Tuota epäilinkin, mutta mikä on todellinen vaikutus laatikon lämpötilaan. kaupungissa eron varmasti näkee, jos on mittari, mutta maantiellä?
Maantiellä ne ongelmat minulla laatikon lämpöjen kanssa ovat olleetkin, sillä kaupungissa ei voi käyttää avosandaalia
tm, kuten motarilla ohituksissa voi!

Kaupungissakin laatinkon lämpötilat laskivat tuon viritykseni ansiosta selvästi.
Sulla on ainoat julkiset mitatut datat, vaikkei olekkaan trailerin vedosta.. ihan uteliaisuudesta kysyn. Tämän asian ympärillä on mutuiltu (minä mukaan lukien) tarpeeksi. Myytti pitäisi murtaa. Itse luulen ettei lämpö normaalikäytössä tai vaunun vedossa tapa - ellei turbiini pyöri painavaa vedettäessä vapaana. 740/940 taisi lukitus napata n. 90:ssä mittarinopeutta kiinni..
Juu, traileria en ole vetänyt, jarrutonta kärriä ylikuormattuna kyllä.

Myyttien murtaminen on mukavaa (myös eräs suosikkisarjani TV:ssä)!

80km/h nopeus on vähän kettumainen AW71L:lle moottorin kierroslukujen osalta, sillä siinä mennään nelosvaihteella alle stall-speedin, joten veto vaihtelee aikas rajusti mäkien mukaan, jolloin kaasupoljinta saa veivata kokoajan.
Kolmosella lailliset nopeudet ovat siellä +2500rpm joten koneessakin on vetoa ihan toisella tavalla, eikä kaasua tarvitse veivata kokoajan, millä on positiivinen vaikutus kulutukseen.
Nelosella kärriä vedettäessä laatikon lämpötila on korkeampi kuin kolmosella, varsinkin mäkisessä maastossa.
Ja omassa merikontissa, kuten kaverinikin, turbiini lukittuu vasta +96km/h. Itselläni se vaihtelee laatikkoöljynlämpötilan funktiona 96-101km/h normaaleissa laatikon lämmöissä. Mittarinopeutta on silloin hitusen päälle satanen.
Toki öljyn laatu/ikä/kuluneisuuskin tekee vielä oman mausteen!
Nää uudemmat lukitsee aiemmin ja ilmeisesti ykköstä lukuunottamatta kaikilla vaihteilla ja äänestä kuulee milloin ahdistaa.
Osa lukitsee, osa ei. Riippuu siitä, miten mottorin/laatikon ohjain tulkaa kuormistustilanteen. Ihan uusimmat ovat fiksumpia mutta 2000-luvun puolella ne olivat vielä idioottilaatikoita nykyisiin verrattuna.
Pintapaineeseen tietty vaikuttaa hammasrattaan koko ja hampaan profiili. H-rattaan pyörimisnopeuden vaikutus ei mee mun tajuntaan...
Otetaan aika-akseli mukaan...
Auton eteneminen vakionopeudella vaatii tasaisella tiellä vakiotehon, eikö?
Tehohan tulee: P=W/t (teho=työ/aika)
Tästä seuraa se, että jos tehon pitää olla vakio ja kierrosluku (aika) laskee, pitää voiman (vääntö) lisääntyä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6rimisliike#Tasaisen_py.C3.B6rimisliikkeen_tehohttp://fi.wikipedia.org/wiki/Teho#Mekaaninen_tehoVääntöhän tuossa pysyy vakiona riippumatta vaihteesta. Moottorilta tietty vaaditaan enempi, mutta ei joku 4. tai 5. vaihteen ratas tiedä hittojakaan siitä, kuinka kovilla moottori on sitä niiden kautta välitettävää vääntöä tuottaessaan.
Toinen ratas kyllä tuntee tilanteen nahoissaan...

Ja kun moottorin kierrosluku laskee alemmas, alkavat vääntövärähtelyt näyttelemään mielenkiintoista näytelmää, koska nelisylinterinen nelitahti moottori ei tee työtä kuin 180 asteen välein... Mikä tarkoittaa sitä, että voima tulee pulsseina. Mitä matalampi kierrosluku, sitä suurempina pulssina ja se on se asia, mikä laatikkoa alkaa wituttamaan ennenpitkää...
Tämä edellyttää tietysti, että nopeus pyritään pitämään vakiona, eikä teho...