Monessako autossa olet nähnyt ilmaohjaimia ym suoraan vaihdelaaatikolle tai manuaaliaskissa öljynjäähdyttimet keulassa.
Yhdessä olen laatikkoöljyn jäähdyttimen nähnyt (manuaalissa), katukilvissä olevassa autossa!

Ilmanohjaimia en yhtään, eikä niitä alustassa pidä ollakkaan, jos aerodynamiikka on suunniteltu likikään oikein henkilöauton näkökulmasta!
Tämän teorian mukaan jos haluaa testata laatikon kestävyyttä viritys käytössä ajelet 10 km peräkärry perässä etkä suinkaan men kaasupohjassa minnekään mailille ajelemaan.
Kuka näin sanoi? Jos autolla hinaa kärryä koko auton elinaikana 10km, niin on liki täysin sama miten sen tekee tai tuolla matkalla laatikon rikkominen vaatii melkoista munailua.
Mailin vedossa se automaagilootan kuorirakenne ja öljynjäähdytin kokee kyllä melkoisen jäähdytystehon lisääntymisen, jos nopeudet nousevat sinne +200km/h paremmalle puolelle! Rasitus ei kuitenkaan kestä kovin pitkään, joten jo laatikon massat varaavat lämpöä tuossa tilaneessa oikein hyvin!
Lisäksi se veto kestää tyyliin 30 sekuntia... Kärrin veto kestää hitusen pidempään, joten laatikoin jäähtyminen jää puhtaasti jäähtysjärjestelmien armoille, jonka mitoitus voi riittää auton normaalille käytölle, muttei välttämättä lisärasitukselle.
Ysin manuaalissa jarrullisen kärrin hinaamista varten suositellaan lisäjäähtytintä automaattilootan vaihteistoöljylle oli laatikko sitten ZF tai AW. :hello:
Se jos laiminlyö huoltoohjelman lienee sitten peiliin katsomisen paikka jos vehkeet porsii.
Jos wikipediaa on uskominen, niin volvon 2000-luvun alkupään malleihin laatikkoöljyn vaihto ei edes sisälly huolto-ohjelmaan!

Maintenance
Volvo owners manuals list the transmission as fill for life, meaning that there are no scheduled transmission fluid changes under normal operating conditions. This is controversial and believed by some to be a major contributing factor to increased valve body wear, eventually causing transmission problems that require valve body repair or replacement, and possible transmission overhaul or replacement.
Transmission experts recommend regular fluid changes, at least every 30,000 miles. Specific fluid must be used. If incorrect fluid is used it could result in improper operation and lead to transmission damage.
Sama oli bimmerissäkin tuossa 2000-luvun alussa ja taisi olla muutemissa muissakin kotteroissa samat jutut ja sitten ihmeteltiin, kun suomessa saksan tuontiauton laatikko porsii siinä 160tkm kohdilla!
Omassa Ysissä laatikkoöljy lämpenee peräkärrin vedossa melkoisesti kesähelteillä, varsinkin jos ilmastointi on päällä, ilman lisäjäähdytystä. Myrkkyä ovat hiljaiset nopeudet.
Vastaavasti se AW71L:n laatikkoöljy kestää kiehahtamatta täyskaasuvedon 40km pituisena...

Toisaalta seisovan kilometrin vetäminen 5 kertaa peräkkäin ilman taukoja alkaa olemaan siinä ja hänessä, että laattikkoöljyt kestävät lootassa! Lisäjäähdyttimellä tilanne muuttuu positiivisesti!
Kaikken paras vetovaihde on mielestäni se, missä mekaanisellä yhteydellä kaasupoljin->kaasuläppä auto kulkee tarvittavan nopeuden pienimmällä kaasun painalluksella, mikä käytännössä tarkoittaa aina pienempää vaihdetta kuin suurin mahdollinen. 
Toivomuspolkimella varustetuissa kulkineissa moottorinohjaus tekee mitä tahtoo ja kuljettaja toivoo siltä jotakin, koneen päättäessä mitä se tekee....