun porukka sanoo että "tein itse", ja sit kaikki hommat on teetätetty muualla, paitsi kokoaminen. Vähän sama kun kävisi samalla ostamassa koko auton kasattuna, kun väittää että on itse rakentanut auton vain kasaamistaan osista.

Jos itsellä ei ole laitteita tehdä kaikkia osia niin miksi ei voisi kääntyä koneistamon tai jonkun pajan puoleen...?  ??? Itse suosin kanssa omassa tallissa tuotettua materiaalia aina siihen pisteeseen asti mihin työkalut riittää. Sorvia ei ole tallissa niin välillä täytyy pakon edessä käydä teettämässä sorvausta vaativia osia.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #114 : 08.04.2012, 22:53:47 »
Juu, vaihdelootan ja perän laipat kävin suosiolla sorvauttamassa... tosin sain itte kyl shimmailla ne, ei sorvari osannut tehdä tarpeeks tarkkaa jälkeä......... heittoa oli 0,55mm.......... (20e)

Ja kytkinkoppaa jouduttiin vähän tigillä parsimaan kasaan, kun 765 asetelma ei mahtunu sisään ja sain vähän liikaa sorvata materiaalia veke :D (50e) ja kannen pakoaukot sain täytehitsata (30e) mut plaanauksen tein itte

Kannen venaseetit sain koneistuttaa virtasen moottorilla (84e/16kpl)

Mut pääidea siis on että se minkä pystyy ni tekee itse. Sorvi ei talliin mahdu, ja tig on ollu tähän asti liian kallis (lue TÄHÄN asti), voitte päätellä siitä loput :)

Eli TIG ja sorvi siis hankintalistalla ja sit autonosturi :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10034
  • Teiden tukko
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #115 : 08.04.2012, 23:06:02 »
Eli TIG ja sorvi siis hankintalistalla ja sit autonosturi :D

Samat laitteet kelpais itellekkin. Onneksi töissä on TIG niin hitsaushommat on sikäli hoidossa.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #116 : 10.04.2012, 04:34:43 »
ulkopäissä "bolt-on" 300 sarjan "ruiskukone" nivelet. .
Sinnehän aika olemattomalla vaivalla sopii bemarin tumpit(makkiverilta voi kysellä), niin saisit kummankin pään nivelet ees samasta autosta.

Ja kytkin/kardaaniakselin lyhentämisestä ei enää tartte keskustella, se päätyy 90% varmuudella akselin katkeamiseen, kun niitä on pienemmilläkin tehoilla katkaistu (ihan tehdasvakioakseleita). :)
ai ei edes niin että poikki ja uus boori ?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #117 : 10.04.2012, 10:20:04 »
Sinnehän aika olemattomalla vaivalla sopii bemarin tumpit(makkiverilta voi kysellä), niin saisit kummankin pään nivelet ees samasta autosta.
 ai ei edes niin että poikki ja uus boori ?
Onhan niitä firmoja paljonkin ketkä tekee ammatti taidolla booreja. Mun mielipiteeni on että jos alat karkaistua työstämään näille tehoille mitä sjs toivoo niin ei tule kestämään, eikä vähemmiillekään.
Ei millään pahalla, mutta lukee nyt eka läpi mitä minä ja toiset todennu jo aikaisemmin, karkaistun katkaisu+työstäminen/hitsaaminen ei kestä tällaisilla tehoilla/väännöillä, vakiokoneella varmaan kestää hetken. :)

Sais sinne ulkopäähän varmaan BMW nivelet sovitettua, mutta totesin vaan etteivät se sen paljoa järeempää tekoa ole, kun aivan samat nivelet paukkuu kaverien 325/328i bimmereissä jatkuvasti. 4 vaihtanut viimeisen vuoden aikana, ja helpompi elämä niillä on elää 192hv/250-280Nm vääntöjen kanssa kun 400hv/664Nm+ :)

Eli jos vetarit vaihtuu, sinne täytyy saada esim M5/M3 tavaraa, tai mieluummin vielä jytympää jotta olis järkeä. Ei senpuoeen, nuo makkiverin tavarathan on tarkoitettu i535M E28 vehkeeseen, eli ovat TYP210 perään ja hitusen järeämmät kun nykyiset sisäpään BMW nivelet, ja varmasti lähellä M3/M5 kamojen kestoa (3,2 M3 / M5 = TYP210 3,0M3 = TYP188). Mutta i535M vehkeessä kun ei ole kun 218hv/320Nm, vs M5 jossa E39 kopassa on jo 500Nm. Tosin E39 M5 = TYP240 perä ilmeisesti, eli sama kun 7-sarjan V8/V12, eli akselitkin ovat sitten M12 pulteilla kiinni, eikä millään heppoisilla M8 tai M10 kuten 4/6 koneisissa. :D

Makkiverin tallilla kävin tässä pari kuukautta sitten, ja muistaakseni jutusteltiin että ne olemassaolevat perä+vetarit menee nykyisen 360 projektin alle. Lupasin silloin hänelle koeajon painemobiilissa, jos vaan saan tämän kuosiin tässä lähiviikkoina. :)

Eihän nuo nivelet kesken vedon hajoa, vaan lähdössä kaikki ovat räjähtäneet, kerran kytkimellä päästää kunnolla ni poks. :)

Ja nuo M-bimmerien vetarit ei oo ihan ilmasia, nuokin i535M vetarit oli kuulemma kiven alla löytää, kun autoja tehty aikanaan rajallinen määrä 80-luvun keskellä... eli ovat kaikki 25-30v vanhaa kamaa. Mut tähän nyt ei keskitytä ennenkun on laatikko+perä kunnolla paikallaan. Sillä voi ajaa ilman niitä rouheita vetareitakin, kunhan ei lähdössä revi.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2012, 10:21:46 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • Kerettiläinen
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #118 : 10.04.2012, 19:35:38 »
Ei millään pahalla, mutta lukee nyt eka läpi mitä minä ja toiset todennu jo aikaisemmin, karkaistun katkaisu+työstäminen/hitsaaminen ei kestä tällaisilla tehoilla/väännöillä, vakiokoneella varmaan kestää hetken. :)

Sais sinne ulkopäähän varmaan BMW nivelet sovitettua, mutta totesin vaan etteivät se sen paljoa järeempää tekoa ole, kun aivan samat nivelet paukkuu kaverien 325/328i bimmereissä jatkuvasti. 4 vaihtanut viimeisen vuoden aikana, ja helpompi elämä niillä on elää 192hv/250-280Nm vääntöjen kanssa kun 400hv/664Nm+ :)

Eli jos vetarit vaihtuu, sinne täytyy saada esim M5/M3 tavaraa, tai mieluummin vielä jytympää jotta olis järkeä. Ei senpuoeen, nuo makkiverin tavarathan on tarkoitettu i535M E28 vehkeeseen, eli ovat TYP210 perään ja hitusen järeämmät kun nykyiset sisäpään BMW nivelet, ja varmasti lähellä M3/M5 kamojen kestoa (3,2 M3 / M5 = TYP210 3,0M3 = TYP188). Mutta i535M vehkeessä kun ei ole kun 218hv/320Nm, vs M5 jossa E39 kopassa on jo 500Nm. Tosin E39 M5 = TYP240 perä ilmeisesti, eli sama kun 7-sarjan V8/V12, eli akselitkin ovat sitten M12 pulteilla kiinni, eikä millään heppoisilla M8 tai M10 kuten 4/6 koneisissa. :D

Makkiverin tallilla kävin tässä pari kuukautta sitten, ja muistaakseni jutusteltiin että ne olemassaolevat perä+vetarit menee nykyisen 360 projektin alle. Lupasin silloin hänelle koeajon painemobiilissa, jos vaan saan tämän kuosiin tässä lähiviikkoina. :)

Eihän nuo nivelet kesken vedon hajoa, vaan lähdössä kaikki ovat räjähtäneet, kerran kytkimellä päästää kunnolla ni poks. :)

Ja nuo M-bimmerien vetarit ei oo ihan ilmasia, nuokin i535M vetarit oli kuulemma kiven alla löytää, kun autoja tehty aikanaan rajallinen määrä 80-luvun keskellä... eli ovat kaikki 25-30v vanhaa kamaa. Mut tähän nyt ei keskitytä ennenkun on laatikko+perä kunnolla paikallaan. Sillä voi ajaa ilman niitä rouheita vetareitakin, kunhan ei lähdössä revi.

Tjaah, omat e28 535 vetarit eivät olleet moksiskaan 605hp/580nm ja slicksien yhdistelmästä 1500kg rottelolla, ainoa "jousto" voimalinjassa e34 M5 hardykiekko. Ainoa kuminivel taka-akselistossa perän takakannake. Kardaani oli muuten Volvo 240:stä. Ja bemaristinistinä joudun ärähtämään. Se on M535. Sen i:n voit syöttää sanonko minne. Tai jos i on pakko mainita niin käännä edes järjestys.

Mutta se on totta että vetarit on kiven alla tuon pituisina. Itse piti hankkia M635:n koko taka-akselisto että sai myös varavetarit. Mutta tosiaan kaikissa isoperäisissä ne samat vetarit on, oli sitten 535, M535, M5, 635 tai M635. Että on niitä ny sentään kymmeniätuhansia tehty. Ja samat nivelet löytyy vaikkapa e34 M5:stä. Ja myös E34 korisista isokoneisista, eli 530 ylöspäin. Niitä on tehty PALJON.

Edit: ja ajoin viime kesän spooliperällä, sen jos minkä luulis käyvän vetarinnivelien päälle.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #119 : 10.04.2012, 22:30:36 »
Juu, pitää jostain yrittää metsästää tollaset vetarit.

Tosin se on vähän epäselvää käykö TYP188 perään nuo TYP210 vetarin laipat jne, vai täytyykö peräkin vaihtaa?

Oletkos oksanen varma että E34 530-> on TYP210 perä, ainakin kahdessa jota olen tarkastellut on "sama" typ188 perä ja nivelet joka mulla. Vasta M5 pitäis olla TYP210 perä jossa nuo järeät nivelet.

Sen tiedän että E36 vetarit ovat about sentilleen samanpituiset kun 300 sarjan, eli 49cm. 45-47cm on sopiva pituus tähän TYP188 perällä.

Niin puhdasverinen baijerilainen en ole, mutta ainakin netissä joka paikassa motorsport E28 BMW:tä kutsutaan M535i:ksi. M5 sitten erikseen. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E28)
http://www.m535i.org/e28info.html
http://www.m5board.com/vbulletin/e28-m5-discussion/10453-e28-m535i-535i.html
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=6
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi